Editorial CT100: Teatrul National de Opera si Balet Oleg Danovski din Constanta moare incet.
Ca orice moarte, este trista. Dar, in acest caz, moartea nu trebuia si nu trebuie sa fie inevitabila. Destinul implacabil care pluteste asupra noastra, a oamenilor, ar trebui sa fie mai bun pentru o institutie. Oleg Danovski moare pentru ca Ministerul Culturii nu aloca sumele necesare pentru functionarea sa pana la sfarsitul anului. TNOB nu se poate sustine din biletele cumparate de constanteni. Bugetul de functionare este de circa 1,5 milioane de euro, depinde de an si de numarul premierelor. Oamenii vin, dar biletul costa putin. Daniela Vladescu, directoarea TNOB, a facut un apel la constanteni:
- Cumparati un bilet!, spune ea, cu durere in glas. Daca fiecare constantean ar cumpara unul, artistii ar supravietui pana la finele anului.
E curios cum firmele private fug de arta ca dracul de tamaie. Am scris aici, de mai multi ani, cum companii serioase, care realizeaza profituri frumoase in Constanta, sponsorizeaza orice altceva, numai arta nu (si am fost injurat ca la usa cortului de unii suporteri (cu dosare penale in spate) ai fotbalistilor). Cum ar fi ca un dealer auto ca Exclusiv Auto sa le ofere clientilor, celor care-si cumpara masini noi sau ajung in service, un bilet la opera? 15 costa un bilet. La ultima revizie acolo, am platit 1.200 de lei pentru un schimb de ulei si filtre. Cu siguranta ca 15 lei nu este o suma prea mare. Cum ar fi daca marii operatori portuari, cum ar fi Comvex, de exemplu, sa le ofere angajatilor un bilet pe luna la opera? Ce spuneti de Santierul Naval Constanta, care are mii de angajati? N-ar putea sa le ofere un bilet de 15 lei? Nu din mila pentru TNOB, ci pentru imbogatirea culturala si sufleteasca a angajatilor. Daca oamenii din turism, patroni de hoteluri, restaurante, cluburi, etc, s-ar implica in promovarea operei si a baletului? Avem un balet care este recunoscut drept unul dintre cele mai bune din Europa, au ce promova. Ce spuneti insa daca primariile si Consiliul Judetean Constanta nu ar mai invitati artisti de o calitate indoielnica, precum Nicu Paleru, la diversele sarbatori pe care le organizeaza, si, in locul lor sau, daca vreti, alaturi de ei, sa cheme si artistii de la opera? Nu mai amintesc faptul ca Primaria Constanta da, din banii nostri, milioane de euro pe an clubului de handbal. Milioane, de parca ar fi un excentric om de afaceri, putred de bogat, care-si satisface capriciile la care visa cand, in copilarie, se zbatea in saracie si isi promitea ca nu va mai fi niciodata sarac, visandu-se regele lumii, fauritor de destine. Apropo, am vazut politicieni constanteni aplaudand muzica lautareasca sau manele, dar in sala de opera si balet, mai rar. Sta in puterea noastra sa schimbam lucrurile, sa nu mai stam cu mana intinsa la minister. Ne intereseaza? O vom face? Din pacate, raspunsurile la intrebari sunt, in opinia mea, negative. Firmele private nu se vor implica, oamenii obisnuiti vor spune ca nu le pasa, iubitorii de opera si balet vor cumpara in continuare bilete. Nu se vor implica pentru ca, in opinia lor, nu au un beneficiu imediat si palpabil. Nu le/ne pasa pentru ca noi spunem si/sau credem ca avem probleme mai importante decat opera si baletul. Imi vin in minte multe citate despre rolul culturii in efemera noastra existenta. Cred insa ca stim cu totii ca nu suntem numai trupuri care cauta zilnic hrana pentru a mai apuca sa vada o noua zi, nu suntem numai indivizi redusi la necesitatile primare, ci suntem mai mult decat atat, iar arta ne deschide o poarta pe care, daca intram, descoperim o alta lume, in care si sufletul primeste hrana, nu numai trupul. Daca opera si baletul vor muri in Constanta, va fi si din cauza noastra. Mi-e teama insa ca, asa cum arata astazi orasul si cei care ne conduc, disparitia lor este inevitabila.

Sursa: ct100.ro