Senatorul Sorin Constantin Lazar a sustinut o declaratie politica intitulata: Resursa umana calificata din invatamant. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Scolile si instiutiile de invatamant si-au deschis din nou portile elevilor. Iata de ce doresc sa aduc in discutie aspecte esentiale din acest domeniu. De foarte multe ori discutam despre educatie si despre importanta deosebita a acesteia in dezvoltarea unei societati.
In Romania, educatia este pretuita, dar prea putin apreciata in sensul valorizarii cadrelor didactice.
Desigur, este importanta baza materiala a unei institutii de invatamant â€" resursele de ordin tehnic si tehnologic. Trebuie sprijinita dezvoltarea materiala continua a scolilor si a tuturor institutiilor de invatamant si cred ca suntem cu totii de acord asupra acestui lucru.
Ce doresc insa sa subliniez este ca resursa cea mai importanta, care defineste la nivel calitativ si esential actul educational, este dascalul. Ne amintim cu drag si mandrie imaginea impecabila a emblematicului domn Trandafir, dascalul care ajungea la sufletele elevilor si care punea bazele unei educatii solide, bazate pe principii si valoare.
Educator, invatator sau profesor, cadrul didactic in sine este pilonul de baza in asigurarea unei educatii solide, bazata pe calitate.
Afirmam constant ca ne dorim educatie si invatamant bazate pe calitate si nu pe cantitate, asa cum se sustinea odinioara. Mentalitatea parintilor si a copiilor s-a schimbat, nevoile angajatorilor si cererile pietii muncii de asemenea.
Nu putem insa avea pretentia ca actul educational sa se desfasoare optim si eficient in conditiile in care exista numeroase probleme pe care cadrele didactice le intampina.
Pe de o parte, ne dorim ca dascalii sa fie pusi la punct cu ultimele noutati si metode de predare. Dar, pe de o alta parte, accesul la specializari si la perfectionare continua este scump, de durata si, de cele mai multe ori, realizat pe cheltuiala personala a cadrului didactic. Mai mult decat atat, se observa si o slaba sustinere si stimulare a acestora de a se specializa continuu, in conditiile in care salariile sunt deosebit de scazute raportat la importanta activitatii realizate.
Si asa ajungem in punctul sensibil al discutiei, in miezul problemei cadrelor didactice de la noi din tara â€" salarizarea.
Daca ne dorim cu adevarat performanta si eficienta, este necesara o reevaluare deosebit de serioasa si, mai ales, implementarea unor masuri clare la nivelul imbunatatirii semnificative a salariilor cadrelor didactice.
O salarizare corespunzatoare va atrage cu siguranta resursa specializata si calificata in invatamant.
Lipsa stimulilor de ordin financiar impinge multe cadre didactice valoroase sa schimbe domeniul de activitate si este un aspect regretabil. Ne dorim ca dascalii sa fie stimulati si motivati sa isi desfasoare activitatea in conditii de excelenta. Va invit sa dezbatem cu seriozitate aceste elemente si sa luam masurile necesare caci, asa cum spunea Immanuel Kant, omul nu poate deveni om decat prin educatie.