LIFE: Cum a reusit un roman sa faca un proiect care verifica informatiile de pe Dr. Google. (Autoare: Monica Tanase)
Pacientul 2.0 este un proiect online de informare si constientizare a unor afectiuni medicale frecvent intalnite la pacientii romani, iar toate opiniile si informatiile vehiculate in aceasta platforma sunt validate de specialisti in medicina. Proiectul a fost creat de Lucian Ionita, ziarist cu experienta de peste 15 ani, pentru care miza interesului public pe care il serveste presa nu s-a schimbat nici atunci cand a parasit breasla si a devenit antreprenor. La sfarsitul saptamanii sunteti chemati sa traiti pe pielea voastra o parte de experienta pe care o traiesc zi de zi bolnavii diagnosticati cu scleroza multipla. Este doar o parte din munca pe care o face Lucian, impreuna cu echipa lui, la Pacientul 2.0. Iar in minutele ce urmeaza veti afla cine este ziaristul din spatele antreprenorului de la Pacientul 2.0.
- Lansati vinerea aceasta o campanie de constientizare a sclerozei multiple (SMA). De ce ati facut-o?
- Cunoastem foarte multi oameni care traiesc cu scleroza multipla si care sunt persoane senzationale. Florenta Turlea este una dintre ele. Mama de vreo trei luni, Florenta traieste cu scleroza multipla. Nedrept este ca trecem pe langa ei si nu realizam cat de complicata devine pentru ei rutina zilnica. Din acest motiv am creat campania Cand usor devine greu. #sclerozamultipla, in care poate oricine sa se implice, la sfarsitul acestei saptamani, la Beans &Dots. Ce se va intampla acolo va fi sa intelegem cum este viata de zi cu zi a oamenilor care traiesc cu acest diagnostic.
- Tu ai fost ziarist pentru mai mult de 15 ani inainte de a crea Pacientul 2.0. De ce ai intrat in presa?
- De foame. In 1993 eram student la Facultatea de Fizica si aveam un coleg la Universul ingineresc. Intr-o zi, cand stateam la coada sa primim cartela pentru cantina, el mi-a aratat un anunt de angajare la un ziar nou, Evenimentul zilei. Hai sa mergem la concurs, sa-ti arat cum se face presa!, mi-a zis. Am fost acceptat si acolo, in vreo luna au doua, am inceput sa castig mai mult decat castiga mama ca angajat la banca si cu vechime de 25 de ani. Am renuntat la fizica pentru presa si nu s-a mai terminat.
- Ba cred ca s-a terminat. De ce ai plecat din presa?
- Prin 2010 am trecut in partea comerciala a presei, iar vreo doi ani mai tarziu am devenit director in trustul care publica National Geographic, Marie Claire si alte nume cunoscute din print. Cand trustul s-a retras din Romania, iar publicatiile au fost preluate de o corporatie germana, am intrat in comunicare. Asa a aparut Pacientul 2.0 si gandul curajos ca putem sa anuntam oamenii si online, nu doar la radio, la tv sau in reviste. Iar ce facem noi acolo, o sa vezi, are mare legatura cu ce faceam in presa.
- De ce a aparut Pacientul 2.0, cata vreme noi toti avem acces la doctorul google. Ce aveti voi diferit?
- Exact cum spuneai, toata lumea are acces la doctor google, dar ne-am speriat la ce solutii are el pentru anumite boli. Noi, care comunicam deja destul de mult pe subiectul sanatate, am zis sa gasim niste solutii alternative, certificate medical, la ce se gaseste la o prima cautare pe net. Prin interviuri cu medici ori conferinte, obtinem niste recomandari pe care medicii le vad inainte de a fi publicate, le verifica si le valideaza. Noi am fost ziaristi si, cand comunicam pentru un client sau despre vreo afectiune, ne dadeam seama ca maximum de mediatizare pe care il puteam obtine era o stire televizata de 2 minute sau un articol de o pagina. Pentru un bolnav, sa zicem un diabetic, era prea putin pentru ca acolo nu primea detalii, ci doar niste recomandari, aceleasi, sa ne informam. Atunci am zis: cum ar fi ca un medic, un endocrinolog, de pilda, sa ne vorbeasca o ora despre o anume problema medicala, iar tot acel material sa fie disponibil, fara nicio taietura, asa cum se intampla, de fapt, cand ziaristii comunica pentru media mainstream. Deci, ceea ce oferim noi, este o ora despre un anumit diagnostic, ceea ce pentru un pacient, este, uneori, mai mult decat poate obtine intr-un consult de cabinet, ca timp.
