4tuning.ro informeaza: 10 lucruri de facut URGENT la masina acum, ca am scapat de iarna si zapada
- Trebuie scapat de solutiile de deszapezire de sub masina
- Verificarea pieselor care cedeaza la ger, esentiala
- Iarna, anotimpul care uzeaza cel mai mult piesele auto
Iarna este anotimpul pe care masinile il urasc cel mai mult. De fapt, implicit si soferii, deoarece ei trebuie sa scoata bani din buzunar. Iarna masinile au parte de cea mai mare uzura, atat din cauza inghetului si a diferentelor mari de temperatura, cat si din pricina solutiilor de deszapezire si a sarii care nu sunt deloc prietenoase cu automobilul. Dar putem sa micsoram cheltuielile daca facem cateva lucruri de bun simt.

1. Spalatorie exterioara
La primele semne ca iarna a disparut si ca incepe primavara sa ne faca cu ochiul, adica asa cum e acum, cand zapada s-a topit si caldura incepe sa-si intre in drepturi, trebuie sa tragi o fuga la spalatorie. De urgenta! Dai acolo un ciubuc frumos si ii spui omului sa spele bine masina, inclusiv pe dedesubt, pe la pasajele aripilor sa insiste, pe sub barele de protectie, peste tot. Trebuie insistat si pe dedesubtul masinii, acolo unde cel mai probabil ai atins in repetate randuri zapada, acolo unde s-a stropit cu multa solutie de deszapezire care nu face decat sa corodeze tabla. Asa ca prioritatea este sa inlaturi solutiile de deszapezire si sarea, ca sa nu ai probleme cu rugina in viitor.

2. Spalatorie interioara
Nu trebuie sa te zgarcesti si sa renunti la spalatoria interioara. Nu uita prin cate lucruri a trecut tapiteria masinii, dar si mocheta si presurile. Adica la cate noroaie, zapezi topite si tot felul de gunoaie au fost supuse, trebuie si interiorul si ale sale elemente ingrijit cat de cat. La interior trebuie multa atentie la aspirare, dar si la spalarea elementelor de plastic de la portiere, de sub bord si de la stalpi. Adica acolo unde lovesc pasagerii cu picioarele murdare cand intra in masina. De exemplu, o zona ce trebuie verificata este in spatele scaunelor din fata. Daca o sa te uiti, de cele mai multe ori acolo este noroi si nu sterge nimeni.

3. Detailing interior
Din pacate, o simpla spalare interioara nu ne scapa de problemele aparute iarna. Aici intervine un detailing interior mai costisitor, dar care trebuie facut de orice sofer responsabil sau care are copii si tine la sanatate. Pentru ca doar cu detailing se spala mocheta cu solutii speciale, dupa care este aspirata cu aparat de lichide, astfel incat toata mizeria sa iasa. Acest lucru nu se intampla la o spalare interioara banala, care doar face aspirare uscata. Un detailing mai are grija si de tapiteria scaunelor, dar si de instalatia de ventilatie, care este igienizata. La detailing, dupa cum ii spune si numele, se pune accent pe orice mic detaliu. Si, dupa terminarea iernii, masina e mereu murdara si in cautarea unui detailing care se poate repeta in fiecare primavara.

4. Polish faruri
O alta actiune pe care o poti face masinii tale la final de iarna este un polish faruri. Asta, evident, daca are nevoie. Dar la ce drumuri si autoritati delasatoare avem noi, sunt toate sansele sa ai nevoie. Pentru ca nimeni nu curata bine sosele si ramane multa criblura, multe pietricele si mult praf care este ridicat de masinile din fata. Daca scapam fara vreun parbriz crapat de la pietre, sigur o sa ne trezim cu farurile matuite de la ele. Dar si de la sarea de pe carosabil, de la ninsoare, grindina si asa mai departe. Asa ca daca observam ca geamurile farurilor sunt matuite si lumina nu mai este puternica asa cum era odinioara, merita sa apelam la un atelier specializat pe asa ceva. Costa cam 200 de lei la meseriasi, dar include atat polishul farurilor la starea originala, cat si folie garantata 5 ani. Folia are dublu rol: protejeaza pe viitor de pietricele si praf, dar si in cazul unei crapaturi nu va mai permite formarea de condens.

5. Lichid parbriz
Dureaza doar un minut sa verificam lichidul de parbriz. Nu de alta, dar pe timp de iarna, s-a dovedit ca un sofer care circula zilnic consuma cam 7 litri de lichid pe un sezon. La final de iarna nu trebuie decat sa verificam nivelul si sa incepem sa punem, cat mai urgent, lichid de vara. Pentru ca cel de iarna are, de multe ori, alcool, care strica garniturile de la motorasul electric din rezervor, asa ca e bine, cum temperatura creste la valori pozitive, sa schimbam lichidul cu cel de vara. De recomandat este sa cumparam lichid de parbriz, fie el de vara sau iarna, dar de o culoare neutra, respectiv foarte deschisa sau chiar incolor. Pentru ca acele lichide foarte albastre, ca spirtul, vopsesc in timp caroseria si stergatoarele.

