Potrivit unui document al Ministerului Transporturilor, semnat de ministrul interimar (demis) Radu Berceanu, in prezent se afla in faza de constructie 4 autostrazi:
• Autostrada Bucuresti-Ploiesti (sectoarele Bucuresti-Moara Vlasiei si Moara Vlasiei-Ploiesti);
• Autostrada Transilvania (tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors):
• Autostrada Bucuresti-Constanta (sectoarele Cernavoda-Medgidia si Medgidia-Constanta);
• Autostrada Arad-Timisoara.
In acest an vor fi dati in folosinta 42 de kilometri din autostrada Transilvania, pe tronsonul Campia Turzii - Gilau. Accesul pe cei 42 de kilometri poate fi facut dupa constructia a doua noduri rutiere. Oficialii Bechtel declarau in luna iunie ca nodurile rutiere nu vor putea sa fie finalizate, insa se vor amenaja rute alternative, pentru a facilita, temporar, intrarea si iesirea de pe autostrada.
Totodata, vor fi asfaltati 30 de kilometri din autostrada Bucuresti-Ploiesti, care are o lungime totala de 62 de kilometri.
In luna aprilie, Berceanu declara ca pe acest tronson nu se va circula in acest an, intrucat sectorul se afla intre doua poduri, a caror constructie va fi finalizata ulterior.
In document se mai arata ca in 2010, vor fi realizate "prioritar" lucrarile la Autostrada Bucuresti-Ploiesti si la Autostrada Transilvania.
Astfel, Ministerul Transporturilor estimeaza ca vor fi dati in folosinta 42 de kilometri din autostrada Bucuresti-Ploiesti in iulie 2010 si alti 13 kilometri in decembrie 2010. Tot in cursul anului viitor vor fi finalizate lucrarile pentru cele doua tronsoane ale autostrazii Transilvania, in lungime totala de 118 kilometri.
Referitor la tronsonul Campia Turzii-Gilau, Berceanu a declarat, marti, ca pretul pe kilometru pentru acest sector se situeaza la 12-13 milioane de euro.
"Costul pe kilometru este de circa 12-13 milioane de euro. Am vazut de foarte multe ori lucruri legate de preturi, ca la noi pretul e mare si in alta parte e mic, ca la Autostrada Transilvania e pretul prea nu-stiu-cum, dar se fac comparatii incorecte. Multi isi inchipuie o autostrada la campie, dar aici sunt 45 de poduri si viaducte si trei noduri rutiere", a spus ministrul interimar (demis).
Tronsoanele de autostrada Cernavoda - Constanta (51 de kilometri) si Arad -Timisoara (32,2 kilometri) au ca termen de finalizare anul 2011.
"Pretul mediu pe kilometru de autostrada variaza in functie de proiect, de relieful zonei in care este realizat, de numarul si complexitatea lucrarilor de arta. Preturile medii pentru autostrazile aflate in constructie variaza intre 3,5 si 8,5 milioane euro", se arata in document.
Amanuntul legat de pret este menit sa abata atentia de la faptul ca strategia in privinta constructiei de autostrazi este defectuoasa. In loc sa inceapa constructia simultan la 4 autostrazi, era mult mai logic sa se concentreze eforturile financiare pe una, maximum doua autostrazi pentru a fi finalizate rapid si a putea imbunatati circulatia rutiera.
Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana la numarul de kilometri de autostrazi si pe primul loc la numarul de accidente rutiere grave, soldate cu circa 3.000 de morti anual pe sosele.