La sala de conferinte a Hotelului Bulevard din Constanta a avut loc, ieri, deschiderea lucrarilor Seminarului Sub-Regional al Organizatiei Maritime Internationale (IMO) intitulat "Operarea in siguranta a unitatilor de transport marfuri periculoase si implementarea Codului IMDG", manifestare organizata de catre Autoritatea Navala Romana (ANR). La deschidere au fost prezenti cpt. Peter Anderson, reprezentant al IMO, Paul Branza (foto) si Serban Berescu, directorul general si, respectiv, directorul general adjunct al ANR, alti specialisti ai Autoritatii Navale Romane, experti din cadrul administratiilor maritime din Albania, Croatia, Estonia, Lituania, Polonia, Slovacia si Ucraina, precum si reprezentanti ai institutiilor de profil din Romania, Administratiei Porturilor Maritime Constanta, Administratiei Canalelor Navigabile, Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Constanta, operatori portuari si agenti economici. "Acest eveniment are o importanta deosebita atat pentru noi si tarile participante, cat si pentru persoanele care reprezinta operatorii portuari. Scopul seminarului este de a uniformiza si a aplica cu coerenta toate regulile ce vor fi prezente intr-un act normativ pentru implementarea Codului de Operare a Marfurilor Periculoase", a afirmat Branza. Totodata, seful ANR a mai precizat ca exista patru categorii de marfuri periculoase: marfurile explozive, marfurile inflamabile, marfurile corozive si marfurile otravitoare. Categoria marfurilor periculoase inflamabile se refera la produsele petroliere, atat cele lichide cat si cele gazoase. O pondere importanta in cadrul mafurilor periculoase care sunt operate in porturile autohtone o detin marfurile lichide in vrac, marfurile petroliere, cat si gazele lichefiate. In continuare, o pondere semnificativa o au si marfurile corozive care sunt transportate, in marea lor majoritate, in containere, pechetizate, a specificat directorul general al ANR. "Inca de la fabricare, acestor marfuri li se acorda o atentie deosebita. O scurgere din aceste colete ar putea duce atat la corodarea echipamentelor cu care se transporta respectivele marfuri, cat si la punerea in pericol a vietilor umane. Este vorba despre faptul ca persoanele care inhaleaza sau intra sub o alta forma in contact cu astfel de marfuri periculoase se pot alege cu boli grave ce cu greu se pot trata", a spus Branza. Foarte important este ca aceste reguli de manipulare a marfurilor periculoase sa fie aplicate in mod unitar atat de fabricantii respectivelor produse cat si de operatorii portuari care le incarca sau le descarca de pe nave, a aratat seful ANR. "Cu toate ca li se atrage atentia sau li se aduce la cunostinta, ori li se face o pregatire inainte de a intra in contact cu respectivele marfuri periculoase, marea majoritate a operatorilor portuari nu tin cont de aceste reguli si, de multe ori, cad victime propriilor lor neglijente", a mai afirmat Paul Branza. La randul sau, Serban Berescu ne-a declarat ca organizarea la Constanta a acestui seminar sub-regional-dupa o manifestare similara ce s-a desfasurat tot la Constanta, in urma cu cateva luni si care a avut ca subiect apele de balast- reprezinta o recunoastere a meritelor Autoritatii Navale Romane in lumea shipping-ului international, de catre IMO. De altfel, aceasta recunoastere se datoreaza si faptului ca Romania face parte din grupul de numai 25 de state ale lumii ale caror autoritati navale au fost auditate de catre IMO si, de asemenea, tara noastra detine- chiar in persoana lui Serban Berescu- un auditor IMO, a mai spus directorul general adjunct al ANR. (Catalin Constantinescu)