Senatorul Liviu Marian POP a sustinut in plenul Senatului din 1 Octombrie 2013 o DECLARATIE POLITICA cu titlul: "ALOCATIA DE STAT PENTRU COPII", pe care o puteti citi in continuare :

Fiecare copil, in functie de anumite criterii are dreptul sa primeasca alocatia de stat. Aceasta se acorda pana la varsta de 18 ani si apartine exclusiv acestuia. Incepand de la 1 ianurie 2012, aceasta se calculeaza in functie de un coeficient specific fiecarui tip de alocatie de stat si un indicator social de referinta - ISR.
Luand in considerare contextul international (Conventia cu privire la drepturile omului ratificata de Romania prin Legea nr 18 din 27 septembrie 1990 republicata in Monitorul Oficial nr.314 din 13 iunie 2001 si Carta sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg, ratificata in Romania prin Legea nr.74 din 3 mai 1999), criteriile de acordare sunt stabilite incepand din anul 1993, fiind adoptata Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii prin care se abrogau prevederile anterioare privind acordarea de alocatii copiilor.
Plata acestei alocatii se realiza de catre MMPS pentru prescolari si de catre ME pentru copiii de varsta scolara si de catre secretariatul de Stat pentru Handicap in cazul copiilor cu handicap ori invaliditate.
Odata cu trecerea anilor si cu evolutiile legislative au rezultat:
• Modificarea anuala a cuantumurilor alocatiei prin indexare cu rata inflatiei sau majorare in raport cu posibilitatile bugetare de sustinere, pana in anul 2009
• Includerea din anul 1999 in categoria beneficiarilor si a tinerilor care au implinit varsta de 18 ani, dar care urmeaza cursurile liceale sau profesionale
• Din 2006, in baza Deciziei Curtii Consitutionale nr 277/2006 eliminarea conditiei de frecventare a cursurilor de invatamant de catre copiii de varsta scolara
• Din anul 2008 preluarea integrala a platii alocatiilor de catre MMFPSPV
• Incepand cu 2012 raportarea cuantumului la Indicatorul Social de Referinta (ISR = 500 lei)
In prezent, aceasta alocatie, dupa cum stiti, este reprezentata de o suma fixa in cuantum de 42 lei, o suma foarte mica. Cu acest ajutor de stat pentru copii, ne situam in statistici printre ultimele trei state din Uniunea Europeana care ofera prin alocatii "suma fixa pe copil".
Pentru plata alocatiei de stat pentru copii exista un anumit buget in care ministerul trebuie sa se incadreze, iar pe de alta parte, programul de guvernare prevede majorarea acesteia, lucru care nu ar fi posibil in conditiile actuale.
In acest scop, este necesara diferentierea cuantumului alocatiei de stat. Doar in acest mod vom reusi sa scapam de umbrele trecutului comunist.
Pentru a veni in sprijinul celor indreptatiti sa primeasca acest ajutor din partea statului, putem lua in calcul doua variante:
1. modificam alocatia in functie de numarul de copii din familie
2. modificam alocatia in functie de varsta copiilor
Ideea majorarii alocatiei de stat poate fi o salvare pentru zecile de familii care depun efortul sa-si sustina copiii la scoala, facand sacrificii uriase pentru achizitionarea celor necesare frecventarii invatamantului de masa . Pe langa aceste dezavantaj, apar si cele la nivel socio economic pe termen lung, abandonul scolar prematur limiteaza cresterea economica si competitivitatea: economiile moderne bazate pe inalte tehnologii au nevoie de personal calificat, iar cei care abandoneaza vor fi, cel mai probabil, in situatia de a fi asistati social, suprasolicitand resursele statului.
Cresterea ajutorului banesc acordat de stat elevilor poate fi o solutie in rezolvarea uneia dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta sistemul de asistenta sociala din Romania.