Agentii de presa: Romania adera la proiectul Via Carpatia, autostrada care va lega Lituania de Bulgaria. Axa vitala pentru dezvoltarea Europei de Est.
Romania si alte 6 tari est-europene vor sa construiasca o axa rutiera care sa lege Lituania de Bulgaria - Via Carpatica
Mai multe state est-europene, printre care si Romania, vor sa construiasca impreuna o axa rutiera care sa lege Lituania de Bulgaria, conform unei declaratii comune semnate joi, la Varsovia, relateaza AFP, preluata de Agerpres.
Numit Via Carpatia, proiectul a primit deja adeziunea a sapte tari - Lituania, Ungaria, Slovacia, Polonia, Romania, Ucraina si Turcia - semnatare ale declaratiei, a declarat ministrul polonez al infrastructurii, Andrzej Adamczyk.
Bulgaria, interesata si ea de proiect, se va angaja cu urmatoarea ocazie, in timp ce Republica Ceha a asistat la intalnirea de la Varsovia in calitate de observator, a adaugat el.
- Via Carpatia este o axa vitala pentru dezvoltarea regiunilor din Europa Centrala si de Est. Este o cale de comunicare care ar incalca principiul, in vigoare pana acum, de realizare unor artere in directia est-vest, a mai declarat ministrul presei.
Nu a fost furnizata nicio cifra privind costul proiectului sau data la care va fi demarat, insa promotorii spera sa obtina o contributie de la UE pentru finantarea sa. Aceasta initiativa reflecta ambitiile afisate de noul guvern conservator polonez, investit din octombrie anul trecut, de a intari cooperarea regionala intre tarile europene situate intre Marea Baltica si Marea Adriatica, pentru a contrabalansa centrul de greutate reprezentat de Europa occidentala, comenteaza AFP.
Via Carpatia
De la Wikipedia, enciclopedia libera
Via Carpatia este un traseu rutier european aflat in stare de proiect, care va face legatura intre Marea Baltica si Marea Neagra. Traseul va incepe in Lituania, la Kaunas, iar apoi se continua in Polonia, pe ruta Białystok - Lublin - Rzeszów, in Slovacia la Presov - Koszice si in Ungaria prin Miskolc - Debrecen. Pe teritoriul Romaniei traseul va avea doua direcții, una spre portul Constanța, pe ruta Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta si una spre frontiera romano-bulgara la viitorul pod peste Dunare de la Calafat-Vidin, pe ruta Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Vinju Mare - Calafat, care are posibilitatea prelungirii proiectului Via Carpatia spre frontiera sudica a Uniunii Europene.
Proiectul Via Carpatia a fost aprobat in anul 2006, cand ministrii de transport din din Polonia, Lituania, Slovacia si Ungaria au semnat o declaratie comuna pentru extinderea retelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte de-a lungul axei nord-sud care va conecta cele patru state.
La data de 22 octombrie 2010, reprezentantii ministerelor Transporturilor din cele sapte tari europene au semnat in Polonia o declaratie prin care un traseul va fi extins si in Romania, Bulgaria si Grecia.