SUA evalueaza riscurile de securitate pentru Romania

estiri.ro - Stiri

Cauta in



RSS
 Stiri / Actualitate / International
SUA evalueaza riscurile de securitate pentru Romania
SUA evalueaza riscurile de securitate pentru Romania
SUA evalueaza riscurile de securitate pentru Romania
cersipamantromanesc.wordpress.com: Mesaj din SUA pentru Romania.Un punct de vedere american privitor la prezentul si viitorul Romaniei
Textul de mai jos este o scurta conferinta - sustinuta intr-unul din amfiteatrele Facultatii de Drept - de Wess Mitchell, presedintele CEPA.
Romania dupa Razboiul din Ucraina: amenintari si oportunitati
Va multumesc tuturor pentru ca ati venit astazi aici si pentru oportunitatea de a vorbi aici. Astazi vreau sa vorbesc despre a doua parte a misiunii CEPA: geopolitica.
Bazele lumii de dupa Razboiul Rece se cutremura in jurul nostru.
Acum, o multime de romani ar putea asculta toate acestea si ar putea spune: Sigur, lucrurile par instabile. Ucraina este o tragedie. UE este o harababura. SUA au problemele lor din Asia. Dar Romania este in NATO. Avem articolul 5. Avem trupe americane pe teritoriul romanesc. Avem o economie de succes si un sector energetic in plina expansiune.
Acum nu este momentul sa-i perturbam pe investitori cu geopolitica. Vom creste costurile apararii cu cateva procente, dar, in cele din urma, criza va disparea si ne vom putea intoarce la afacerile noastre.
Aceasta este o imagine tentanta, dar e iluzorie. Cred ca, in anii urmatori, geopolitica de moda veche va incepe sa afecteze Romania in moduri care ar putea prezenta probleme grave pentru dezvoltarea sa economica si politica interna.
Bazandu-ma pe tendintele regionale actuale, vad cinci riscuri emergente cu care este probabil ca Romania sa se confrunte:
- Riscul unei frontiere militare reactivate pe frontul estic: avansarea continua a Rusiei in sudul Ucrainei pune o presiune directa asupra Romaniei.
In anii urmatori, Romania trebuie sa se astepte la frecvente incalcari ale spatiului sau aerian din partea fortelor ruse, la hartuire maritima a navelor si platformelor din Zona Economica Exclusiva a Romaniei si la o mai mare agitatie in Republica Moldova si Transnistria.
- Riscul de a remilitariza Marea Neagra:
Anexarea Crimeii pune Rusia in pozitia de a perturba dezvoltarea energetica maritima si economica a Romaniei. Patruzeci de procente din resursele energetice din ZEE a Romaniei fac acum obiectul unei dispute juridice declansate de Rusia, pe baza revendicarilor vechii frontiere ucrainene.
Pana si o atacare fara succes a hotararii din 2009 a Curtii Internationale de Justitie ar putea schimba climatul de risc pentru dezvoltarea sectorului energetic in spatiul Marii Negre si sa impiedice planurile Romaniei pentru independenta energetica pana in 2020.
- Riscul de incertitudine economica regionala:
Investitorii nu agreeaza razboaiele. Comunitatea Europeana a prosperat din punct de vedere economic, deoarece doua decenii de stabilitate au facut din aceasta un loc sigur in randul pietelor globale emergente.
Daca se pierde aceasta stabilitate, veti pierde mai mult din baza necesara cresterii in viitor decat va dati seama.
Este exact ceea ce un raport recent al BERD (Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare) a avertizat ca se va intampla in CE in cazul in care criza din Ucraina se va intinde pe durata unui al doilea an.
- In al patrulea rand, riscul nationalismului regional resuscitat/reinviat:
Pentru prima data dupa 1940, Razboiul din Ucraina a reintrodus in CEE revizionismul etnic teritorial. Nationalistii iredentisti din Transnistria pana in Transcarpatia si in Transilvania au luat act de anexarea Crimeii si sunt incurajati in mod activ de Vladimir Putin si Alexandr Dughin.
- Riscul de cooptare prin coruptie:
Romania este un stat camp de luptaa€¯ al Balcanilor.
Intensificarea concurentei geopolitice creste atractivitatea sa ca tinta pentru puteri straine, care s-ar putea folosi de coruptia din sistemul sau politic ca de o bresa in securitatea nationala.
In toate directiile in jurul Romaniei, ordinea Euro-Atlantica este in retragere.
