Jurnalul.ro: Primele 10 lucruri de care se va lovi premierul Victor Ponta (Autor: RAZVAN ORASANU)

In imbulzeala predictibila pentru functii si atarnatul de clanta viitorului premier, fiecare trepadus isi va vedea de propriul interes, fara a se gandi prea mult la interesul noului premier sau, Doamne fereste, la interesul tarii. Buluceala la guvernare, ciolaniada, este de altfel un exercitiu care se produce in fiecare guvernare - este o combinatie tipic damboviteana care are de toate: drame, lacrimi, traseisti; exista ca de obicei si cate un cetatean turmentat care va incepe sa intrebe el cu cine voteaza. Bine macar ca de aceasta data nu am avut imbratisari langa urnele de vot, in genul celeia dintre Teo si Aura Vasile. Insa daca dezastrul administrativ ar fi studiat de cineva, imbranceala catre butoanele puterii nu ar mai fi chiar atat de zdravana. De ce? Am schitat zece explicatii mai jos.

1. Guvernul nu are un circuit al hartiilor definit clar in in Palatul Victoria.

Departamentul de corespondenta poate intarzia si doua saptamani cu prelucrarea unor hartii,care intre timp zac nelucrate - asta in fericita situatie in care transmite ceea ce este depus la registratura catre "adrisantul" corect. Exemplu scurt - daca un pensionar va reclama noului premier probleme cu pensia, hartia se poate regasi fie la directorul de cabinet al premierului, fie la viitorul consilier pe probleme economice, fie la Biroul de Presa, fie retransmisa la Ministerul Muncii, unde, la randul ei, odata intrata in registratura poate ajunge fie la secretarul de stat, fie la ministru fie la directorul general. E limpede ca buna ziua, nu? Combinatiile de "n luate cate k", lipsa unor reguli clare conduce la situatii precum cele traite de mine pe viu - sindicalisti care urla in fata cladirii guvernului agitand grav in fata camerelor de luat vederi hartia cu numarul de inregistrare si stampila registraturii, in timp ce in Palatul Victoria se dau zeci de telefoane disperate in incercarea de a pune mana pe hartia buclucasa. O fi la registratura? La cabinet? Retransmisa la minister? Atata vreme cat nu se va introduce un circuit electronic al documentelor, niciun prim ministru, ca este el Ponta, Razvan-Ungureanu sau Boc nu va putea raspunde la aceasta intrebare simpla.

2. Haosul administrativ domneste si in traseul hotararilor de guvern si a proiectelor de lege.

Nu exista niciun circuit clar al documentelor, nicio formula prin care se pot vedea toate modificarile succesive ale unui act normativ. Intrucat ultima sedinta de guvern a lui Mihai Razvan-Ungureanu va fi miercuri, se vor semna pe coltul mesei proiecte de hotarari de guvern, pe ultima suta de metri, dupa care vor purcede in "goana catre Monitor" - adica tentativa de a prinde ultima suta de metri cand ar putea fi publicate, desi au fost trecute de sedinta de guvern. Se vor rezolva si ultimele alocari catre primarii cu muschi politici, se vor trage ultimii bani, ca spuza pe turta cui trebuie. Vor fi multe ministere unde, in timp ce clica de bezmetici care pleaca va lucra de zici ca e intrecere socialista sa "isi scoata" ultimele "proiecte", in timp ce o parte din birocrati vor lua pozitia de stat pe loc pana la sosirea noilor ministri. Vor fi si situatii opuse, proiecte de hotarari de guvern absolut inocente, cu toate semnaturile, care vor fi oprite din loc si unde se va relua circuitul - cod pentru a fi, probabil ingropate, in majoritatea lor. Noul premier Ponta ar trebui sa stie ca introducerea unui modul electronic pentru a pune ordine in activitatea de legiferare a fost incercata, insa a esuat si in timpul guvernarii Tariceanu, si in timpul guvernarii Boc. Guvernarea Ponta va fi probabil mult prea scurta pentru a se incerca. Ca atare, se vor plimba variante pe hartie, se vor schimba stampile, se va pierde urma deselor modificari ale actelor normative si haosul legislativ in care legile sunt facute la plezneala va continua. Coruptia este evident mai simpla in conditiile de opacitate ale sistemului. Va continua, probabil, formula in care mai marii Ministerului Justitiei semneaza acte normative peste capul directorilor de la Departamentul de Avizare, uneori impotriva sfatului lor direct, asumat in scris. Iata niste fapte dragute care ar putea interesa un fost procuror, mai ales cand se gandeste daca sa prelungeasca sau nu mandatul Ministrului Justitiei - care astfel ar deveni un caz unic de rezistenta in patru cabinete de trei culori politice diferite, rezistenta cu atat mai remarcabila cu cat a fost el insusi premier interimar.

