Craiova nu are nevoie de un Brevet verde, sunt de parere autoritatile locale. Constructorii au impus deja reguli in acest sens, printr-o hotarare a consiliului local, norme care nu sunt insa respectate. Ce rost ar mai avea un document in plus, se intreaba alesii.

Santiere deschise, moloz si deseuri depozitate la voia intamplarii, nori de praf si mazga in urma utilajelor, gropi si trotuare blocate, aceasta este o imagine intalnita frecvent in Craiova. Orasul este la propriu un adevarat santier.
Numarul autorizatiilor de constructii in Craiova se ridica la sfarsitul lunii iunie la 868, la care cu siguranta se pot adauga inca atatea fara autorizatie. Din momentul in care primesc acceptul organizarii unui santier, dezvoltatorii imobiliari si drumarii care executa lucrari de reabilitare a strazilor sunt obligati sa respecte cateva conditii impuse de lege. Prin acestea, firmele de constructii sunt obligate sa imprejmuiasca materialele de constructie si constructiile, sa amenajeze rampe de spalare a rotilor utilajelor care ies din santier, sa stranga molozul si pamantul rezultat in urma lucrarilor pentru ca acesta sa nu se imprastie pe trotuar si carosabil. Norma de drept este suplimentata si cu o hotarare de consiliu. "La nivelul Primariei Municipiului Craiova, toate aspectele legate de amenajarea teritoriului, urbanism si activitatea de constructii sunt urmarite si verificate atat de inspectorii Serviciului Disciplina in Constructii, cat si de cei de la Serviciul Control Gospodarie Comunala. Beneficiarul unei lucrari are obligatia legala de a monta panouri de identificare a investitiei. Este obligat ca, in cadrul organizarii de santier, sa delimiteze spatiile de lucru, de acces si de depozitare. Molozul rezultat in urma lucrarilor trebuie transportat in locuri special amenajate. Pneurile autovehiculelor trebuie curatate la iesirea din santier si statii de betoane.
Incalcarea acestor dispozitii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 500-1.000 de lei - pentru persoane fizice si 1.000-2.500 de lei - pentru persoane juridice, conform HCL nr. 319/2009, cap. III. Cu toate acestea, mereu exista probleme, constructorii nerespectand suta la suta aceste prevederi. Brevetul verde este o forma generica a unor norme deja existente", sustine purtatorul de cuvant al Primariei Craiova. De aceeasi parere este si seful Comisiei de urbanism din cadrul consiliului local, Constantin Popeci, care spune ca stie despre existenta unor reglementari pe plan local.

Sa fie lege cu efect

Cand vine vorba de protectia mediului, reprezentantii organizatiilor in domeniu sustin orice norma care vine in intampinarea imbunatatirii conditiilor de mediu. Ileana Serban, director coordonator al Comisariatului Garzii Nationale de Mediu - Comisariatul Judetean Dolj, spune ca asemenea masuri sunt binevenite si comisarii intreprind controale in acest sens. "Firmele incalca frecvent normele impuse in domeniu. Iesirile din oras sunt adevarate depozite de materiale rezultate in urma constructiilor, fie ca provin de la societati sau de la particulari. Recent am facut verificari la sase firme. Una dintre ele este din Carcea si isi arunca toate reziduurile la groapa de gunoi a localitatii, care prin lege este deja inchisa. Consider ca normele impuse prin Brevetul verde ar avea aplicabilitate in toata tara. Efectul respectarii lor este benefic in primul rand pentru populatie", a declarat Ileana Serban, director coordonator al Comisariatului Judetean Dolj.
Directorul Serviciului de Salubritate Craiova, Sorin Ciobanu, este de parere ca aceste masuri, gen Brevetul verde, ar trebui legiferate la nivelul intregii tari pentru a avea efectul dorit. In prezent, persoanele fizice si cele juridice, dupa obtinerea autorizatiei de constructie, trebuie sa incheie un contract cu Salubritatea pentru ridicarea molozului sau a altor deseuri. Ridicarea unui metru cub de moloz se taxeaza cu 130 de lei, si cu 43 de lei cel de deseuri usoare.

Brevetul verde, exemplu de urmat

In Capitala, constructorii vor fi obligati sa obtina de la primarie Brevetul verde. Acesta este un document care stabileste normele minime obligatorii de respectare a protectiei mediului pe intreg teritoriul municipiului Bucuresti.
Brevetul verde nu este o inventie, ci un set de norme cuprinse deja in legislatia existenta, dar nerespectate de constructori. Orice persoana fizica sau juridica trebuie sa respecte acest brevet daca vrea sa construiasca in Bucuresti. Adica sa izoleze in totalitate santierul astfel incat sa nu permita accesul decat pe caile special amenajate, iar perimetrul acestuia sa fie imprejmuit cu panouri pe toata lungimea. Sa depoziteze direct in containere sau in alte ambalaje materialele reutilizabile rezultate in urma lucrarilor de constructii, fiind strict interzis contactul materialelor excavate cu zona limitrofa santurilor. Sa indeparteze imediat cu mijloace de transport corespunzatoare materialele neutilizabile (moloz, deseuri, reziduuri) care nu pot fi depozitate pe santier. Sa ia toate masurile de semnalizare si iluminare a zonei de lucru atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte, astfel incat sa se asigure vizibilitatea la o distanta de cel putin 100 de metri, pe toata durata executiei lucrarilor. Sa execute lucrarile fara a produce praf, indicat fiind sa se lucreze sub perdea de apa, sa se stropeasca toate caile de acces si stivele de materiale. Lucrarea se considera incheiata numai dupa ce suprafata pe care s-a lucrat este adusa la starea initiala si spalata. Sa se asigure trasee pietonale de trecere in conformitate cu prevederile normelor de protectie a muncii, pe toata perioada executiei lucrarilor de construire.