APC Romania: Publicitatea la medicamente sustine automedicatia
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania a luat act cu interes de initiativa parlamentara privind legea pentru modificarea art. 17 din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, precum si a Legii audiovizualului nr. 504/2002, initiativa care in mod esential interzice publicitatea explicita in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, inclusiv pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala.
Apreciem aceasta initiativa, menita sa combata fenomenul automedicatiei, care poate conduce la complicatii medicale neasteptate.
- Este un fapt cunoscut ca scopul publicitatii este sa creeze nevoia de consum, iar adminstrarea de medicamente din proprie initiativa este un rezultat al acesteia.
Nu admitem ca distribuitorii de medicamente si farmaciile sa obtina cresteri in cifra afaceri exploatand preocuparea oricarui bolnav in fata neplacerilor aduse de maladie. Un produs farmaceutic, fie el medicament, supliment alimentar sau dispozitiv, trebuie recomandat de specialisti si nu de firmele de publicitate, a declarat Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, presedintele APC Romania.
Exista deja suficiente aspecte necorespunzatoare unui climat economic normal care se regasesc in domeniul farmaceutic, plecand de la numarul impresionant de farmacii, care uneori se succedeaza doua-trei pe acelasi trotuar, si terminand cu insistenta cu care personalul din farmacie recomanda produse care, dupa acesta, ar trebui sa insoteasca medicamentele indicate de medicul specialist. Pe langa acestea se adauga reclamele, care au ajuns sa domine in mod covarsitor spatiul publicitar al posturilor de radio si televiziune. Daca in orice alt domeniu economic sustinem rezolvarea problemelor pe calea functionarii unei concurente robuste, in domeniul farmaceutic apreciem ca interventia legiuitorului este bine venita, tinand cont de impactul produselor farmaceutice asupra sanatatii umane.
Piata farmaceutica este cel de-al treilea investitor in publicitatea TV, dupa telecom si cosmetice. Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014 bugetul net consumat de companiile pharma pe televiziune in anul 2015, se ridica la 193 milioane de euro din totalul de 306 milioane euro.Iar Forbes Romania declara ca in 2015 domenile care au generat cele mai importante investitii in publicitatea radio in primul semestru al lui 2015 sunt reprezentate de piata farmaceutica si de segmentul de retail.
Industria farma a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.
Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televiziune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate, aproximativ 63,5%.