Senatorul Ioan Chelaru a sustinut o declaratie politica, de la tribuna Senatului Romaniei, intitulata: Despre luxul teoretic in Justitie si nu numai. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Romania anului 2016. Reforma justitiei si succesul luptei impotriva coruptiei sunt, inca, doua dintre punctele pe care Europa vrea sa le stie rezolvate la noi. Si noi ne dorim, cu totii, sa accedem la ceea ce, de fapt, ni se cuvine. Dar, si din pacate acest dar atrage propria-mi dezamagire. Asistam la actiunile unor oameni cu putere de decizie, care, acoperite sub buna intentie de atingere a acestui scop, considera ca pentru realizarea, implinirea acestui deziderat trebuie sa fie suprimate toate demersurile firesti in actul de justitie, inclusiv drepturile si libertatile cetatenesti. Suntem martorii unei actiuni de impunere directa a puterii, drept paravan pentru urgentarea reformei!
Guvernul a adoptat vineri la ceas de seara, intr-o sedinta extraordinara, Ordonanta de Urgenta nr. 6/2016, (publicata in Monitorul Oficial nr. 190/14.03.2016) privind interceptarile, dupa Decizia Curtii Constitutionale. Curtea a retinut ca sintagma ori de alte organe specializate ale statului din cuprinsul art. 142 alin (1) al Codului de Procedura Penala ca fiind neconstitutionala. Fata de varianta initiala a Codului de Procedura Penala, in forma Ordonantei adoptata de Guvern, a aparut o prevedere prin care lucratorii SRI pot fi desemnati organe de cercetare penala speciale pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica. Mai exact, Executivul a modificat Legea de functionare a SRI, Codul de procedura penala, Legea 304/2004 privind organizarea judiciara si Legea 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a DIICOT.
Guvernul si Presedintele tuturor romanilor par sa nu-si dea seama de propriile actiuni. Ar fi trebui sa stie ca, de la inaltimea scaunului prezidential sau ministerial nu se poate dicta: ascultati, urmariti si condamnati chiar si fara cadru legal! Suntem in situatia in care ne punem serios intrebarea daca nu cumva, in modul acesta, reforma incercata de Guvern poate insemna de fapt un regres la acele reforme judiciare barbare, in care coercitia este justificata de dreptul fortei ca ultima ratio. Doamna Ministru Pruna, tehnocrat sau ce-o mai fi, cu carte de munca la Bruxelles, pacatuieste impotriva libertatii si ratiunii. Justitia, ne place sa credem, nu este justitie politica iar forta se justifica doar in perioadele de conflict istoric sau social. Noi nu suntem in aceasta situatie. Justitia nu este si nici nu trebuie sa fie intr-un conflict cu cetatenii Romaniei. Statul nu este intr-un conflict cu societatea. Doamna Ministru cred ca nu stie ca acest procedeu, de impunere cu forta si mai putin transparent, contrazice in ultima instanta normele civilizatiei modeme si ale democratiei.
Sunt cam multe lucruri pe care doamna Ministru ar trebui sa le cunoasca, pentru a nu mai face confuzii grave, ca cea de la finalul sedintei de Guvern, cand a motivat public, confundand atentatele de la Madrid cu cele de la Londra, ca modificarile care privesc SRI au in vedere agenda europeana care ne obliga sa fim mai scrupulosi, mai rigurosi cu privire la modul in care protejam siguranta cetatenilor. Afirm cu tarie ca, Uniunea Europeana ne cere imperativ de ani buni celeritate si corectitudine! Din pacate, atitudinea doamnei Ministru imi aduce aminte de tinuta de justitiara de foarte trista faima si trista amintire a Monicai Macovei, candva sefa de drept a doamnei Pruna. Comportamentul fostului Ministru al Justitiei, modul propriu de a lectura Constitutia, conform propriei viziuni de reforma, care incepea cu suprimarea Opozitiei, desconsiderarea opiniei si a societatii civile, stilul impunator care nu concepea opinie contrara, au lasat, probabil, urme adanci in inconstientul doamnei Pruna.
Democratia inseamna sa fim toti sub imperiul legii! Nu avem voie ca stat de drept, ca democratie inca tanara, in frunte cu Presedintele Romaniei, sa recream peste noapte un mastodont al interceptarilor si arestarilor, un Serviciu de Informatii cu iz de veche Securitate.
Ca avocat de profesie, consider ca, actualii ministri si Presedintele tarii sunt protagonistii unui seism in care principiile Justitiei, universal valabile, vor fi puternic zdruncinate, cu drastice consecinte pe termen lung pentru noi toti. Ca om politic, consider ca aceasta Ordonanta ce incalca drepturile si libertatile cetateanului si a garantiilor constitutionale corespunzatoare, pune intr-un con de umbra importanta rolului nostru, al parlamentarilor, competenta noastra de legiferare. Din pacate, exista inca numeroase posibilitati de manipulare politica, daca de la nivel central se doreste acest lucru: dar una este ca o lege sa fie dezbatuta, de ce nu si criticata, in Parlamentul Romaniei cu scopul promulgarii unei variante incontestabile, si cu totul alta este sa fim manevrati de o vointa politica absolut bicisnica.
Am afirmat mai sus ca Romania este stat de drept, care trebuie intarit. Si nu se poate ca un cetatean, pelegrin pe o functie executiva, sa dea cinstea pe rusine, si sa mai si astepte gratitudine sau recunostinta. Ceea ce cred eu - va spun cu toata sinceritatea - ma sperie: Cred, cu tarie, ca s-a gandit, cu intentie, manipularea politica pe termen lung a justitiei, de care, actuala conducere a tarii nu este deloc straina. Stimata doamna Raluca Pruna, Ministru al Justitiei nu va cer sa depuneti juramantul lui Hannibal, insemnand o obligatie sfanta ce nu trebuie uitata toata viata, ci doar, sa respectati Legea! Macar dumneavoastra!