Senatorul FIFOR MIHAI VIOREL a sustinut o declaratie politica intitulata: De grija evaluarilor moare sistemul de educatie. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Declaratia politica pe care o adresez astazi se refera la evaluarile nationale pe care, aproximativ 600 000 de elevi din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, au fost nevoiti sa o dea, cu voie sau fara voie. Acesti copii sunt evaluati sub auspiciile unui sistem de educatie care inca testeaza. Elevi, parinti, cadre didactice sunt cobaii unui sistem inca neperformant, care scoate pe banda rulanta absolventi de studii medii si/sau superioare fara posibilitatea de a intra pe piata muncii.
Subiecte unice, rezultate confidentiale, care nu se trec in catalog, dar cu rol de informare pentru parinti si pentru profesori privind dificultatile copiilor, care este nivelul si unde trebuie sa lucreze mai mult - acestea sunt cateva repere ale evaluarii nationale.
O posibila explicatie a testarii pentru ciclul primar pe care adesea reprezentanti ai Ministerului Educatiei o dau, ar fi rezultatele dezastroase inregistrate la Bacalaureat in ultimii ani. Sub acest aspect, as putea fi de acod cu logica evaluarilor nationale. In timp, aceasta practica se va putea dovedi viabila pentru examenul de bacalaureat si Romania nu ar mai avea o rata a promovabilitatii scazute. Amintesc faptul ca anul trecut procentul de promovabilitate in sesiunea iunie - iulie a fost de 59, 25% iar asa cum stau lucrurile acum, anul acesta procentul va fi mai scazut.
Insa problema trebuie pusa in alt sens. Cati dintre elevii clasei a II-a sau a IV-a sau a VI-a sunt pregatiti pentru aceasta evaluare nationala? Cati dintre parinti cunosc reglementarile si cum trebuie sa fie pregatiti copiii lor pentru aceste testari ? Nu cumva ne grabim sa-i evaluam la gramada, inventam testari, le indesam teme in plus, suplimentare, de grija unor calificative care oricum nu vor fi trecute in catalog ? Cum va actiona invatatorul sau dirigintele pentru fiecare copil in parte ? Pentru ca, trebuie sa recunoastem, sunt diferente intre clase, intre mediu urban si rural, chiar intre elevii din aceeasi clasa.
Cata pregatire se face in clasa pentru testare, numai cadrul didactic stie. Cata pregatire se face acasa, numai parintii stiu. Cert este ca elevul nu va avea niciodata pregatirea necesara pentru a da o testare nationala. Nu vreau sa ajungem in situatia de a pune un mare accent pe evaluarea nationala. Evaluarea trebuie sa fie fireasca, pe tot parcursul anului. Evaluare se face in fiecare ora -o stie orice cadru didactic. Atentionez Ministerul Educatiei ca nu trebuie sa inventeze examene si testari de dragul acestora. Mai degraba, Ministerul Educatiei ar gandi strategia educationala pentru urmatorii 10 ani in asa fel incat elevii, studentii, la terminarea studiilor, sa-si gaseasca un loc de munca, conform calificarii. Atrag atentia ca pentru copiii nostri, pentru elevi, pentru viitorul tarii in general, mult mai importante sunt aplicarea, analiza si interpretarea cunostintelor. De asemenea, mult mai important pentru un elev este cum sa iasa din situatii critice, cum sa se comporte la o dezbatere pe un subiect dat, cum sa fie pro si cum sa fie contra, cum sa se comporte in societate si asa mai departe. In scoala romaneasca se pune prea mult accent pe tocit si pe raspunsuri in clasa pentru niste calificative. Ori, nu poti sa vii apoi cu aceasta evaluare nationala, sa soliciti altceva de la elevi. Desi ar fi o alta problema, si sistemul de notare cu calificative mi se pare pagubos. Cand e bine si cand e foarte bine? Stim cine alege, dar oare, nu este o doza de subiectivism, cel putin atunci cand vorbim de stiintele umaniste ?
Inventand in fiecare an roata, sub pretextul ca aplica litera legii, Ministerul Educatiei pierde din vedere un lucru esential: evaluarea evaluarii. Ii solicit public domnului Ministru sa ne spuna ce se intampla post evaluare nationala si cum se foloseste rezultatul anul urmator. Nu consider ca este nevoie de atatea resurse pentru o evaluare nationala cat timp evaluare elevului trebuie sa se faca in mod constant. Mai mult, este inadmisibil ca intre modul in care se desfasoara o evaluare in mediul urban si modul in care se desfasoara in mediul rural sa existe discrepante majore. Daca nu cunosc detaliile, ii informez pe domnii de la Minister ca multi elevi din comune si sate nu au beneficiat, de exemplu, de teste color pentru ca logistica scolii nu a permis. Sistemul evaluarii nationale este plin de vulnerabilitati iar cineva trebuie sa faca o analiza aprofundata. Cer imperativ reprezentantilor ministerului sa realizeze aceasta evaluare a evaluarii si sa o dea publicitatii cat mai curand. Este necesar sa avem cateva raspunsuri concrete, iar sistemul de evaluare sa fie analizat in functie de puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari.
La urma urmei toti ar trebui sa ne intrebam pe ce oameni s-ar putea baza tara noastra in viitor ? Nu cumva de grija evaluarilor moare sistemul de educatie si implicit, generatiile viitoare sunt sacrificate?