Oamenii de afaceri din Oltenia au inceput sa se asocieze pentru a adopta strategii comune de dezvoltare si promovare. Primele rezultate se vor vedea in turism si IT. ARIES desfasoara un proiect care urmareste identificarea si dezvoltarea polilor de competitivitate economica din Oltenia.
Asociatia Romana pentru Industria Electronica si Software (ARIES) Oltenia, in colaborare cu Asociatia Transfrontaliera E (quilibrum) Environment, Camera de Comert si Industrie Vidin, Agentia Regionala de Dezvoltare, Centrul de Afaceri Vidin si Balkan Civic Coalition - Belogradchik, a inceput implementarea proiectului "Promovarea investitiilor straine in zona transfrontaliera, prin crearea si dezvoltarea polilor de competitivitate". Proiectul este finantat prin Programul de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013, Axa prioritara 3: Dezvoltarea economica si sociala - Domeniul major de interventie 1: Sprijinirea cooperarii transfrontaliere in mediul de afaceri si promovarea unei imagini si identitati regionale. Acesta urmareste dezvoltarea economica durabila a zonei transfrontaliere Dolj-Vidin, prin valorificarea oportunitatilor regionale si atragerea investitiilor straine. Principalele activitati vor consta intr-un studiu asupra situatiei existente si a oportunitatilor comune si complementare, precum si crearea unui portal cu harta interactiva, management teritorial, aspecte demografice, patrimoniu local si traducere simultana. De asemenea, vor fi organizate sapte conferinte sectoriale si va fi elaborat un ghid practic pentru promovarea investitiilor straine prin poli de competitivitate sectoriali. Alte actiuni vor consta in organizarea conferintei internationale "Investitii straine in zona transfrontaliera prin poli sectoriali de competitivitate" si organizarea a patru misiuni economice pentru promovare. Proiectul se desfasoara pe o perioada de 15 luni si are o valoare totala de aproape 320.000 de euro.

Ford - pol de competitivitate pentru mediul de afaceri

Ceea ce aduce nou proiectul derulat de ARIES este conceptul de "cluster" sau "pol de competitivitate economica". Potrivit acestei conceptii, firmele dintr-un anumit segment al pietei se unesc, adopta aceeasi strategie, dar raman in competitie directa. "Avem urmatorul exemplu: Uzina Ford de la Craiova. In jurul ei se poate dezvolta un cluster, sau pol de competitivitate economica. Investitorii de aici sunt furnizori de componente auto sau tot ce poate deservi aceasta industrie. Pentru ca ei sa vina aici au nevoie de informatii cat mai detaliate: pretul terenurilor, facilitatile oferite de autoritati, legislatia in domeniu, accesul la utilitati si infrastructura de transport etc.", spune Gabriel Vladut, managerul de proiect. Portalul prin care sunt cunoscute strategia si harta interactiva a clusterului are un rol important pentru documentarea potentialilor investitori. "Acelasi concept poate fi aplicat pentru agricultura, IT, auto, materiale de constructii etc.", mai spune Gabriel Vladut. Potrivit acestuia, asimilabile conceptului de "cluster" sunt zonele de dezvoltare din jurul investitiilor Dacia, la Pitesti, si Nokia, la Cluj. "Un asemenea cluster am vazut la Metz - in Franta. 1.250 de intreprinderi, mai mari sau mai mici, deserveau produsul final, care era racheta Arianne. Aveau acolo de la centre de cercetare, transfer tehnologic, la centre de marketing etc.", a povestit managerul de proiect.

Clustere pe turism si IT

Primii poli de dezvoltare se ghicesc deja, in spatele unor parteneriate incheiate de firmele din Oltenia. Pana acum, au fost identificate sapte posibile clustere, iar pentru doua au fost deja incheiate parteneriate. Unul dintre ele este turismul. 34 de firme s-au asociat pentru a promova zonele turistice din Valcea si Mehedinti - zona Cazane. Pe masura ce numarul membrilor va creste, aceasta zona poate cuprinde si Belogradchik - din Bulgaria, mai sunt de parere managerii proiectului. "Daca un turist din SUA vine sa petreaca doua saptamani in statiunile din Valcea sau la Dunare, trebuie sa stie ca la sud de fluviu poate vizita si Belogradchik", este de parere Gabriel Vladut. Al doilea posibil cluster priveste industria IT, unde sunt deja 32 de firme interesate sa aiba o strategie si o promovare comune. Aceste firme au relatii comerciale importante in Germania, Olanda si SUA.