Reprezentantii ministerelor Transporturilor din 7 tari europene au semnat vineri in Polonia o declaratie prin care un nou traseu rutier european va fi extins in Romania, Bulgaria si Grecia, realizandu-se astfel o legatura intre Marea Baltica si Marea Neagra.
Traseul va incepe in Lituania, la Kaunas, iar apoi se continua in Polonia, pe ruta Bialystok - Lublin - Rzeszow, in Slovacia la Presov - Koszice si in Ungaria prin Miskolc - Debrecen.
Pe teritoriul Romaniei traseul va avea doua directii, una spre portul Constanta, pe ruta Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta si una spre frontiera romano-bulgara la viitorul pod peste Dunare de la Calafat-Vidin, pe ruta Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Vinju Mare - Calafat, care are posibilitatea prelungirii proiectului Via Carpatia spre frontiera sudica a Uniunii Europene.
Proiectul Via Carpatia a fost aprobat in 2006, cand ministrii de transport din din Polonia, Lituania, Slovacia si Ungaria au semnat o declaratie comuna pentru extinderea retelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte de-a lungul axei nord-sud care va conecta cele patru state.
Astfel, traseul Via Carpatia va face legatura intre Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia.
"Consider ca un aspect deloc de neglijat este acela ca in dezvoltarea viitoare a proiectului Via Carpatia se impun demersuri comune ale partilor implicate ca, pe langa promovarea in comun a acestui proiect in reteaua centrala TEN-T, sa fie intreprinse demersuri de identificare a unor noi legaturi de interconectare dintre proiectul 'Via Carpatia' si proiecte prioritare de transport ale unor state europene si asiatice", a precizat in mesajul transmis Conferintei interministeriale, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Romania a fost reprezentata la conferinta de secretarul de stat, Eusebiu Pistru.