3. "Masacru" in spatiul fizic al Palatului Victoria si masacrul de personal

Cand a descalecat guvernul Boc, dupa alegeri,la Palatul Victoria, Elena Udrea a curatat intreg spatiul de la etajul doi, pentru a se instala cu oamenii "sai", iar intregul etajul ii era rezervat. Simbolismul puterii politice se manifesta de altfel, ca in fiecare institutie, in impartitul birourilor. Oameni inocenti s-au trezit cu lucrurile de pe birou pe hol, cu tot cu dulapurile in care isi aveau dosarele, din dorinta de a-i face loc "Doamnei". Intr-un episod precedent, dupa "maturarea" guvernului Tariceanu oamenii de la Administrativ umblau cu o lista in mana sa vada cine mai "traieste" si cine nu in birourile Palatului, pentru a semnala "instrusii" noilor guvernanti. Nu m-ar mira ca sa existe deja niste oameni care isi viseaza viitoarele birouri, cat mai aproape de cabinetul sefului. Semnalul nu porneste niciodata de la premier, care de multe ori nu are nici macar habar ce se intampla cu un etaj mai sus de spatiul unde isi are biroul, ci de la cei de pe langa el - consilieri importanti, noul director de cabinet, etc. Vechii consilieri sunt maturati ca niste masele stricate, fara minima politete de a fi lasati uneori sa isi faca bagajele cum se cuvine. Vechii SPP-isti, care taman s-au vazut pe val acum doua luni vor plati cu penitenta si trimitere la munca de jos pozitia pe care au avut-o. Premierul Boc a avut proasta inspiratie , de pilda, la putin timp dupa ce a descalecat la Victoria - poveste absolut adevarata- sa mature un functionar competent care facea sa functioneze masinaria institutionala a sedintelor de guvern. Functionarul se pregatea sa isi faca lichidarea cand a fost rechemat la post - ministrii stateau ca pitpalacii, adunati in sedinta de guvern, fara vreun document pe masa, fara capacitatea de a face ceva.

4. La fiecare schimbare de guvern, se dosesc acte normative

Unele sunt "pierdute" prin crapaturile birocratiei de teama instructiunilor de la noii sefi. A cere un inventar complet al tuturor actelor aflate in procedura de avizare si avizate deja este cea mai rezonabila procedura prin care premierul poate incuraja continuitatea administrativa. A convoca ministerele si a le spune sa continue munca pe proiectele pe care le au pana la noi ordine este o alta modalitate prin care se poate reduce perioada care poate dura pana la trei luni in care institutiile intai se incetinesc, apoi se opresc, iar apoi o repornesc din loc cu un pas foarte timid. La fel de important este sunarea de catre premier a vechilor ministri si a noilor ministri pentru a asigura protocoalele de predare-primire la noile institutii si a cere rapid o lista a "problemelor fierbinti" - cum sunt cele pe relatia cu Fondul Monetar International. Astfel, zeci de dezastre se pot produce de la hartii amanate catre instante la probleme care zac nelucrate pana nu se mai poate face nimic - de exemplu, falimentul iminent de la Oltchim. Guvernul Tariceanu, in prima zi de guvernare, a avut noroc ca a prorogat aplicarea actului normativ cu datoriile Rafo, mostenit de la Guvernul Nastase, Guvernul Boc insa a pacatuit desfiintand Cancelaria Premierului fara a se gandi ca elimina in acest fel centrul guvernarii - exemplele sunt foarte multe.

5. Memoria institutionala nu exista

In al cincilea rand, Ponta ar primi in orice birocratie europeana o lista cu principalele probleme, la zi, de la secretarii generali din ministere. La noi este la moda tehnica "parjolirii pamantului si a otravirii fantanilor". Iau un exemplu la intamplare - problema baietilor destepti, unde Guvernul trebuie sa ia o hotarare in aceste zile apropos de contractele de energie. Mihai David, cel care a fost propus de PSD si sustinut in continuare de PDL in conducerea Hidroelectrica (prin transferal de la director general in consiliul de administratie) a provocat, potrivit FMI si Societatii Academice Romane, pagube posibile de aproximativ 240 de milioane de euro pe an, care se inmultesc cu 7 ani, pentru ca anumite contracte sunt prelungite pana in 2018 - ar fi o paguba de peste 1,6 miliarde de euro. O solutie pripita ar putea insemna pagube de sute de milioane pentru stat, pe termen lung. Solutiile gandite care ar putea fi aplicate exista, dar sunt putine si trebuie executate fulger, prin cooperarea mai multor institutii. "Baietii destepti" reprezinta un singur dosar pe masa noului premier, majorarea salariilor, refacerea bugetului si regandirea lui, acordul cu FMI cu tot ce presupune - management privat, privatizari, listari pe bursa sunt tot atatea domenii unde trebuie actionat rapid.

(Va urma)