Prin Terminalul de la Craiova al Bursei de Marfuri se tranzactioneaza bunuri, lucrari, din ce în ce mai multe servicii si combustibili. Avantajele sunt multiple: pentru cumparatori - preturi mai mici, pentru vânzatori - contracte certe. Companiile din Oltenia si autoritatile publice locale vând, respectiv cumpara aproape orice prin intermediul Bursei Române de Marfuri (BRM). Sistemul, care în urma cu doi-trei ani era privit cu reticenta de mediul de afaceri, are acum destul de multi adepti în sud-vestul tarii, în special în Dolj, dupa cum sustin reprezentantii Terminalului Bursei de Marfuri de la Craiova, organizat în cadrul Camerei de Comert si Industrie "Oltenia". "În urma cu câtiva ani, piata era oarecum închisa. Autoritatile publice aveau doar clientii lor fideli cu care lucrau. Acum se observa o deschidere mai mare si din partea firmelor, si a autoritatilor", a sustinut Mihaela Serban, consilier juridic în cadrul Terminalului Bursei de Marfuri de la Craiova. Exista doua tipuri de proceduri pe Bursa: cea clasica de licitatii si achizitii publice, desfasurata pe baza ordonantei guvernamentale privind achizitiile publice, si cea bursiera, care functioneaza pe baza Regulamentului Bursei Române de Marfuri (BRM) Bucuresti. La Terminalul din Craiova s-au tranzactionat anul acesta marfuri si servicii în valoare de peste 2,1 milioane de euro fara TVA, adica peste 7,76 milioane de lei, în 70 de proceduri de licitatie. Cele mai tranzactionate bunuri sunt combustibili, balast pentru constructii, bitum, chiar si deseuri de fier, produse diverse pentru spitale, pentru CFR si alte autoritati publice. La capitolul servicii se vinde aproape orice, iar piata este deschisa: servicii de paza, de elaborare de proiecte de mediu, de curatenie, de întretinere a calculatoarelor, a imprimantelor. Mai nou, chiar transportul de valori a fost scos la licitatie. Terminalul de la Craiova are rol doar de a organiza licitatii pentru zona Oltenia, în timp ce contractele cu ordonatorii se încheie la nivel national. Se organizeaza cereri de oferta la contracte de pâna la 75.000 de euro, iar la sumele ce depasesc, se organizeaza licitatii deschise. În cazul lucrarilor, acestea se tin pentru contracte mai mari de 500.000 de euro.  
Preturi mici, avantaje mari Atât în cazul licitatiilor clasice, cât si în sistemul bursier, avantajele sunt ca se cumpara mai ieftin decât pe piata libera. De exemplu, înainte de Paste, benzina din categoria Euro 4 era cotata la BRM la 2.219 lei pe tona (fara TVA si accize), ceea ce cu taxe înseamna, spun reprezentantii Bursei, putin peste 3.000 de lei pe tona (pret de depozit). În acelasi timp, la pompa, pe piata reala, tona de benzina din categoria Euro 4 se vinde undeva în jurul a 4.000 de lei, în functie de statia PECO, adica patru lei pe litru. Motorina Euro 4 avea cotatii la BRM de 2.454,39 lei pe tona fara taxe, iar la pompa este 4.200 de lei, dar cu taxe, deci 4,2 lei pe litru. Se vând cantitati mari, la preturi mici. Pentru institutiile bugetare este foarte clar de ce apeleaza la serviciile Terminalului BRM pentru cumparare, dar ce motiv ar avea firmele sa vânda mai ieftin decât la liber? "Ne bazam pe un contract sigur, stabil, pe o perioada de un an. Daca tranzactionam prin intermediul Bursei, avem garantia ca ne asiguram cifra de afaceri pe un an. Normal ca este avantajos pentru ca, daca vinzi la liber catre magazine, poate nu ajungi la cifra de afaceri dorita într-un an", a precizat Alina Bulumaci, reprezentanta firmei Senata Company SRL, clienta de patru ani a BRM. Respectivul client al Bursei mai spune ca pe piata combustibililor, daca se organizeaza licitatie pentru bonuri valorice, pretul este mai apropiat de cel de la pompa, dar tot mai mic, iar daca se organizeaza licitatie pe combustibil lichid, atunci se da pret de depozit, mult mai mic decât cel al pietei.  
Tranzactiile bursiere, înca firave Putine sunt însa firmele care cumpara marfuri direct prin intermediul BRM Bucuresti, adica "la cotatiile Bursei". Asemenea tranzactii sunt de data recenta, similare cu cele de pe Bursa de Valori Bucuresti, unde se tranzactioneaza actiuni. Au prins însa combustibilii direct de la Bursa, pentru ca cine încheie astfel de contracte cumpara timp de o luna la acelasi pret cantitatea contractata, indiferent de cotatiile internationale de pe piata petrolului. Dupa primele 30 de zile, preturile se actualizeaza.  
Bursa, inaccesibila unora Avantajele tranzactiilor prin terminalul bursei sunt multiple, dar nu sunt accesibile tuturor. Firmele participante trebuie sa îndeplineasca o serie de conditii de bonitate ca la orice licitatie publica: în primul rând, sa faca dovada cu acte ca sunt platitoare la zi de impozite si taxe catre bugetul de stat si catre bugetul local; mai este nevoie de un certificat constatator de la Registrul Comertului, pentru a vedea ca societatea nu este în faliment. Exista si obligativitatea ca, în momentul înscrierii la licitatii sau la alte proceduri organizate prin intermediul BRM, firma sa aiba o cifra de afaceri apropiata de valoarea estimata a licitatiei. Exista si facilitati pentru întreprinderile mici si mijlocii, care pot sa aiba o cifra de afaceri cu 50% mai mica decât cea solicitata de obicei.