Ministerul Transporturilor se pregateste sa emita un nou ordin, prin care sa reglementeze strict activitatea scolilor de soferi si sa elimine "portitele" prin care unii ocoleau legislatia in vigoare.


Inca de pe vremea lui Radu Berceanu, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pregatit un proiect de ordin prin care sa reglementeze strict activitatea scolilor de soferi. Una dintre prevederile viitorului act normativ interzice cu desavarsire asa-numitele "scoli de apartament", mentionand fara echivoc ca "scoala de conducatori auto nu poate functiona in spatii destinate prin constructie initiala locuirii, situate in blocuri cu mai multe etaje; se excepteaza spatiile situate la parterul sau mezaninul acestora, care prin constructia initiala au destinatie comerciala".

Instruirea pentru permis, eliminata din licee

Alta prevedere, care a nascut deja controverse inca dinainte de a fi aprobata, se refera la instruirea elevilor si studentilor din unitatile de invatamant. Practic, unitatilor de invatamant de stat si particulare li se restrange dreptul de scolarizare pentru obtinerea permiselor de conducere. In prezent, pentru a nu face concurenta scolilor private, unitatile de invatamant pot sa-si scolarizeze doar elevii proprii pentru obtinerea permisului. Baza materiala existand, pretul scolarizarii este ceva mai mic decat la scolile de soferi.
Ministerul Transporturilor vrea sa restranga pana la eliminare numarul elevilor care sa urmeze scoala de soferi chiar la liceul unde invata. Prin ordinul pe care il pregateste, vor putea sa faca scoala de soferi in cadrul liceului numai elevii de la profilul mecanic, celorlalti ramanandu-le numai optiunea de a urma o scoala de soferi privata.
"Este cea mai mare discriminare posibila care se face elevilor, nepermitandu-le sa urmeze cursurile scolii de soferi cu profesorii de la liceul unde invata. Scoala noastra, spre exemplu, ofera ca recompensa pentru elevii cei mai buni la invatatura scolarizare gratuita in vederea obtinerii permisului. Daca se schimba legislatia, nu vom mai putea pe aceasta cale sa-i stimulam pe elevi sa invete. In plus, unitatilor de invatamant li se ia si o sursa de venit extrabugetara, care, desi infima, este totusi binevenita in conditiile finantarii insuficiente a invatamantului", a declarat prof. Petre Cauc, directorul Grupului Scolar "Gheorghe Bibescu" din Craiova.
Directorul Cauc spune ca o asemenea interdictie ar putea duce, de anul viitor, la inchiderea definitiva a scolilor de soferi din reteaua invatamantului de stat: "Aceasta propunere e in neconcordanta cu preverile legislatiei din invatamant, care, incepand cu anul scolar urmator, mai prevede conducere auto doar la clasele liceale cu calificarea 'Tehnician electrician/electronist auto'. Profilul mecanic nemaiavand prevazute aceste ore de conducere auto, practic nici un elev nu va mai putea face scoala de soferi la liceul unde invata".

Control la adeverinte

Proiectul de ordin al Ministerului Transporturilor vine cu noutati si in ceea ce priveste activitatea instructorilor auto independenti. Acesti instructori nu vor mai putea incheia contracte de prestari servicii pentru pregatirea practica a cursantilor decat cu o singura scoala de soferi. In plus, instructorilor auto independenti li se impune sa aiba propria masina, distincta de cea a scolii de soferi cu care au contract, pentru a face instruirea practica a cursantilor.
"Noul act normativ interzice instructorului independent sa foloseasca masina scolii, dar si scolilor de soferi sa foloseasca masina detinuta in proprietate sau pe baza de contract de leasing de instructorul independent", a precizat Dumitru Mateescu, seful ARR, Agentia Dolj.
Alta noutate pe care Ministerul Transporturilor se pregateste sa o adopte incearca sa responsabilizeze scolile de soferi in privinta instruirii teoretice a cursantilor, pregatire peste care de cele mai multe ori cursantii sar, trecand direct la pregatirea practica. "Dupa finalizarea pregatirii teoretice si promovarea testului, scoala de conducatori auto unde cursantul a efectuat aceasta pregatire va elibera cursantului o adeverinta (...), in doua exemplare, dintre care un exemplar va fi inmanat cursantului, iar al doilea va fi adaugat la dosarul respectivului cursant. Pe toata durata efectuarii pregatirii practice, cursantul va avea asupra sa un exemplar al acestei adeverinte", se mentioneaza in proiectul de ordin.
In baza unei asemenea reglementari, politistii vor putea sa traga pe dreapta orice masina de scoala, iar daca elevul de la volan nu are asupra sa adeverinta de promovare a testarii teoretice, il poate trage la raspundere pe instructor. In cazul in care cursantul prezinta adeverinta, politistul isi poate da lesne seama daca a facut sau nu cursurile teoretice, punandu-i intrebari banale, de genul recunoasterii unui indicator. Daca elevul de la volan nu stie sa raspunda, atunci e clar ca adeverinta nu atesta realitatea.