La est, o natiune suverana a fost invadata pentru a impiedica apropierea acesteia de UE; la vest, liderul ales in mod democratic in Ungaria a declarat moartea democratiei liberale; la sud, un stat membru NATO/UE a fost cooptat de bani rusesti si de propria guvernare defectuoasa intr-o asemenea masura incat este pe punctul de deveni un stat virtual capturat.
In acest context, Romania nu mai poate presupune ca conditiile externe benigne, care i-au permis sa prospere in ultimii 25 de ani, vor continua la nesfarsit.
Ea nu mai poate presupune ca nu se va confrunta cu o amenintare externa a intereselor sale sau chiar a teritoriului propriu; ca un aliat din exterior va reusi sa ofere stabilitatea mediului inconjurator; sau ca puteri din afara nu vor folosi vulnerabilitatile Romaniei ca arme strategice impotriva sa.
Acestea sunt riscuri de care Romania nu a trebuit sa isi faca griji in mod semnificativ timp o lunga perioada a vietii noastre.
In stadiul sau actual de tranzitie, pericolul pe care il prezinta pentru Romania este franarea dezvoltarii - pericolul ca un mediu extern neospitalier va incetini sau va impiedica cresterea economica ori consolidarea politica a Romaniei intr-un moment de rascruce in evolutia sa postcomunista.
Daca acest lucru suna exagerat, luati in consideratie Romania interbelica: o tara mare, cu resurse naturale din belsug, care a fost cel mai mare beneficiar al Tratatului post-1919 si unul dintre cei mai mari producatori de petrol din lume, dupa SUA.
Despre Constitutia Romaniei din 1923 s-a sustinut ca este un model de idealuri democratice liberalea€¯.
In termen de o generatie, acest prim experiment al democratiei romanesti a esuat.
Mediul strategic s-a schimbat. Liderii romani au sustras resurse de stat si au pierdut increderea poporului. Investitorii din Vest au disparut.
Puteri revizioniste au umplut vidul astfel creat. Romanii au renuntat la democratie. Capturarea statului a survenit rapid, atat din exterior, cat si din interior.
Nu aceasta va fi soarta Romaniei din vremurile noastre. Nu suntem in 1930, iar Romania moderna a construit baze solide pentru un stat de succes.
Dar, de asemenea, Romania nu va putea sa se comporte strategic ca si cum am fi inca la inceputul anilor 2000.
Imprejurimile geopolitice se schimba, iar Romania va trebui sa se adapteze daca doreste sa reuseasca.
Intr-o masura mai mare decat in trecut, Romania va trebui sa joace un rol direct in asigurarea conditiilor externe care ii garanteaza succesul economic si politic.
Acestea includ premisele strategice fundamentale ale statului roman: limitarea prezentei militare rusesti la est de Nipru; mentinerea Marii Negre ca spatiu economic deschis; infranarea revizionismului din bazinul dunarean; mentinerea unei alternative strategice vestice in PSS.
Navigarea in acest nou mediu va necesita cel putin trei lucruri din partea Romaniei, lucruri despre care nu era cazul sa discutam in primele etape ale erei post-Razboi Rece.
In primul rand, Romania va trebui sa aiba capacitatea fizica de a modela mediul sau extern.
- Conditia prealabila a oricarei strategii viitoare romanesti este un efectiv militar capabil, modern.
Astazi, Armata romana este foarte respectata in Romania si in Statele Unite ale Americii.
Cu toate acestea, ea reflecta, de asemenea, realitatile strategice de dupa Razboiul Rece: bugete mici, o preocupare cu misiuni in alte zone, cum ar fi ISAF, si o prioritizare a personalului in concordanta cu aptitudinile lui.
- Unele forte din Romania de azi folosesc acelasi echipament din 1988, cand eu eram in clasa a cincea si Romania era inca semnatara a Tratatului de la Varsovia.
Programul de modernizare pe care Romania l-a inceput in 2007 a stagnat. Din 85 de achizitii planificate, Armata romana a finalizat 15.
- Acest lucru ar fi justificabil pentru un stat mic. Dar Romania nu este un stat mic; nu este Bulgaria sau Ungaria.
Romania este al doilea cel mai mare stat NATO de frontiera, ancora flancului de sud-est al NATO si, alaturi de Polonia, pivotul strategiei Vestului pentru toata aceasta regiune.
- Romania trebuie sa-si reevalueze prioritatile de modernizare militara in lumina peisajului conflictului din Ucraina. Este nevoie de reforma si modernizare cuprinzatoare, similar cu ceea ce Polonia a inceput cu un deceniu in urma.
