Senatorul Marcel BUJOR a sustinut o declaratie politica intitulata: Un an nou scolar si vechile probleme ale sistemului de invatamant romanesc. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Debutul anului scolar a readus in prim plan problemele vechi si nesolutionate ale sistemului de invatamant romanesc.
In Romania, educatia ramane un domeniu subfinantat, 4000 din cele aproximativ 20.000 de unitati de invatamant nu au autorizatie sanitara de functionare la inceput de an scolar. Comparativ cu anul trecut, situatia nu s-a schimbat deloc, cele mai multe institutii scolare neautorizate sanitar fiind in mediul rural.
La unele unitati de invatamant neautorizate sanitar se executa lucrari de reparatii sau consolidare la care termenul limita de executie nu a mai fost respectat, altele nu sunt racordate la reteaua de apa potabila si canalizare, au grupurile sanitare in curtea scolii, nu au cabinete medicale, au spatii degradate sau improprii desfasurarii actului educational, au mobilierul invechit sau iluminarea deficitara a claselor, au spatii care nu indeplinesc conditiile cerute si nu dispun de conditii sanitare corespunzatoare.
Ministrul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, Sorin Cimpeanu, a declarat ca scoala se situeaza pe o scara de la 1 la 10, intre 8 si 9, in timp ce Presedintele Romaniei afirma ca este o rusine nationala ca una din cinci scoli sa nu detina autorizatie sanitara de functionare” si ca este necesar un plan de trei ani pentru modernizarea unitatilor de invatamant.
La nivel national exista un numar mare de unitati de invatamant care au o nevoie acuta de finantare pentru modernizare si dezvoltare in vederea asigurarii conformitatii cu standardele europene privind spatiile de desfasurare a procesului educational.
In judetul Bacau, aproximativ 100 de unitati scolare, gradinite, invatamant primar si gimnazial, nu beneficiaza de conditii optime pentru desfasurarea activitatilor scolare si procesului instructiv-educativ, in vederea respectarii standardelor minime de functionare si cresterii nivelului de acces la educatia initiala, timpurie si de baza.
Fondurile alocate Proiectului privind Reabilitarea Infrastructurii Scolare in Romania pentru anul 2014 au fost in valoare de 15 miliarde de lei si insuficiente pentru finalizarea tuturor obiectivelor ramase de executat.
La intrebarile si interpelarile adresate in anul curent, Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, in vederea includerii la finantare a unor unitati de invatamant din judetul Bacau, in special din mediul rural, mi s-a raspuns ca Ministerul nu are posibilitatea financiara de a sustine investitiile din unitatile de invatamant preuniversitar, dar ca va intreprinde, din punct de vedere legal, tot ceea ce este necesar pentru cresterea continua a calitatii actului de invatamant.
Dupa anul 1990, sistemul de invatamant romanesc a fost intr-un proces continuu de reorganizare, uneori laudat, alteori criticat, ajungand astazi la stadiul de lipsa de reforma, management defectuos, lipsa investitiilor in infrastructura scolara, salariile mici care nu motiveaza cadrele didactice, elevi si parinti dezorientati.
Educatia trebuie sa reprezinte un domeniu prioritar pentru finantare, are nevoie de o strategie nationala, nu doar in teorie, de o reforma coerenta, gandita pe termen lung, care sa puna capat schimbarilor continue si fara rezultat din sistemul educational.
Romania ar trebui sa invete de la sisteme educationale implementate in alte tari europene, pentru a ajunge la o formula de succes, investind in calitatea actului de invatamant si in cadrele didactice.
Sistemul educational romanesc are nevoie de reorganizare si imbunatatire continua a calitatii, performantei si eficientei pentru a ajunge la standardele europene.
Dar, pana la elaborarea unei strategii de dezvoltare si modernizare eficienta a sistemului educational romanesc, ne resemnam ca educatia in Romania, se afla intre promisiuni si dificultatea materializarii lor.