- O scurta prezentare a dvs.
- Sunt medic primar medicina generala pediatrie si formator medicina paleativa. Lucrez de 25 de ani in pediatrie, cu experienta in hematooncologia pediatrica si ingrijirile paliative la adulti si copii, iar de 18 ani lucrez in reteaua de medicina scolara din Targ Mures. Sunt membra a Societatii Romane de Oncologie - Hematologie Pediatrica si presedinte, fondator al Asociatiei de Medicina Scolara Mures, asociatie care face parte din Coaitia pentru Cauza Copilului cu Cancer.
In exclusivitate pentru www.estiri.ro, Adriana Neghirla ne-a raspuns la cateva intrebari.

- Cum vi s-a parut la Zalau, la Scoala de boli rare pentru jurnalisti 2015, editia a IV-a?
- Medicina scolara reprezinta o resursa importanta in educatia pentru sanatate a tinerilor, in profilaxie, dar si in diagnosticarea precoce a bolilor.
Am participat pentru prima data la aceasta manifestare si as spune ca a fost una deosebita, in sensul bun al cuvantului. Problematica bolilor rare nu a fost o noutate pentru mine avand in vedere experienta din pediatrie si ingrijiri paliative, dar m-am bucurat sa vad ca se fac progrese in ingrijirea acestor pacienti. Iar vizita la Centrul NoRo ne-a aratat ca se poate face ingrijire la cel mai inalt standard si in Romania.

- De 18 ani lucrati in reteaua de medicina scolara din Targu-Mures. Care sunt cazurile cu care va confruntati si cum le rezolvati?
- In medicina scolara ne intalnim cu copii, adolescenti si tineri de la varsta de 3 ani pana la 18-20 de ani cand termina liceul si cu tinerii studenti, colegii din cabinetele medicale studentesti. Problemele cu care noi ne confruntam sunt deci foarte variate, specifice fiecarei categorii de varsta.
Ceea ce s-a accentuat si la Zalau, intarzierea diagnosticului este o problema care duce uneori la mari dificultati in recuperarea pacientilor. Acesta este un aspect in care medicina scolara ar putea fi eficienta daca am putea elibera bilete de trimitere gratuite pentru clarificarea diagnosticului la cazurile pe care noi le depistam cu ocazia examinarilor curente sau a examenelor de bilant.
Integrarea sau reintegrarea copiilor si tinerilor cu boli cronice mai mult sau mai purin rare, dar care au nevoi speciale, in sistemul de invatamant, este o alta provocare a medicinei scolare, deoarece in aceste cazuri nu este vorba doar de problemele strict medicale ale pacientilor, ci si de educarea colegilor si cadrelor didactice pentru a se adapta la nevoile lor, de a sti cum sa le acorde sprijinul necesar, aceasta este o munca de echipa care implica atat cabinetul medical, cat si cel de psihologie si cadrele didactice, uneori mediatorii scolari si asistenta sociala.