Se cer cheltuieli reduse cu personalul si punerea accentului pe aptitudinile Armatei; mai putin accent pus pe sisteme exotice de arme si mai mult accent pus pe solutii de area deniala€¯ (sarma ghimpata, mine etc.) pentru a consolida efortul Europei de Sud-Est impotriva amenintarilor asimetrice in stilul Crimeii.
In al doilea rand, Romania are nevoie de o strategie pentru transformarea succesului autoritatii sale nationale in autoritate regionala.
- Romania este cel mai mare aliat al SUA intr-un spatiu de 2.400 km, intre Polonia si Israel.
Este singura putere din zona care are marimea, potentialul latent si credibilitatea necesare pentru a proiecta stabilitate in sud-estul Europei.
- Strategia Romaniei pentru a face acest lucru ar trebui sa se axeze pe construirea de zone cu potential de avantaj national in domeniul securitatii militare, al energiei si al guvernarii democratice.
- Oportunitatea imediata de autoritate este in energie. Pana in anul 2020, Romania ar putea produce mai mult gaz decat consuma ea si Republica Moldova impreuna.
Aceasta este o veste buna pentru CE, dar Romaniei ii lipseste o strategie pe termen lung pentru exploatarea in mod sistematic a acestei oportunitati.
- O strategie energetica regionala romaneasca ar depasi actuala incurajare a productiei offshore si onshore.
Ar fi nevoie de masuri luate acum pentru a atinge un nivel de productie durabil si exportabil la nivel regional.
Aceasta ar aborda vulnerabilitatile din infrastructura, ar accelera liberalizarea pietei energetice, ar crea responsabilitate din partea statului si ar crea obstacole in calea achizitiei de active strategice de catre Rusia si China.
In al treilea rand, Romania trebuie sa reuseasca ca democratie. Nu doar sa reuseasca, ci sa reuseasca in mod vizibil.
- Securitatea nationala si guvernarea sunt strans legate. Acest lucru este valabil in toate tarile - inclusiv in Statele Unite ale Americii.
- Diferenta in cazul Romaniei este ca mizele sunt mai mari aici.
Traiti intr-un mediu ostil. Tocmai pentru ca jucati un rol crucial in succesul Occidentului in aceasta regiune sunteti o tinta pentru fortele din exterior - fie ea Rusia sau China - care ar folosi procesul neterminat al tranzitiei voastre democratice impotriva voastra.
Sistemul vostru imunitar trebuie sa fie chiar mai puternic decat cel al altor state.
- Capacitatea Romaniei de a depasi coruptia este indisolubil legata de succesul sau de esecul nu doar ca democratie, ci ca stat.
Pretindeti conducatorilor dumneavoastra o guvernare mai buna - sali de judecata transparente, urmarirea penala in caz de mita, insistarea asupra integritatii si transparentei in spatiul public este unul dintre cele mai patriotice lucruri pe care romanii de rand le pot face.
Tema comuna in toate aceste domenii este conducerea.
Vladimir Putin si Viktor Orban au invocat diferite versiuni ale aceleeasi teze: ordinea democratica pe care am construit-o in Europa Centrala dupa 1989 a fost temporara - ca aceasta poate fi contestata si chiar inlocuita daca suntem dispusi sa incalcam regulile, fie ca se utilizeaza bani murdari, tancuri sau urne de vot.
Succesul Romaniei este contra-dovada esentiala a acestei teze.
Romania este o dovada ca idealurile si institutiile occidentale functioneazaa€¯ intr-un moment din istorie in care avem nevoie cu disperare de exemple de succes ale Occidentului la nivel mondial.
Ganditi-va pentru o clipa la cum ar putea arata viitorul Romaniei daca aceasta ar atinge potentialul sau maxim: al 6-lea stat ca marime din Europa, cu 20 de milioane de oameni, si a treia cea mai mare rezerva de gaze in UE, toate acestea ca o democratie consolidata in inima sud-estului Europei, cu institutii stabile, un standard de trai in crestere, investitii stabile din Vest si un sector energetic in plina expansiune.
Aceasta este o Romanie cu viziune transatlantica, care ar fi un exemplu puternic de stabilitate, de solutii de energie si democratie in fata vecinilor sai.
Aceasta este Romania de care are nevoie Occidentul, din punct de vedere strategic, in aceste vremuri.
