Tragedia din Muntenegru, unde cel putin 19 persoane au murit in urma unui accident cu autocarul, va ridica semne de intrebare in randul turistilor, in privinta modalitatilor ieftine de transport.
Aceasta este concluzia lui Razvan Pascu, un om cu experienta in turismul intern si international, consultant si blogger in acest domeniu. El a explicat pentru Stirile ProTV.ro care este responsabilitatea firmei de turism care a organizat aceasta excursie tragica.
Razvan Pascu: "Ar trebui asteptate concluziile anchetei ca sa se vada cine este vinovat. Daca a cazut un bolovan in fata autocarului, sa spunem, pentru ca exista si aceasta varianta, atunci firma de asigurari nu asigura acest lucru. Din acest motiv trebuie asteptat rezultatul anchetei ca sa vedem daca intr-adevar soferul este responsabil de producerea accidentului.
Din punct de vedere legal, responsabilitatea este in lant. Adica revanzator, primul, apoi tour-operator si apoi abia ultimul este transportatorul. Deci de exemplu, daca tu ai cumparat excursia de la o agentie din Soveja, primul pe care-l dai in judecata este agentia din Soveja, de unde ai cumparat. Apoi, ea se adreseaza mai departe tour-operatorului, Mareea, care Mareea poate sa vanda circuitul direct catre pasageri sau il poate vinde prin intermediul acestor revanzatori. Iar mai departe, al 3-lea in lant, este transportatorul, care, asupra lui se va adresa Mareea, tour-operatorul."

Accidentul din Muntenegru, cea mai mare tragedie din turism cu romani de pana acum


Razvan Pascu: "Am vorbit acum o ora cu un transportator destul de bun din Romania si mi-a zis ca de 15 ani de cand lucreaza el, face transport zi de zi, 6 autocare, nu a vazut o asemenea tragedie in Romania.
In strainatate, da, s-a mai intamplat, in special in Asia, prin India, Sri Lanka, zona aia sau in America de Sud, unde transportul este foarte dezvoltat pe autocare. In America de Sud de exemplu nu sunt foarte multe trenuri, liniile de tren nu sunt foarte dezvoltate, si atunci se circula foarte foarte mult cu autobuze. Exista autobuze cu clase diferite de confort, ca la tren, ca la avion chiar".
El mai spune ca este posibil ca in perioada urmatoare sa scada cererile pentru pachetele turistice vandute cu transport efectuat cu autocarul.
Razvan Pascu: "Din punctul meu de vedere vor fi afectati transportatorii de autocare, nu doar o firma, ci toti. Pentru ca orice turist isi va pune intrebarea daca va mai merge cu autocarul sau va merge cu avionul, pentru o diferenta de o suta-doua de euro. Deci pe termen mediu si scurt vor fi afectati toti transportatorii de autocare, in special cei care au curse extra UE. Pentru ca, trebuie sa recunoastem, aici era o cursa extra UE, era in afara UE, unde drumurile sunt foarte proaste.
Si atunci nu cred ca vor fi afectati tour-operatori care au curse spre Germania, Italia, Austria sau Franta, ci cei care merg in Chisinau, Odessa, Muntenegru sau Croatia".
Autoritatea pentru Turism a dispus un control la agentia Mareea Travel
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), Razvan Filipescu, a dispus un control la agentia de turism Mareea Travel, care a organizat circuitul in Muntenegru si Croatia, in cadrul caruia autocarul care transporta turistii romani s-a rasturnat intr-o prapastie.
ANT mai precizeaza, intr-un comunicat dat publicitatii luni, ca nu are competente legale pentru verificarea firmei de transport implicata in accident.
"Ca urmare a incidentului petrecut in Muntenegru, Autoritatea Nationala pentru Turism isi exprima condoleantele si intreaga compasiune pentru familiile victimelor care si-au pierdut viata in tragicul accident", se mai spune in comunicat.
Un autocar cu turisti romani s-a rasturnat intr-o prapastie din Muntenegru, accidentul soldandu-se cu 19 morti si 28 de raniti, potrivit informatiilor disponibile in prezent.
Marius Usturoiu, directorul Mareea Travel, a precizat pentru Mediafax ca responsabilitatea pentru pagubele produse in urma accidentului din Muntenegru apartine transportatorului, Gregory Tour, conform contractului incheiat de acesta cu agentia de turism.
Una dintre prevederile contractului incheiat de Gregoy Tour, operatorul autocarului implicat in accident, si Mareea Travel, agentia care a organizat circuitul turistic, este ca transportatorul este responsabil, in conditiile legii, de toate pagubele produse beneficiarului (Marrea, n.r.) incluzand vatamarea corporala sau decesul pasagerilor, precum si pagube produse bunurilor acestora, din vina transportatorului sau a persoanelor pentru care e tinut responsabil, inclusiv conducatorii auto, a declarat Marius Usturoiu.
Unul dintre pasagerii accidentati in Muntenegru a declarat pentru Stirile Pro TV ca in momentul producerii accidentului soferul era intr-o depasire la intrarea intr-un viaduct si desi limita de viteza era de 50 km/ora, el avea in jur de 90 km/ora.
Marius Usturoiu a mai precizat ca in autocar se aflau 47 de persoane, cetateni romani, intre care un minor. El a relatat ca era vorba despre un circuit turistic in Muntenegru si Croatia de sase zile. Turistii au plecat sambata dimineata din Bucuresti, autocarul oprindu-se la Pitesti, Sibiu, Arad si Timisoara, inainte de a iesi din tara.
Sambata seara turistii au ajuns la Belgrad, unde au innoptat, iar duminica dimineata au plecat mai departe in circuit.
Usturoiu a mai declarat ca agentia sa a mai lucrat cu Gregory Tour, care opereaza pe numeroase circuite, si ca nu a existat nicio problema pana acum. El a spus ca nici transportatorul nu isi explica cum s-a produs accidentul, sustinand ca autocarul si soferii erau in cea mai buna stare.
Directorul firmei de transport Gregory Tour, Stefan Grigore, care opera autocarul prabusit in Muntenegru, spune ca autovehiculul avea toate verificarile tehnice la zi, iar soferii aveau experienta de cel putin 10 ani, fara vreun incident pana acum. El a mai spus ca firma face acest traseu din Muntenegru de cel putin sapte - opt ori anual, iar unul dintre soferii de pe autocarul respectiv a facut acest traseu de 20 de ori.
De asemenea, autocarul avea toate verificarile tehnice facute, nefiind semnalata nicio problema