ADEVARUL: Cele 7 pacate capitale din Biblie. De ce iti aduc moartea desfranarea, invidia, mandria, lacomia pantecului si iubirea de arginti - explicatiile preotilor (Autor: Adrian Boioglu)
Echipa Adevarul a discutat despre acest subiect cu preot doctor Mircea Cristian Pricop. El ocupa functia de Spiritual al Facultatii de Teologie Ortodoxa, din cadrul Universitatii Ovidius Constanta. Parintele constantean este de parere ca, de-a lungul celor doua milenii de observare, prevenire si combatere a bolilor spirituale, Biserica a dezvoltat o adevarata terapie a despatimirii omului.
- Eliberarea omului de patimi nu vine in contradictie ci mai degraba in impletire cu intelegerea ca fiecare om este copil al lui Dumnezeu. Chiar daca in viata personala a fiecaruia dintre noi intervin - cumva inevitabil - inclinatiile spre pacat, slujirea Bisericii ne sta permanent in ajutor pe calea impacarii cu Dumnezeu, cu semenii si cu noi insine, sustine preotul Mircea Pricop.
Pacatul poate fi impartit in mai multe categorii. Exista pacatele usoare sau grele. Daca primele sunt generate de slabiciunea firii, cele din urma sunt savarsite cu rea-vointa. Totodata, pacatele grele sunt capitale, impotriva Duhului Sfant si pacatele strigatoare la cer. Pacatele capitale sunt 7 la numar si pe ele vom incerca sa le explicam cu ajutorul preotului de la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Constanta. Aceste sunt:
- Mandria
- Iubirea de arginti
- Desfranarea
- Invidia
- Lacomia
- Mania
- Lenea.
Mandria este exagerarea faptelor proprii asociata cu dispretul fata de Dumnezeu, semeni si natura.
- Este cea mai batrana si cea mai periculoasa dintre toate urzelile diavolului spune parintele Pricop. Mandria se combate cel mai greu dintre toate pacatele. Solutia oferita noua tuturor ca si medicament impotriva mandriei consta in primul rand in vizitarea si slujirea oamenilor suferinzi, meditarea la zadarnicia lucrurilor omenesti, rugaciune, rabdarea in necazuri si prigoniri, golire totala de propria stralucire.
- Iubirea de argint sau avaritia este unul dintre pacatele care este observat tot mai des in lumea noastra. Fie ca este vorba de oameni in pozitii cheie care primesc spagi sau fura din banul public, fie ca discutam despre conducatori de institutii care nu se abtin din a-si cumpara masini sau haine scumpe.
Parintele crede ca avaritia este dragostea dezordonata dusa pana la obsesie fata de acumularea de bunuri si valori materiale. Ea da nastere inegalitatii sociale, coruptiei, tradarii si creeaza cele mai multe conflicte intre oamenii unei societati mergand pana la anarhie si dizolvarea natiunilor.
Remediile ei sunt: rugaciunea, cugetarea la nestatornicia lucrurilor pamantesti si la suferinta pe care acumularea de materie o provoaca nevinovatilor, cugetarea la caracterul nepretuit al vietii traite in voia lui Dumnezeu, renuntarea efectiva la surplusurile de avere.
Desfranarea este un subiect pe cat de blamat de biserica, pe atat de controversat in societatea moderna.
- Caracterul nefiresc si obscen al desfranarii genereaza: uciderea de prunci, violenta, pasiunea pentru betie si droguri, nestatornicia, nechibzuinta, frica de batranete, cinismul, ura fata de Dumnezeu. Terapia duhovniceasca pentru desfranare include disciplinarea vietii prin munca/efort fizic, ferirea de prilejuri pacatoase, eliminarea discutiilor si a imaginilor de orice fel cu continut pornografic, rugaciune, deasa marturisire a pacatelor, spune preotul constantean.
Invidia reprezinta din punctul de vedere al bisericii o degenerare care duce la o manifestare perversa a sentimentelor.
- Cel incercat de invidie se intristeaza de orice reusita pe care o are semenul sau dar jubileaza atunci cand colegului de serviciu, fratelui, rudei, cunostintei i se intampla vreun necaz. Prezinta pericol antisocial si provoaca violenta oriunde patrunde. Remediile sunt: respingerea lingusirii si a instigarii, permanenta raportare la modelul jertfelnic al lui Hristos cel Rastignit si Inviat, recunoasterea invidiei sub epitrahilul duhovnicului.
Lacomia Pantecului este cea care duce la lipsa de siscernamant, dar si la boli grave.
- Alcoolismul, narcotismul, tabagismul si alte asa-zise placeri/tabieturi moderne sunt expresii ale lacomiei. De aceea ea poate fi combatuta in primul rand prin post, apoi prin regim de viata modest, munca fizica si rugaciune necontenita", explica preotul Mircea Cristian Pricop.
Mania este apropiata de mandrie si imbraca forma razbunarii. Preotul constantean spune ca ea naste indignare, irascibilitate, blestemul, lovirea, uciderea sau pornirea sinucigasa. Toate acestea pot fi rezolvate prin tacere, rabdare, asumarea cu jertfelnicie si demnitate a jignirilor sau nedreptatilor la care este supus credinciosul.
Ultima pe aceasta lista este Lenea sau nepasarea fata de munca. Parintele din Constanta crede ca efectele ei sunt grave.
- Lenea poate sa duca la pierderea din vedere a realitatii, senzatia de neputinta, izolarea intr-o lume imaginara, goana dupa jocurile de noroc si dupa castigul nemuncit, inselarea semenilor, etc. Munca este antidotul cel mai potrivit in aceasta privinta.
Preotul Mircea Pricop spune ca omul va ajunge sa savarseasca pacatul, fie din neputinta firii, fie din prinderea noastra intr-o conjunctura nepotrivita a vietii, suntem incredintati ca Dumnezeu, in nemarginita dragoste fata de propriul copil, ne va scoate in cale noi posibilitati de revenire la nevinovatia si la fericirea initala.

Sursa: adev.ro