Ev.z.ro publica articolul "Basescu: Cea mai importanta dimensiune economica a Dunarii, transportul naval", pe care il puteti citi in continuare.
In discursul de deschidere a lucrarilor Summit-ului Dunarii, de la Bucuresti, presedintele Traian Basescu a subliniat importanta unei noi strategii a Dunarii. "In opinia mea cea mai importanta dimensiune economica a Dunarii este cea de transport naval", a spus seful statului, precizand ca la acest capitol, datele indica o subutilizare a potentialului existent in comparatie cu Rinul.
"Acest summit este un eveniment cu o rezonanta aparte pentru cetatenii europeni care locuiesc in regiunea Dunarii", a declarat presedintele Traian Basescu.
Strategia Dunarii este menita sa micsoreze decalajele de dezvoltare economica si sociala dintre diferitele zone din acest areal, a mai spus seful statului. "Am deschis un drum care astazi este aproape de finalizarea etapei de conceptie", potrivit lui Basescu.
"Uneori este mai usor sa ajungi de la Bucuresti la Paris, Londra sau Bruxelles decat sa ai o legatura directa cu Sofia, Zagreb sau Belgrad. Acest lucru trebuie schimbat", a spus premierul Emil Boc. El a aratat ca este nevoie de o institutie internationala care sa deruleze proiecte legate de Delta Dunarii si Marea Neagra, precum si de o mare buna utilizare a institutiilor care gestioneaza fenomenul imigratiei ilegale, cum este Centrul Regional SECI pentru Combaterea Criminalitatii Transfrontaliere (Initiativa de Cooperare in Sud-Estul Europei - Southeast European Cooperative Initiative), de la Bucuresti.
Mai mult, premierul a subliniat ca atat companiile private, cat si structurile locale si regionale trebuie sa aiba un rol important in derularea acestor proiecte si si-a exemplificat afirmatia sustinand ca localitatile invecinate Giurgiu-Ruse (Bulgaria) si Timisoara-Arad-Szeged (Ungaria) trebuie coordonate prin programe comune, astfel incat fondurile alocate sa nu fie risipite.
"Principalul obstabol pentru Strategia Dunarii, pe termen lung, este de a mentine un interes ridicat si constant al autoritatilor si cetatenilor pentru aceste actiuni. Intre timp, trebuie sa ne concentram si pe efectele crizei financiare si economice si pe reconstructia economiei", a adaugat Boc.
O noua strategie pentru vechile proiecte ale Romaniei la Dunare
Un semnal politic important pentru sustinerea strategiei va fi dat astazi la Bucuresti de Summitul Dunarii, care reuneste 22 de delegatii din 14 state din bazinul fluviului si reprezentanti ai CE, in frunte cu seful executivului UE, Jose Manuel Barroso. La Palatul Parlamentului, locul unde are loc summitul, sunt asteptati patru premieri - cel al Ungariei, al Bulgariei, al Croatiei si al Republicii Moldova.
Construirea canalului Bucuresti-Dunare si reabilitarea porturilor din tara noastra sunt doua dintre proiectele pe care autoritatile romane spera sa le puna in aplicare cu bani europeni, in contextul Strategiei Dunarii, initiativa romano-austriaca ce va fi lansata in decembrie de Comisia Europeana (CE) si adoptata anul viitor de liderii statelor membre.
Alte delegatii, din tari care includ Austria, Germania, Serbia si Cehia, vor fi reprezentate la nivel de vicepremieri sau de ministri. Gazda summitului, Romania, va fi reprezentanta de presedintele Traian Basescu, premierul Emil Boc si ministru de externe Teodor Baconschi.
Summit-ul este al treilea eveniment de acest gen si ultimul inainte de adoptarea, la 8 decembrie, in Comisia Europeana, a Strategiei Dunarii.

Poduri si canale

Strategia UE pentru Regiunea Dunarii este croita dupa modelul Strategiei Marii Baltice si isi propune sa puna in aplicare, cu bani europeni, proiecte ce au menirea de a imbunatati nivelul de trai al oamenilor care traiesc in bazinul batranului fluviu, inclusiv al celor din statele din afara UE. Exista si scopuri mai usor cuantificabile - Romania, spre exemplu, spera ca strategia sa o ajute la cresterea ratei de absorbtie a fondurilor europene.
Ministerul de Externe de la Bucuresti a explicat ca Strategia are in vedere patru domenii importante - asigurarea conectivitatii in regiune (transport, energie), a protectiei mediului, dezvoltarea economica si sociala si intarirea capacitatii de guvernare.
Concret, Bucurestiul are in vedere mii de planuri care vizeaza regiunea Dunarii. Printre acestea se numara canalul Bucuresti-Dunare, proiect care are nevoie pentru inceput de refacerea studiului de fezabilitate. Reabilitarea infrastructurii portuare din Romania este o alta prioritate a autoritatilor. In prezent, tara noastra are 12 porturi fluviale a caror infrastructura are nevoie de lucrari de modernizare.
Construirea a doua noi poduri Romania-Bulgaria se afla printre proiectele ce ar putea fi duse la bun sfarsit in contextul noii strategii.
Strategia Dunarii nu beneficiaza de o finantare speciala - banii care vor fi folositi pentru implementarea proiectelor vor veni din fondurile europene deja puse la dispoziția statelor membre.