MAGAZIN: Demistificatori OZN cu ochelari de cal(Autor : DAN D. FARCAS)
(Continuare)
Cazuri discutabile?
Kean se intreaba daca Oberg a citit atent textul cartii. De pilda, el a citat-o, cu mai multe paragrafe, fara sa observe ca respectivul capitol fusese scris de Jean-Jacques Velasco, cel care a fost timp de peste 20 de ani seful agentiei OZN a guvernului francez (De altfel, aproximativ jumatate din capitolele cartii respective au fost scrise de catre autoritati de mare incredere si de martori experti).
Asa cum afirma Leslie Kean in raspunsul ei, generalii si expertii aviatiei pe care ea i-a intervievat â€" oficiali care au studiat cazuri cu piloti si au discutat cu piloti timp de zeci de ani â€" nu au pus nicio clipa la indoiala fiabilitatea pilotilor in calitate de martori. De pilda, generalul maior francez de aviatie militara Denis Letty a initiat un studiu amplu asupra datelor privind OZN-urile, tocmai deoarece piloti competenti, pe care ii cunostea personal, s-au confruntat cu fenomenul. Generalul chilian Ricardo Bermudez a contribuit la fondarea unei agentii oficiale de ancheta OZN a tarii sale in 1997, din cauza observatiilor inexplicabile care au implicat piloti. Richard Haines (care a scris mai mult de 70 de lucrari in reviste stiintifice de varf si a publicat mai mult de 25 de rapoarte guvernamentale americane pentru NASA, a fost sef al biroului pentru factorii umani ai spatiului, la Agentia Spatiala si a servit timp de 21 ani ca cercetator principal la Centrul de cercetare aerospatiala Ames al NASA), a tras concluzia ca pilotii sunt intr-adevar martori excelenti, atat prin pregatirea lor temeinica, dar si prin expertiza si orele de zbor. Pe baza studierii, timp de peste 30 de ani, a observatiilor facute de piloti si a problemelor legate de acestea privind siguranta aviatiei si pe baza interviurilor personale cu sute de piloti in aceasta perioada, Haines a infiintat Centrul National Aviatic de Raportare a Fenomenelor Anormale (NARCAP). Din pacate, multi piloti sunt retinuti in a raporta observatiile lor, asa cum mentioneaza Leslie Kean in cartea sa.
Faptul cel mai important este ca incidentele aeriene documentate in cartea ei, ca si multe altele, nu se bazeaza doar pe simple relatari ale unor piloti care s-ar putea insela, ci implica si multi alti factori, cum ar fi: observarea de lunga durata, care permite transmisii de voce si precizari privind identificarea initiala, martori multipli: co-pilot, echipaj, pasageri, alte aeronave aflate in locuri diferite, si, ocazional observatori de la sol. Incidentele au fost sustinute de inregistrari ale prezentei unor obiecte fizice cu radarul de bord si cu radare de la sol, care, de multe ori, corespundeau exact cu reperarea vizuala. In plus, multe observatii au fost insotite de efecte fizice directe asupra aeronavei, de pilda asupra echipamentelor de bord.
Ca un exemplu, generalul de brigada Jose Periera, din Brazilia, comandant al operatiunilor fortelor aeriene nationale pana in 2005, descria in cartea Lesliei cazul unui roi de OZN-uri, observat deasupra tarii sale in 1986. Doi piloti au urmarit unul dintre aceste obiecte timp de 30 de minute. Numerosi alti piloti au vazut obiectele pe care radarul le-a inregistrat; sase avioane au fost ridicate de la doua baze ale fortelor aeriene braziliene pentru a le intercepta. Unii dintre piloti au avut contact vizual, care corespundea inregistrarilor radar. Au fost implicati atat piloti militari cat si comerciali. Sistemele radar de la bord cat si cele de la sol au confirmat prezenta obiectelor.
(Va urma)