MAGAZIN: O planeta pentru civilizatii nepamantene (Autor: DAN D. FARCAS)
(Continuare)
Profesorul Simon Conway Morris, un paleontolog de la Universitatea din Cambridge, sustine ca viata pe alte planete urmeaza probabil regulile unei teorii cunoscute sub numele de evolutie convergenta. Aceasta teorie se bazeaza pe observarea faptului ca, pe Pamant, exista specii care nu sunt inrudite decat foarte de departe si care au evoluat in mod independent, dar care au dezvoltat trasaturi, caracteristici si atribute fizice similare pentru a rezolva probleme similare cu care s-au confruntat in mediul lor. Un exemplu in acest sens este ochiul. Acesta se crede ca a evoluat, in istoria Pamantului, la mai mult de 50 de animale extrem de diferite, in mod independent, ajungand in final sa aiba totusi aceeasi structura, cea optima.
In consecinta, argumenteaza Conway Morris, intr-o recent aparuta carte, intitulata Runes of Evolution, viata de pe alte planete asemanatoare Pamantului ar trebui sa urmeze cai de dezvoltare similare cu cele de pe planeta noastra. O consecinta interesanta a acestui mecanism este ca viata extraterestra, pe planetele de tipul Pamantului, evolueaza inevitabil catre inteligenta.
Profesorul Conway Morris este cel mai bine cunoscut, in mediile academice, pentru studiul sau privind explozia formelor de viata din era Cambriana. Atunci, in urma cu 542 milioane de ani, s-a declansat o diversificare brusca, fara precedent, a evolutiei vietii complexe pe Pamant, aparand - intr-o perioada surprinzator de scurta - stramosii majoritatii speciilor de animale cunoscute azi.
Conway Morris sustine ca evolutia convergenta a guvernat fiecare aspect al dezvoltarii vietii pe Pamant. El spune ca, odata ce viata a aparut, vor aparea in mod inevitabil, la momentul potrivit, proteinele, ochii, membrele, inteligenta, mana cu degete opozabile s.a.m.d.
- Chiar si capacitatea noastra de a experimenta orgasme este un rezultat previzibil, odata ce a inceput evolutia vietii. Daca este asa, inseamna ca reprezentarea extraterestrilor cu forma umana, asa cum apar ei in popularele seriale SF cum ar fi Star Wars ori Star Trek, nu poate fi departe de adevar.
De multe ori, cei care cerceteaza fenomenul de convergenta obtin rezultate insotite de exclamatii de surpriza, rezultate descrise ca stranii, remarcabile si uimitoare. De fapt, asa se petrece peste tot, ceea ce este un indiciu remarcabil ca evolutia este departe de a fi un proces aleator. Iar in cazul in care rezultatele evolutiei biologice sunt, cel putin in linii mari, previzibile, atunci ceea ce este valabil pe Pamant va fi valabil peste tot in Calea Lactee si nu numai.
In unele opere science fiction, cum ar fi de pilda filmul Alien, extraterestrii sunt adesea descrisi ca monstri. In noua sa carte, profesorul Morris argumenteaza ca o buna parte din formele complexe de viata care se dezvolta pe alte planete ar putea fi foarte asemanatoare cu fiintele pamantene. El a spus, inca mai demult, ca viata extraterestra va semana cu creaturile pe care le vedem in jurul nostru pe Pamant, cu acelasi tip de membre, capete, si alte organe.
In noua sa carte, profesorul merge mai departe, adaugand ca pe orice planeta asemanatoare Pamantului ar trebui sa se dezvolte, de asemenea, pradatori, cum ar fi rechini, plante carnivore, mangrove, ciuperci si multe altele. Membrele, creierul si inteligenta ar trebui, in mod similar, sa fie aproape garantate. Trasaturile inteligentei umane au evoluat si la alte specii: de pilda, caracatitele si unele pasari prezinta o inclinatie spre jocuri sociale - iar acest lucru, asa cum sugereaza cartea, indica faptul ca inteligenta este o consecinta inevitabila a evolutiei, care va caracteriza deci si extraterestrii.
(Va urma)