- Care sunt motivele interioare pentru care ai pornit proiectul?
- Aici sunt doua motive: primul este bariera de limba. Limbajul, in domeniul medical, este extrem de important. Nu e ca la recomandarile tehnice de pe youtube, cum sa fii un vloger bun, de pilda, sau cum sa alegi un dispozitiv tehnic. Cand e vorba despre sanatate nu exista traducerea in engleza a detaliilor medicale si, uneori, nici in engleza nu gasesti prea multe lucruri. Iar pacientul are fundamental nevoie ca detaliile sa fie in limba lui. Iata un exemplu: un aparat mirrorless care filmeaza 4k si un tratament nou pentru un pacient diagnosticat cu cancer pulmonar cu celule non-mici. Stii cum se zice in engleza celule non-mici? Nu cred, daca nu esti medic. Cam acesta este blocajul pe care il traieste pacientul care tocmai a primit acest diagnostic, stie ca mai are un an speranta de viata si vrea detalii. E natural. Dar nu stie de unde sa le ia. Aceasta este nevoia pe care incearca proiectul nostru sa o rezolve, de a sti si de a gasi in limba ta ce cauti, iar acele informatii sa fie validate medical. Apar tot felul de povesti nebune cu oameni care vindeca cancerul, iar pentru a contracara speculatiile luam de la medici parerile avizate pentru fiecare teorie de acest tip lansata in spatiul public online. Asta ne diferentiaza pe noi de ceilalti.
- Tot nu mi-ai spus care este interesul tau ca om? Ce te mana in lupta?
- Eu am fost ziarist. De cand m-am lasat de presa, mai mult de jumatate din publicatii au disparut. Interesul meu de om este ca, daca am ocazia sa vorbesc cu un medic, sa duc acest mesaj direct la om. Si ma ajuta facebook si youtube. In domeniul sanatatii, am avut 400 de ziaristi in 2014, 220 in 2017, sub 200 in 2019. Iar astazi, cea mai frecventa explicatie a unui ziarist care nu ajunge la un eveniment pe care il organizam noi este: suntem 4 in redactie, nu pot pleca pentru ca mai am alte patru subiecte de acoperit! Daca ei nu pot veni, atunci eu voi crea aceste live-uri cu medici, care vor ajunge direct la pacienti. Avem sute de astfel de live-uri pe care oamenii le vad direct de pe facebook sau pe youtube.
- Care este cea mai indrazneata tinta pentru proiectul vostru peste, sa zicem, 10 ani?
- Am vrea sa ii ajutam pe oameni sa inteleaga despre sanatatea lor in cel mai responsabil mod. Sa inteleaga diferenta dintre un virus si o bacterie, sa poata discerne daca au nevoie sau nu de antibiotice. Iar daca peste 10 ani cineva mi-ar povesti ca a aflat despre doctorul Davilla care s-a mutat in Bucuresti si a facut un spital aici m-as simti senzational.
- Cat de mare iti doresti sa devina aceasta comunitate?
- Acum sunt vreo 30K pe facebook si vreo 9K pe youtube. Nu mi-am stabilit o tinta de utilizatori, dar mi-am stabilit o tinta de cunoastere: oamenii de acolo sa afle si sa devina responsabili cu sanatatea lor.

(Sursa: life.ro)