Pato.ro informeaza: Vaporul cu zbaturi Borcea
Nava Borcea, de care aminteam in articolul in care explicam termenii nava si vapor, Nava sau vapor?, se pare ca este prima nava cu propulsie proprie construita de inginerii navali romani, in Romania, conform unei declaratii date de domnul inginer Dorin Buca, directorul adjunct al Santierului Naval din Braila intr-un articol pentru jurnalul.ro:
- Este primul vapor construit de inginerii romani, care pana atunci construisera doar barje, slepuri, mici ambarcatiuni, si este spre lauda lor ca dupa aproape 100 de ani inca mai functioneaza cu piesele originale.
Vaporul cu zbaturi Borcea reprezinta prima nava construita in Romania si in acelasi timp ultima nava cu zbaturi construita in Europa, astfel putem trage o paralela intre constructia navala si poezie, noi avem ultima nava construita din perioada romantica si ultimul poet romantic, pe Mihai Eminescu. Borcea este o nava cu zbaturi, propulsata cu ajutorul aburului deci poate fi numita si vapor. Constructia navei Borcea a avut loc pe Santierul Naval Turnu Severin, a inceput in 1911 si a fost lansata la apa in 1914. In primii ani de activitate Borcea a servit drept iaht casei regale, fiind utilizata de regele Ferdinand, a participat in Primul Razboi Mondial (Romania a participat marea conflagratie din 1916 pana in 1918), fiind folosita ca atelier mecanic mobil pentru navele de lupta de pe Dunare. In perioada interbelica nava cu zbaturi Borcea a folosit ca nava de pasageri intre localitatile dunarene Calarasi si Cernavoda. In perioada celui de-Al Doilea Razboi Mondial nava a fost folosita ca unitate de transmisiuni, dupa sfarsirea razboiului nava a fost luata drept despagubire de razboi de catre URSS insa remorcherul sovietic care o transporta a luat foc iar nava Borcea a plutit in deriva, fiind incapabila sa navigheze in apa sarata a marii, pana ce a fost gasita de o nava romaneasca si repatriata. In 1974 nava a fost abandonata in cimitirul de nave, pe un brat al Dunarii ce duce spre Macin (cred ca ii zice Dunarea Veche). De acolo a fost recuperata de capitanul Ilie Tincu, care si in prezent o comanda, desi e ancorata la mal pe faleza Dunarii din Braila. Borcea, nava cu aburi si zbaturi, e inscrisa in patrimoniul national la categoria tezaur, cea mai inalta clasa a patrimoniului, din anul 1999.

Date Tehnice

- Lungime: 39.43 metri.
- Latime la cuplul maestru (in dreptul zbaturilor) 10.90 metri
- Pescaj nava goala 0.90 metri.
- Pescaj mediu 1 metru.
- Pescaj maxim 1.07 metri.
- Inaltime Maxima catarg 9.15 metri
- Propulsie : Masina cu dubla expansiune in 2 pistoane cu 2 cilindrii , 1 cilindru de inalta presiune , 1 cilindru de joasa presiune. Masina a fost construita de uzinele germane Krupp - Gebruder Sachesenberg in 1913,seria masinii no 1705 .
- Cazan de apa 7 tone, Presiune de regim 8kg forta / centrimetru patrat.
- Combustibil pacura/tot ce arde inclusiv reziduri petrolie400kg/orare.
- Consum combustibil : pacura 190 kg/ora, reziduuri.
- Propulsia se face cu 2 zbaturi, maximum 45 de rotatii pe minut.
- Viteza medie 14 km/ora 18km/ora in aval, 10 km/ora in amonte.
- Carma dotata cu servo mecanism actionat cu abur, suprafata de 2.5 metri patrati , 2.5 metri lungime, 1 metru inaltime
- Sistem de ancorare cu vinci manual cu cap de sarpe.
Datele tehnice sunt preluate cu acordul autorului, Cristian Munteanu(www.marinarii.ro) , date furnizate intr-un articol despre Nava Borcea de domnul Ilie Tincu, comandantul Navei Borcea!
Sursa: pato.ro