Senatorul Florian-Dorel Bodog a sustinut o declaratie politica, intitulata: Scaderea numarului de studenti, o problema majora pentru Romania. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
In declaratia mea de azi as dori sa va vorbesc despre problema reducerii numarului de studenti din universitatile romanesti, un fenomen ingrijorator cu efecte negative asupra pietei muncii din Romania. Problema devine cu atat mai grava cu cat tara noastra resimte un deficit acut de personal calificat cu studii superioare in mai multe domenii vitale. Nu trebuie sa mergem mai departe decat sa analizam situatia din zona medicinii sau stiintelor ingineresti. Statisticile recente privind sistemul de educatie din Romania ne situeaza mult sub media europeana in ceea ce priveste numarul de absolventi ai ciclului de invatamant superior, o scadere dramatica a numarului de studenti inmatriculati inregistrandu-se de la un an la altul. Desi, poate in mod eronat, perceptia publica ne face sa credem ca in tara noastra ar exista mult prea multi studenti sau absolventi de studii superioare, statisticile oficiale si analizele facute de experti ne arata ca lucrurile nu stau asa. Din contra, nu trebuie sa uitam faptul ca tara noastra, in parteneriat cu Uniunea Europeana, si-a asumat o tinta a numarului de absolventi de invatamant superior de aproximativ 28% pana in anul 2020. In acest moment suntem cu cel putin 5 procente sub acest obiectiv, iar daca tendinta se va mentine, vom rata aceasta tinta. Practic, in contextul in care in ultimul deceniu s-a injumatatit numarul persoanelor inrolate in ciclul superior de invatamant, in urmatorii 4 ani va fi aproape imposibil de schimbat trendul negativ intr-un spor pozitiv, care sa ne readuca in linie dreapta pentru indeplinirea obiectivelor asumate la nivel european. In aceasta situatie, cred eu ca este necesara dezvoltarea cat mai urgenta a unei strategii si a unor politici cu aplicabilitate imediata pentru asigurarea unei educatii superioare de buna calitate pentru tinerii din tara noastra. Unul dintre principalii catalizatori pentru reusita unui asemenea demers ar trebui sa fie o crestere constanta si consistenta a bugetului alocat educatiei, practic dublarea acestuia pana in 2020. Aceasta crestere a bugetului trebuie corelata, bineinteles, cu continuarea reformelor din sistemul educational atat in ceea ce priveste finantarea, cat si asigurarea calitatii procesului educational. Este vital, asadar, sa identificam corect problemele din sistem si sa dezvoltam impreuna cu mediul academic si cu expertii din domeniul politicilor educationale solutii capabile sa imbunatateasca aceste discrepante. Trebuie sa facem acest lucru nu doar pentru a ne pune in linie cu standardele impuse in Europa, ci mai ales pentru a asigura continuitatea procesului educational si adaptarea acestuia la nevoile studentilor si la cerintele de pe piata muncii.