Deutsche Welle: Mizele ascunse ale cvorumului la referendum

Cei care l-au sustinut pe presedinte in 2012 sunt interesati sa mentina pastrarea cvorumului de participare. In joc se afla teoria "loviturii de stat" si temeiul propriei legitimitati politice.
Partidul Poporului Dan Diaconescu a anuntat ca va ataca legea la Curtea Constitutionala daca va fi adoptata si de Camera Deputatilor si cu siguranta ca PDL i se va alatura. Democrat liberalii sunt constienti ca scaderea pragului de participare va delegitima, retroactiv, cvorumul instituit la demiterea presedintelui. Chiar daca presedintele a ramas in functie, se va putea spune, inca o data, ca a fost salvat de o decizie arbitrara. Interpretarea aceasta este incurajata puternic si de comentariile juridice ale Comisiei de la Venatia, care a aratat ca instituirea cvorumului de participare produce efecte perverse, stimuland boicotul. Asadar toti aceia care l-au sustinut pe presedinte in 2012 sunt astazi interesati sa sustina pastrarea cvorumului de participare. In joc se afla nu doar onoarea lor personala, dar si teoria "loviturii de stat" si temeiul propriei legitimitati politice. Gruparile si persoanele care mizand pe o carte radicala au sustinut ca apara democratia impotriva unei lovituri de stat se vor vedea ele insele delegitimate, daca accepta revizuirea conditiilor in care s-a desfasurat referendumul din 2012.
Toate acestea explica de ce politicieni inteligenti si care inteleg prea bine argumentele de ordin juridic ca si pe cele de ordin practic se opun astazi, cu toate mijloacele, unei legi rationale. Unii recurg la o spectaculoasa acrobatie verbala, cautand sa arate ca reducerea cvorumului ar fi un act nu doar nedemocratic, ci chiar anti-democratic. Acestia ignora insa si situatia particulara a Romaniei care are un numar extrem de mare cetateni cu drept de vot in afara granitelor si care, prin urmare, nu ar putea cu adevarat sa participe la revalizarea cvorumului. Fara sa existe o lege a votului prin corespondenta, expatriatii nu ar putea sa fie in mod corect socotiti printre potentialii votanti.
Toate statisticile electorale au aratat ca participarea la vot a romanilor din strainatate a fost mereu foarte scazuta. De exemplu, la alegerile generale din noiembrie 2008 au votat din strainatate doar 24.000 de alegatori, ceea ce ar insemna aproximativ 1% din diaspora romaneasca. La alegerile prezidentiale din 2009 s-a inregistrat un record prin prezenta la urne a unui numar de peste 94 000 de alegatori, care nu reprezinta insa decat aproximativ 4% din totalul celor cu drept de vot.
Daca reusim sa depasim polemica pro si anti Basescu care a distorsionat in mod grav dezbaterea publica, vom putea spune cu mai multa seninatate ca nu putem aduna 2,5 milioane de alegatori potentiali din diaspora la un cvorum de participare obligatoriu, cata vreme numarul cel mai mare de votanti nu a depasit 4%. La rigoare, cei care sustin ca reducerea cvorumului este neconstitutionala, ar trebui sa admita scaderea alegatorilor care nu au domiciliul stabil in tara. Acest lucru nu ar limita in niciun fel dreptul diasporei de a vota, dar ar elimina barierele artificiale in calea validarii unui referendum.
Opozitia are insa si interesul, discutabil, de a bloca modificarea Constitutiei. Ar fi intrucatva o reeditare a referendumului de demitere a presedintelui Traian Basescu si o revansa pentru alegerile din noiembrie 2012. La fel ca in vara anului trecut, partizanii presedintelui se vor coaliza organizand boicotarea referendumului de aprobare a Constitutiei. Din acest motiv politicienii inteligenti si exersati in subiectele dreptului constitutional de pe bancile opozitiei prefera sa nu participe la dezbaterile organizate de Forumul Constitutional, preferand eventual dezbateri separate. Este o pierdere pentru toti si un exemplu de politica marginita.