Ne asteapta in anii urmatori o competitie geopolitica si ideologica globala mai crancena decat ne-am fi putut imagina oricare dintre noi in urma cu 25 de ani.
America va avea nevoie de aliati maturi care sunt capabili sa ofere securitate regiunii lor si sa modeleze succesul ordinii Vestice.
Angajamentul nostru strategic si economic va fi cu atat mai mare pentru aliatii care reusesc cel mai mult in aceste domenii. Cu cat Romania va avea mai mult succes, cu atat mai mult Statele Unite vor fi prezente in tara si in regiunea dumneavoastra.
Despre Romania interbelica s-a spus ca a reprezentat o stare de necesitatea€¯. Aceasta este valabil si pentru Romania de astazi.
Sunteti intr-o stare de necesitatea€¯ pentru America si pentru alianta occidentala.
Au fost momente in istorie cand cel mai sigur lucru pentru Romania a fost sa pastreze un profil scazut si sa actioneze ca un stat mai mic (neinsemnat) decat in realitate.
Acum nu ne aflam intr-unul din acele momente.
Acesta este un moment in care romanii trebuie sa fie subiecte mai degraba decat obiecte ale istoriei.
Un moment in care sa conduceti in regiunea dvs. - in guvernare, securitate si energie - in ciuda faptului ca totul in jurul vostru se misca in directia opusa.
Eu cred ca Romania este pregatita pentru acest moment.
Dispuneti de institutii mai stabile, de resurse financiare mai mari si de aliati mai buni decat dispunea statul roman in perioada interbelica.
Ultimii 25 de ani au oferit toate ingredientele necesare succesului dumneavoastra. Tot ceea ce aveti nevoie acum este increderea. Alegerea este a dumneavoastra, in cele din urma.
Dar Occidentul are nevoie de Romania pentru a reusi, pentru viitorul vostru si pentru viitorul nostru.Va multumesc.
Sursa: http://ioncoja.ro/punctul-de-vedere-oficial-al-sua-cu-privire-la-prezentul-si-viitorul-romaniei/
----------
A. Wess Mitchell is President and Co-Founder of the Center for European Policy Analysis
(Joi 09.06.2016 16:16, Mireille Astrid POPA) © estiri.ro
 Alte articole din aceasta categorie
Un oras din nordul Chinei a fost inchis (12.12.2020)
Datul cu tesla (08.06.2020)
Proteste in fata sediului legislativului statului Michigan (02.05.2020)
Globalizarea nu va fi victima coronavirusului (01.03.2020)
Jennifer Lopez si Shakira, spectacol in pauza de la Super Bowl (03.02.2020)
In Germania traiesc zeci de mii de femei, imigrante africane, victime ale mutilarii genitale (01.10.2019)
Din lumea larga (04.06.2019)
Google marcheaza cu un doodle special alegerile europarlamentare (26.05.2019)
Politicile europene sunt special croite pentru Germania si sunt toxice pentru Italia (11.05.2019)
Ilie Serbanescu: Operatiunile transnationalelor intr-o colonie precum Romania compromit capitalismul (09.05.2019)
 CURS VALUTAR
Luni 02.08.2021
1 EUR 4.9198 lei -0.02%
1 USD 4.1348 lei -0.23%
1 HUF 0.0138 lei +0.36%
1 RUB 0.0566 lei
1 BGN 2.5154 lei -0.02%
1 MDL 0.2312 lei -0.43%
1 Gr. AUR 243.1200 lei +0.22%
Toate valutele
Vineri 30.07.2021, BNR
Interviu / Exclusiv
Florian Mihailescu: Am venit cu trei lucrari la Salonul de Arta Religioasa si Restaurare de la Muzeul Satului Dimitrie Gusti!

Florian Mihailescu: Am venit cu trei lucrari la Salonul de Arta Religioasa si Restaurare de la Muzeul Satului Dimitrie Gusti!

Ultimele cautari
art mariage satu mare
world vision
accident sfintu gheorghe
rezultate
oly
accidente de circulatie in data de 07 11 2009
martian daniel
maria irina stanciu
buftea accident
enea
Top cautari
antena
accident
lista
telefonul telespectatorului la protv
pro
rezultate
rezultate titularizare educatoare bucuresti 2011
accidente rutiere 2010 cluj bihor
isj satu mare posturi propuse pentru restrangere
thea botezatu
Reteaua de siteuri

© 2002 - 2021 estiri.ro. Toate drepturile rezervate.
gazduire siteuri
gazduit de fhr.ro
Pagina generata in 0.0904 sec.