miscareaderezistenta.ro: APC solicita constituirea unui fond de garantare a vacantelor! (Autoare: Magda Marincovici)
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) solicita Guvernului Romaniei adoptarea, de indata, a unei ordonante de urgenta care sa prevada constituirea unui fond de garantare a pachetelor de servicii turistice achitate, in avans, de consumatori. La o cifra de afaceri anuala de 1 miliard de euro a agentiilor de turism din Romania, achitarea de catre fiecare agentie de turism a unei taxe anuale de 0,1% din cifra de afaceri ar duce la realizarea unui fond de garantare necesar despagubirii consumatorilor ajunsi in astfel de situatii. Acest fond ar trebui gestionat de ANT care, in situatia intrarii in insolventa/faliment a unei agentii de turism, sa aiba posibilitatea legala sa despagubeasca consumatorii pagubiti in maxim 10 zile calendaristice, precizeaza conf. univ. Dr. Costel Stanciu, presedintele APC. Agentiile de turism au obligatia sa inscrie in contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiate cu turistii faptul ca turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agentiei. De asemenea, in acelasi contract trebuie aratate si conditiile si termenele in care turistul poate solicita plata despagubirilor, avertizeaza Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC). In cazul in care agentia de turism se afla in imposibilitatea de a efectua repatrierea turistului, dar numai ca urmare a falimentului sau insolvabilitatii, turistul trebuie sa anunte imediat societatea de asigurare prin telefon, fax sau e-mail.

Ce ar trebui sa stiti inainte de a achizitiona un pachet de servicii turistice

- Regulile privind pachetele de servicii turistice se aplica numai atunci cand este vorba de mai multe servicii oferite impreuna de un comerciant: cazare, transport, masa, agrement, atat timp cat durata acestora neintrerupta depaseste 24 de ore sau cuprind o innoptare;
- Obtineti mai multe oferte, de la mai multe agentii de turism, care sa se potriveasca nevoilor dumneavoastra, pentru a putea face o comparatie. Agentiile de turism au obligatia sa ofere anumite informatii esentiale in aceasta faza, pe langa pret: destinatia, mijloacele de transpoImagine eliminata de expeditor.rt, cazarea si clasificarea unitatii de cazare, serviciile de masa oferite, itinerariul etc.; in Uniunea Europeana nu exista un sistem comun de clasificare a hotelurilor, asa ca ar putea exista diferente intre ceea ce se intelege printr-un umit numar de stele in Romania si un alt stat.
- Informati-va ce este inclus exact in serviciile oferite de hotelul respectiv. Pentru hotelurile de 3 stele puteti utiliza comparatorul realizat de ECC Romania.
- Obtineti cat mai multe informatii despre agentia de turism pe care doriti sa o utilizati de pe internet, forumuri sau verificati activitatea financiara a acesteia pe site-ul Ministerului Finantelor; toate agentiile au obligatia de a incheia in scris un contract de comecializare a pachetelor de servicii turistice, cu un continut strict reglementat, si de a furniza un anumit numar de informatii utile consumatorilor inainte de a pleca in calatorie;
asigurati-va ca aveti o asigurare medicala valabila pentru toata durata calatoriei. Asigurarea poate imbraca fie forma Cardului European de Asigurari Sociale de Sanatate, fie forma unei asigurari medicale incheiate cu o firma privata.
- Obtineti informatii despre statul in care veti pleca in vacanta, astfel incat sa nu aveti surprize: regimul pasapoartelor, regulile de circulatie, cele mai importante reguli de comportament etc.
Ce ar trebui sa stiti in cazul in care apar probleme dupa plecarea in calatorie?
- Trebuie sa stiti ca preturile nu mai pot fi modificate in cursul celor 20 de zile care preced data plecarii, iar in cazul in care acestea sunt majorate cu mai mult de 10 % puteti renunta la contract; in cazul in care locul de cazare nu este asa cum vi s-a promis, faceti fotografii, apoi luati legatura cu managementul respectivului Imagine eliminata de expeditor.hotel pentru a depune o plangere si
- Anuntati imediat agentia de turism care v-a vandut pachetul de servicii turistice si care este obligata sa gaseasca o solutie;
- Pastrati toate documentele: fotografii, bonuri, chitante, contract, pliante cu oferte etc. pentru a va putea proba solicitarile in cazul aparitiei unor probleme; pentru probleme legate de transportul aerian, vedeti informatiile din cadrul temei Drepturile pasagerilor aerieni.
Ce ar trebui sa stiti in cazul in care agentia de turism intra in faliment/insolventa?
Agentiile de turism sunt obligate sa incheie polite de asigurare pentru cazul in care ar intra in faliment si sa ofere informatii consumatorilor despre aceasta asigurare in cadrul contractului. Asigurati-va ca informatiile sunt in contract, astfel incat sa puteti lua legatura cu societatea de asigurari, daca apar probleme. Societatea de asigurari are obligatia de a plati despagubirea pe baza documentelor justificative mentionate la pct. 10.6, in Ordinul 235/2001 privind asigurarea turistilor in cazul insolvabilitttii sau falimentului agentiei de turism, in conditiile prezentei politei de asigurare; despagubirea se face in moneda contractului de comercializare a serviciilor turistice. In cazul in care plata de catre turist a serviciilor contractate cu agentia de turism a fost facuta in lei, despagubirea se actualizeaza in functie de rata inflatiei.Turistul are obligatia de a notifica asiguratorul, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in legatura cu solicitarea adresata asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, in termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmarii de primire prevazute la pct. 10.2 din ordin in cazul in care, in termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmarii de primire a documentelor justificative de catre asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat. In termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligatia de a transmite asiguratorului, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, cererea de despagubire insotita de documentele justificative. Despagubirea nu poate depasi suma achitata de turist in contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, precum asi sumele necesare repatrierii acestuia. Despagubirea va fi platita in termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de catre asigurator a documentelor justificative de la turist. In cazul in care, dupa plata despagubiriia asiguratul plateste debitul catre turist, acesta are obligatia de a restitui asiguratorului despagubirea primita, in termen de 5 (cinci) zile lucratoare de la data primirii de la asigurat a sumelor reprezentand debitul.