Senatorul Laurentiu Florian Coca a sustinut o DECLARATIE POLITICA intitulata
"O mai buna coordonare pe obiectivele de politica externa.Afirmarea statului roman printr-o politica externa proactiva.", pe care o puteti citi in continuare.

La inceput de sesiune si de an este bine sa ne intrebam unde ne aflam, ce am realizat si ce ar putea fi facut mai bine cu privire la procesele si progresele sociale, economice si politice, fie ele interne sau externe. In aceasta declaratie doresc sa prezint cum vad eu, din perspectiva Partidului Social Democrat, deschiderea pe care Guvernul actual, mai ales Primul Ministru si Ministrul Afacerilor Externe, au realizat-o in politica relatiilor internationale ale Romaniei, precum si ce ne dorim pentru 2014 si anii urmatori in domeniul politicii externe.
Ceea ce realmente m-a socat la aceasta trecere dintre ani si m-a determinat sa ma gandesc la aceasta tema a fost marea zvarcolire, dezinformare si diversiune pe care Presedintele Basescu si apropiatii sai le-au aruncat in eter pentru macularea imaginii Parlamentului si a Guvernului in exteriorul tarii. S-a ajuns cu aceasta zarva pana acolo incat presedintele in exercitiu al Romaniei, cu voia Curtii Constitutionale dar impotriva vointei populare exprimate clar prin referedumul de suspendare, sa se planga si sa avertizeze Occidentul ca Romania este cu un picioar desupra prapastiei, ca ni se vor taia fondurile europene, ca vom fi exclusi din Europa. La aceasta nu pot decat sa fiu de accord cu ministrul nostru de externe, domnul Titus Corlatean care dezavua termenii apocaliptici pe care Traian Basescu, transpunandu-se, cu de la sine putere, in purtatorul de cuvant al unui emisar American, ii foloseste din interes politic si electoral, ceea ce produce foarte mult rau Romaniei. Da, este adevarat, politica unipersonala a domnului Basescu, afirmatiile sale sunt de o gravitate extraordinara si fac foarte mult rau Romaniei. Ele au produs mult rau romanilor din tara si din afara pe toata intinderea celor doua mandate de 10 ani. Rezumandu-ne acum doar la politica externa, domeniu care tine de competenta presedintelui Romaniei, vom realiza dimensiunea unui esec total. Daca in 2007 presedintele Basescu si-a pus semnatura pe documentele de aderare a tarii la Uniunea Europeana, acesta nu fost decat un act formal de inregistrare si insusire a unui succes major, pregatit si realizat anterior, cu mari eforturi si inteligenta politica si administrativa de Guvernul Nastase si de presedintele Iliescu. Tocmai acest bilant negativ, de 10 ani, al politicii externe explica enervarea atunci cand actualul Guvern si Parlament au realizat o serie de deschideri ale politicii externe a Romaniei. Presedintele vorbeste de izolarea internationala a Romaniei in ultumul sau mandat incercand sa arunce vina pe cele doua institutii, dar nu spune de ce nu a reusit sa elimine vizele pentru romanii care vor sa mearga in SUA si Canada, nu spune de ce nu reusit sa includa Romania in Spatiul Shengen, de ce nu a inlaturat monitorizarea Romaniei de institutiile Uniunii Europene, de ce popularii sai europeni manifesta atitudini rasiste fata de concetatenii sai si de ce s-a aratat deranjat de largirea relatiile economice ale statului roman cu Rusia, China, Kazastan. Daca va intrebati ce i-a apucat, de ce s-au inflamat regimul Basescu, satelitii sai politici, ziaristii si intelectualii stipendiati cu privire la modificarile legitime aduse unor legi ? Raspunsul este ca tocmai succesele politicii interne si externe a Guvernului i-a alarmat. Ei nu voiau ca USL sa inregistreze performante acolo unde presedintele lor a inregistrat esecuri in lant.
In acest an vom avea o campanie electorala de alegere a unui nou presedinte. In cadrul acesteia se vor aprofunda elementele politicii externe ale Romaniei. Sunt insa cateva lucruri de precizat inca de pe acum:
1. In cele cateva luni pana la alegerea noului presedinte vom asista in continuare, cel mai probabil, la acelasi tip de izbucniri, autoritariste, cu aer de superioritate si competenta autoconfectionata, dar in fond fara nici un fel de beneficiu pentru tara si popor. Insa in era post-Basescu vor trebui indeplinite toate restantele, corectate gafele si realizate obiectivele de politia externa care nu au avut o finalizare pozitiva in cele doua mandate ale actualului presedinte.
2. Romania va trebui, odata cu aplicarea angajamentelor, a parteneriatelor si directiilor strategice valabile in prezent, sa continue politica de deschidere a tarii in directii in care a avut o buna traditie si inspre zone care ne pot fi complementare din punct de vedere economic. Trebuie sa intelegem ca o iesire dintr-o criza, precum cea recenta prin care au trecut Statele Unite si Uniunea Europeana, crestrea exporturilor romanesti din ultimii doi ani nu ar fi fost posibile daca Guvernul actual nu ar fi scos tara din izolarea la care o condamna politica unipersonala de care am amintit mai sus.
3. Odata cu instalarea noului presedinte se impune o mai buna coordonare pe obiectivele de politica externa dintre institutiile statului cu atrtibutii in acest domeniu, mai exact intre Presedintie, Guvern si Parlament. Era post-Basescu in politica externa trebuie sa ne gaseasca mai uniti, mai coerenti si mai bine tintiti pe obiectivele de politica exerna. Este posibila o afirmare a statului roman printr-o politica externa mai proactiva, nu numai reactiva. Consider ca a venit timpul sa se puna capat politicii de scandal care a nu a adus nimic bun, nici in politica interna, nici in cea internationala.