Super reglementari in reclama la medicamente si farmacii, haos in reclama la suplimente / mariustuca.ro / Autoare: Magda Marincovici
Colegiul Farmacistilor din Romania apreciaza ca binevenite noile reglementari privind interzicerea publicitatii la medicamentele eliberate pe baza de prescriptie medicala si la fel de importanta interzicerea publicitatii facute in beneficiul furnizorilor de servicii farmaceutice.
- Pentru ca a dus automedicatia la cote inimaginabile. Medicamentul nu este o marfa, ci este un produs specific pe care il administrezi daca ai nevoie si pentru asta mergi la medic pentru a ti-l prescrie sau te consulti cu farmacistul. Pentru ca medicamentul este asociat cu reactii adverse, interactioneaza cu alte medicamente, precizeaza Clara Popescu, farmacista, vicepresedinta Colegiului Farmacistilor din Romania.
Noua lege interzice cu desvarsire publicitatea directa sau mascata la medicamentele cu prescriptie, iar cea a furnizorilor de medicamente este restrictionata semnificativ.
Potrivit Colegiului Farmacistilor din Romania, in ultimii ani, populatia a fost supusa unei presiuni permanente in directia automedicatiei si promovarii agresive a aspectelor comerciale legate de medicament. Avem aici in vedere, in special, importanta pretului in detrimentul informarii corecte cu privire la aspecte esentiale legate de medicament si efectele sale.
ANM: informatie corecta, conform prospectului medicamentului
Toate formele de materiale publicitare la OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala) - materiale educationale, spot-uri, reclame tv, radio, online, panouri expuse in farmacii, cabinete medicale -, care se adreseaza publicului larg, sunt evaluate de Agentia Nationala a Medicamentului (ANM).
Purtatorul de cuvant al ANM, farmacista Anca Crupariu, spune ca reglementarile in acest domeniu au fost foarte bine respectate. Publicitatea pentru medicamente este la o granita foarte fragila intre reclama propriu-zisa, centrata pe ideea de promovare a unui medicament, si informatia corecta, transmisa pacientului. Aceasta informatie trebuie sa fie identica cu informatia aprobata prin autoritatea de punere pe piata. ANM nu a dat drumul pe piata la materiale publicitare referitoare la medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala, fara a fi extrem de riguros evaluate in asa fel incat toate informatiile sa fie conforme cu prospectul medicamentului, sa nu fie in nici un fel exagerare, sa nu se foloseasca expresii de tipul cel mai bun, cel mai eficace .
In opinia ANM, prin noua lege, se asteapta la o clarificare a notiunii de produs medicamentos pentru ca, din punctul de vedere al medicamentului, lucrurile sunt foarte bine reglementate. De asemenea, ANM considera exagerata publicitatea la suplimente.
Haos este pe piata publicitatii la suplimente
Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), spune ca este clar ca se supra reglementeaza un domeniu care era oricum reglementat, respectiv publicitatea la OTC-uri. Pentru ca la medicamente cu reteta oricum era interzisa publicitatea potrivit Legii nr. 95. Dar ramane complet nereglementat domeniul suplimentelor alimentare. Daca avem de-a face cu un haos pe piata publicitatii acesta este cel creat de suplimentele alimentare. Avem doua domenii supra reglementate: medicamentele eliberate cu prescriptie medicala si medicamentele fara prescriptie. In schimb, in domeniul suplimentelor este un haos.
Presedintele ARPIM, Dan Zaharescu, mai face referire la restrangerea libertatii de exprimare a companiilor farmaceutice. Intr-o oarecare masura este lezata si libertatea de business, deoarece avem produse cu care concuram direct. Or, pe aceasta zona, in toate tarile UE, este permisa concurenta. Dar sunt lucruri care se pare ca sunt greu de inteles de unii. Oricum la nivelul celor care au votat acesta lege este o confuzie generalizata, nu fac diferenta intre supliment alimentar, medicament cu prescriptie medicala si medicament fara prescriptie medicala. Romania este singura tara care reglementeaza in asemenea maniera publicitatea la OTC.uri, pentru ca celelalte tari care mai au oarece restrictii la OTC-uri le restrictioneaza doar pe cele din sistemul de compensare sau rambursare. Au fost nenumarate discutii in Camera deputatilor si in Senat, in comisiile de specialitate. De altfel, comisiile de specialitate, unde erau oameni in masura ca sa inteleaga despre ce este vorba si ce urmeaza sa voteze, au dat avize negative si, totusi, in plen s-a aviz pozitiv. Plenul nu a tinut seama de avizele comisiile de specialitate ceea ce mi se pare aberant.
Propunerea legislativa interzice publicitata explicita pentru produsele medicamentoase la radio si televiziune, a publicitatii pentru farmacii care induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente.