Exportatorii români au de suferit de pe urma aprecierii puternice a leului în raport cu euro. Ei vând ieftin si cumpara scump de pe piata interna. În schimb, câstiga cei care au credite în valuta si statul, care calculeaza accizele la cotatiile din octombrie 2006. Aprecierea puternica a leului în raport cu moneda euro a dat o lovitura grea firmelor exportatoare românesti, care înregistreaza pierderi însemnate în ultima perioada din aceasta cauza. Spre exemplu, moneda europeana era cotata ieri, de BNR, la doar 3,2580 lei, cea mai mica din ultimii patru ani, spun analistii financiari. Din apreciere câstiga în primul rând importatorii, care cumpara ieftin, dar vând la fel de scump.În timp ce marfa pe care o aduc din afara s-a ieftinit, pe piata interna preturile nu s-au micsorat, asa încât profitul înregistrat din diferenta le intra în buzunar.Vremuri grele pentru exportatoriAprecierea leului îi nemultumeste însa pe exportatori, care au pierderi însemnate. Majoritatea acestora au contracte feme cu partenerii externi. La decontarea marfii însa se trezesc ca produsul finit nu mai valoreaza la fel în lei, ci mai putin. În schimb, cei care îsi procura materia prima de pe piata interna, la preturi în lei, au numai de pierdut.„Am pierdut foarte multi bani de la începutul anului, pentru ca noi avem suta la suta export. Vindem în euro, iar preturile pe piata externa se schimba foarte greu. În schimb, cumparam materia prima din tara la preturi mult mai mari. Salariile si utilitatile le platim tot în lei. În aceste conditii, pe fondul întaririi leului, am pierdut câteva miliarde de lei în 2007. Noi nu putem creste preturile pe piata externa în acelasi ritm în care se întareste leul“, a declarat Dan Silca, director la NEWAGE AVK România SA, societate care are ca obiect de activitate productia de motoare electrice, generatoare si transformatoare. Si alte firme se plâng ca leul tare le aduce pierderi însemnate.„Efectele asupra exportatorilor sunt destul de mari. Raportat la curs, veniturile în euro scad, pentru ca decontarea marfii se face la 90 de zile. Nu poti sa le spui unor parteneri externi cu care colaborezi de ani buni ca le indexezi preturile pentru ca s-a apreciat leul. Eu, la nivel de an, am pierderi de 30%. Aprecierea leului s-a facut si pe fondul introducerii unei mari cantitati de euro în tara de catre românii care lucreaza în strainatate“, a afirmat, la rândul sau, Petre Ninulescu, director PREGI IMPEX SRL, societate care activeaza în industria încaltamintei. Unii exportatori au reusit sa fie feriti de deprecierea euro pentru ca opereaza cu alta valuta. „În principiu, pe noi aprecierea leului nu ne afecteaza prea tare, pentru ca exportam în dolari. În al doilea rând, mare parte din materia prima o importam, tot în aceeasi moneda. Se stie ca, daca vrei sa eviti riscurile, trebuie sa vinzi si sa cumperi în aceeasi moneda“, a afirmat Valeriu Gârlea, purtator de cuvânt al DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA SA.Efecte diverseAprecierea leului în raport cu euro are efecte si sub alte aspecte. Unul dintre ele se refera la accizele calculate de stat, unde firmele românesti au din nou de pierdut. Potrivit noilor reguli fiscale, pentru calculul accizei se ia în considerare paritatea euro/leu din prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent. Pe 2 octombrie 2006, cursul era de 3,5361 lei/euro, iar pentru ieri era calculat la 3,2580 lei/euro. Analistii apreciaza ca numai în prima luna a lui 2007, când leul nu se apreciase asa de mult, câstigul statului era de  8,8 milioane de euro. Au în schimb de câstigat clientii care au luat credite în euro, pentru ca ratele lunare sunt din ce în ce mai mici. Statisticile confirma o crestere spectaculoasa a creditelor în valuta, cu 85,7% mai mult fata de perioada similara a anului trecut. În ceea ce priveste firmele, valoarea creditelor a crescut cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut.