Senatoarea Gabriela Firea a sustinut o declaratie politica intitulata: FIECARE COPIL LA GRADINITA, primul pas de la statutul de asistat social la cel de membru activ al societatii. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Progamul FIECARE COPIL IN GRADINITA reprezinta un exemplu de buna practica in colaborarea dintre societatea civila si autoritatile locale si centrale pentru rezolvarea unei probleme sociale grave, respectiv abandonul scolar.
Finantat prin granturi in valoare de 244 mii de euro, in cadrul Fondului ONG Romania, programul se desfasoara in prezent in 11 judete, unde aproape 2.400 de copii saraci sunt ajutati sa mearga la gradinita.
Concret, parintilor acestor copii, selectati pe baza veniturilor familiei, conditiilor de trai si nivelului scazut de educatie, li se ofera tichete valorice in valoare de 50 lei/luna, pentru a-si aduce copiii la gradinita. Prin oferirea de stimulente conditionale, programul le creeaza parintilor saraci obiceiul de a-si aduce copiii la gradinita in fiecare zi, indiferent de vreme, de dispozitia copiilor, de distanta sau de alte indatoriri pe care parintii le-ar putea considera mai importante in acel moment.
Prezenta copiilor la gradinita este strict monitorizata, fiind considerata o conditie fundamentala a succesului programului. Astfel, profesorii fac zilnic prezenta pe care o transmit online prin intermediul unei aplicatii, iar mediatorii scolari viziteaza regulat copiii acasa pentru a se asigura ca beneficiaza de suportul familiei si ca parintii au un rol activ in educarea lor.
Pe langa prezenta zilnica a copiilor, a doua conditie pentru acordarea de tichete sociale la finalul lunii este ca parintii sa participe la doua activitati: ZIUA PARINTILOR - o activitate lunara cu copiii si parintii - si PARINTELE DE SERVICIU - 5 zile pe an cand parintilor li se cere sa petreaca o zi in gradinita, ajutand profesorul.
Parintii copiilor din FCG au la randul lor un nivel de educatie scazut si propriile experiente negative legate de scoala. Un element valoros al programului este faptul ca le ofera profesorilor si parintilor ocazia de a se cunoaste ca persoane, nu doar ca stereotipuri. Parintii incep sa se simta mai confortabil in mediul scolar, iar in timp, mentalitatea parintilor privind varsta potrivita pentru a incepe educatia copiilor lor se schimba.
Spre deosebire de alte programe similare, nu neaparat legate de copii, cel initiat de Ovidiu Ro se remarca in ce priveste eficienta, gratie conceptului, care nu se limiteaza la obtinerea sumelor necesare unei anumite activitati, ci monitorizeaza cu atentie modul in care sunt cheltuiti banii, conditionand platile de respectarea cu strictete a cerintelor programului.
Recent, a fost semnat un acord de parteneriat intre Asociatia Ovidiu Ro, initiatorul proiectului, Ministerul Muncii, Familiei si Persoanelor Varstnice si Ministerul Educatiei si Cercetarii, care va permite extinderea acestui program la nivel national, prin implicarea activa a institutiilor publice din subordinea celor doua ministere. De asemenea, parteneriatul creeaza premisele asumarii unui set de actiuni comune, care sa contribuie la dezvoltarea de politici publice eficiente in domeniul educatiei prescolare pentru copiii dezavantajati.
Beneficiarii unor astfel de programe sunt ajutati, prin accesul direct la educatie, sa-si schimbe statutul din asistati social in membri activi ai societatii, ceea ce reprezinta singura solutie sustenabila si durabila de eradicare a saraciei. Guvernul Ponta dovedeste, o data in plus, deschidere fata de societatea civila, preluand bunele practici ale ONG-urilor cu rezultate notabile in procesul elaborarii politicilor publice care vizeaza grupurile vulnerabile din societate.