6. Presiune roti
Presiunea din anvelope este extrem de importanta, indiferent de sezon. Dar cand trece frigul si vine caldura, trebuie tinut cont ca aerul din cauciucuri se dilata. Adica este absolut normal ca atunci cand vine primavara, sa ne trezim ca presiunea pe care am facut-o in iarna, sa fie acum mai mare. De exemplu, daca am umflat rotile cand am pus anvelopele de iarna la o presiune de 2.2, acum sunt sanse sa avem 2.4 sau mai mult. Daca lasam asa rotile, s-ar putea sa existe probleme. Nu la mers normal, ci la viteze mari. Deoarece, din cauza frecarii, temperatura cauciucurilor creste mult, mai ales vara, iar aceasta presiune de 2.4 se poate transforma in 2.8 cat vezi cu ochii. Sau, daca este canicula, chiar si la 3. Ceea ce este cam mult si ne putem trezi oricand cu o explozie. Asadar, la final de iarna, fa-ti presiunea in conformitate cu temperatura actuala.

7. Verifica uleiul
In cazul in care nu stiai, sa nu uiti ca iarna este sezonul cel mai solicitant si pentru uleiul de motor. Iarna lasi motorul mai mult sa mearga pe loc, la rece, il fortezi cand motorul este rece, uneori si la -30 de grade, te grabesti si trebuie sa pleci fara ca uleiul sa se incalzeasca, iarna te impotmolesti si turezi motorul tare si tot asa. Foarte multe garnituri ale motorului cedeaza iarna, tot din cauza diferentelor mari de temperatura la care sunt supuse: acum -30 de grade si peste o ora +90 de grade cand motorul e cald. Garniturile cedeaza si uleiul incepe sa dispara. Poate ca nu e de speriat o scurgere minora, mai degraba ulei prelins pe bloc, dar, daca nu suntem atenti, ne trezim cu nivelul scazut si cu motorul in punga. De aceea, cand vine caldura, nu strica sa aruncam un ochi la nivel si sa completam daca e cazul. Sau, si mai bine, sa ne programam reviziile primavara ca sa facem schimbul complet.

8. Verifica stergatoarele
Iarna mai stie sa faca niste victime sigure: stergatoarele. Parbrizul ingheata, noi dam din stergatoare, le fortam sa stearga gheata si usor-usor se rup intr-o margine, dupa care pierdem toata lamela. Cand e iarna si mergem la drum, chiar si in oras, folosim stergatoarele zilnic, desi nu ploua si nici nu ninge. Pentru ca masinile din fata ne arunca cu rotile umezeala de pe carosabil. Dar, cel putin in Romania, umezeala de pe asfalt este o mizerie, un amestec de sare, praf si noroi, care face doua lucruri: zgarie parbrizul si strica stergatoarele. Asadar, iarna nu este un anotimp prietenos cu stergatoarele, motiv pentru care nu strica sa le verificam in prag de primavara. Si sa stim daca investim intr-un set nou.

9. Acumulatorul
Gerul si temperaturile negative, in general, pun pe butuci si bateria masinii. Mai ales daca aceasta se apropie de sfarsitul vietii... Adica, in cazul unei baterii care deja are vechime, daca am circula cu ea intr-o tara in care si iarna este calda, ar mai rezista cativa ani buni. Dar in Romania, fiecare iarna ii scade de doua ori mai repede viata. Asa se intampla ca iarna multi soferi care credeau ca inca mai au bateria buna raman cu buza umflata in plina iarna si masina nu le mai porneste. Oricum, daca esti norocos si nu ai avut probleme iarna, nu strica sa verifici bateria in prag de primavara. Adica macar sa te uiti la martorul de incarcare, sa vezi daca mai este verde. Sau, daca tot tragi o fuga la un service, sa o testeze cineva cu un aparat specializat.

10. Antigelul
Nici antigelul nu trebuie neglijat dupa terminarea sezonului rece. Pentru ca, spre deosebire de ulei sau alte lichide de sub capota, antigelul nu are un senzor care sa-ti indice daca nivelul este scazut (la majoritatea masinilor). Si daca nu il verificam periodic, antigelul poate sa ramana in cantitati insuficiente pentru realizarea racirii asa cum trebuie. Dar de ce sa-l verificam atunci cand se termina iarna? Pentru ca aceleasi diferente mari de temperatura, de la -30 la +90 de grade, il fac sa-si piarda din proprietati. Mai ales daca are o oarecare vechime. Si asta inseamna ca atunci cand va veni vara, cu ale sale temperaturi radicale si caniculare, riscam sa ne trezim ca punctul de fierbere al antigelului, care de obicei este pe la 120 de grade, a scazut pana la 100 de grade. O temperatura destul de des intalnita in aglomeratia traficului bucurestean. Oricum, testarea atat la nivel, cat si la calitate, a antigelului, merita facuta anual.

Sursa: 4tuning.ro