MAGAZIN : OZN-urile au fost avioane-spion ale CIA? (Autor: DAN D. FARCAS)
Robert Sheaffer este un investigator sceptic al fenomenelor paranormale, intre altele oponent al originii extraterestre a fenomenului OZN. Cu atat mai interesanta este luarea sa de pozitie impotriva unei afirmatii a CIA care a circulat la sfarsitul anului 2014 si care, in cultura populara, a devenit imediat stirea ca s-a gasit explicatia fenomenului OZN - si anume ca ele ar fi avioane-spion de tip U2.
CIA se lauda pe internet ca cel mai popular articol al sau a fost cel postat pe 29 decembrie 2014 si intitulat: Rapoarte ale unei activitati neobisnuite pe cer, in anii 50. Am fost noi ?.
In acest articol, s-a reluat afirmatia (mai veche) precum ca, in anii 50 si 60, zborurile de recunoastere de mare altitudine, conduse de CIA si implicand avioanele U-2 si ulterior SR-71, au fost responsabile pentru jumatate din totalul rapoartelor OZN. Media a preluat imediat stirea, tratand-o in mod neprofesionist si senzationalist, cu titluri precum CIA admite: Toate OZN-urile din anii 1950? Noi am fost. Sheaffer da ca exemple in acest sens agentiile Foxnews sau Newser.
Aceasta pretentie a CIA a realizat un lucru: i-a unit pe scepticii si pe sustinatorii fenomenului OZN in proclamarea ei ca neadevarata - scria Scheaffer. Putem sa avem opinii diferite pe orice altceva, cu exceptia faptului ca aceasta afirmatie este un nonsens.
Informatia privind avioanele U2 luate drept OZN-uri a fost enuntata mai intai intr-un raport emis de catre CIA si intitulat CIA si Programul U2, 1954-1974. Documentul, initial secret, a fost rescris in 1998 si nu demult desecretizat. In el scrie:
- Testarea avionului U2 de mare altitudine a condus in curand la un efect secundar neasteptat: o crestere extraordinara a numarului de rapoarte privind obiecte zburatoare neidentificate. La mijlocul anilor 1950, cele mai multe avioane comerciale zburau la altitudini intre 10.000 si 20.000 de picioare, iar avioanele militare, ca B47 si B57 operau la altitudini sub 40.000 de picioare. Prin urmare, odata ce U-2 a inceput sa zboare la altitudini de peste 60.000 de picioare, controlorii de trafic aerian, au inceput sa primeasca un numar tot mai mare de rapoarte OZN. Poate fi justificata afirmatia de mai sus? " se intreaba Sheaffer " si tot el raspunde:
- Nu! Fenomenul OZN fusese raportat nu doar de pilotii de avion, catre controlorii de trafic aerian, ci si de observatori de la sol.
O carte plina de rapoarte
S-a mai afirmat, in documentul CIA, ca observatiile au condus la proiectul Air Force numit Blue Book, care a colectat toate rapoartele de OZN-uri. Anchetatorii Air Force sunau cu regularitate personalul proiectului CIA de la Washington pentru a verifica daca OZN-urile raportate nu au fost cumva avioane U-2. Acest lucru ar fi permis eliminarea majoritatii rapoartelor OZN, desi ei nu au putut dezvalui autorilor observatiilor adevarata cauza.
Ufologul Mark Rodeghier de la CUFOS l-a contactat pe locotenent-colonelului (r.) Robert Friend, care fusese seful Blue Book intre 1958 si 1963, privitor la afirmatia ca jumatate din observatiile OZN au fost avioane-spion. Daca cineva stia despre acest lucru, el era acela. Friend a raspuns Este absolut neadevarat si ridicol. Blue Book nu a primit mai multe rapoarte de la piloti si de la controlorii de trafic aerian, dupa ce U-2 si-a inceput de zborul”. Mai mult, Friend nu si-a putut aminti de niciun caz OZN care ar fi fost cauzat de vreun zbor cu echipaj uman de recunoastere.
Si analistul de fotografii OZN Bruce Macabee spune ca pur si simplu: Explicatia OZN data de CIA este absurda. Lung de circa 20 de metri, cu deschiderea aripilor de circa 30 de metri, zburand la o altitudine de peste 20 de kilometri, avionul U-2 era, in esenta, invizibil in timpul zilei. Nu lasa nici dara de condens in urma sa, din cauza lipsei de umiditate la acea altitudine. La urma-urmei, el fusese chiar destinat sa fie invizibil! Vopseaua de acoperire reducea posibilitatea de a fi zarit inainte de rasaritul si dupa apusul soarelui. Fisierele Blue Book sunt acum publice si oricine poate verifica cand, unde si ce aparitii au fost raportate. Concluzia este: nu exista absolut nicio corelatie intre orele si locurile rapoartelor OZN si zborurile U2.
(Va urma)