Ministerul Transporturilor va aloca Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) fonduri de 140 milioane de lei, banii urmand sa fie acordati sub forma de despagubiri proprietarilor de terenuri si imobile amplasate pe traseul autostrazii Transilvania, si care nu au fost expropriate pana in prezent.
Fondurile vor fi virate intr-un cont al CNADNR in baza unor proiecte de hotarare initiate de Ministerul Transporturilor.
Pentru o suprafata de teren de 163 hectare situata pe teritoriul localitatilor Ip, Crasna, Nusfalau si Boghis, din judetul Salaj, compania va acorda despagubiri estimate la 119,49 milioane de lei. Alte 15 milioane de lei vor fi alocate pentru despagubirea a 204 proprietari de imobile, aferente suprafetei de 39 hectare, aflate pe teritoriul a 14 localitati din judetul Cluj si Bihor.
Totodata, o suma de circa 5,5 milioane este prevazuta pentru exproprierea a 117 imobile cu terenul aferent, in suprafata de 17 hectare, situate pe teritoriul a doua sate din judetul Salaj, respectiv patru din judetul Bihor, iar restul sumei de 205.000 lei reprezinta suplimentarea sumelor acordate ca despagubiri pentru 16 imobile aferente suprafetei de 6.917 metri patrati.
"Unele primarii, in a caror raza teritorial-administrativa se gasesc imobilele supuse exproprierii, au reparcelat terenurile aflate pe raza comunei, imobilele respective - chiar daca au fost incluse deja pe anexa unei hotarari a Guvernului - urmand a fi expropriate numai in masura in care, in urma reparcelarii, acestea vor mai fi cuprinse in ampriza autostrazii", se arata in nota de fundamentare al unui proiect de hotarare initiat de minister.
Potrivit sursei citate, activitatea de dobandire a terenurilor se realizeaza concomitent cu activitatea de proiectare, constructie, respectiv trecerea proiectului tehnic de la faza studiului de fezabilitate la executie, ceea ce a condus la cresterea valorii despagubirii si la marirea suprafetelor necesare constructiei, rezultand necesitatea suplimentarii despagubirilor acordate anterior.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta.
Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Anul trecut, Bechtel a cheltuit 185 de milioane de euro, fata de 120 de milioane de euro prevazuti initial, pentru lucrari la cele doua tronsoane, respectiv Campia Turzii-Gilau (52 de kilometri) si Suplacu de Barcau-Bors (64 de kilometri).
Pana la jumatatea lunii august, compania a finalizat o portiune de cinci kilometri de autostrada dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legatura intre Gilau si Campia Turzii.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a inspectat, la finele lunii august, stadiul lucrarilor la Autostrada Transilvania, in judetul Cluj, spunand ca acestea se desfasoara "intr-un ritm alert si cu tehnologii care se folosesc pentru prima data in Romania", astfel ca unele tronsoane ar putea fi terminate mai devreme.
Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a declarat, tot atunci, pe santierul Autostrazii Transilvania, ca, daca totul va decurge bine, pana la sfarsitul acestui an vor fi finalizati peste 20 de kilometri din autostrada.