Senatorul FIFOR MIHAI VIOREL a sustinut o declaratie politica intitulata: Prin eliminarea taxei privind timbru de mediu, statul are de castigat. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Protectia mediului in Romania este o prioritate a dezvoltarii economico-sociale ce are ca scop pastrarea unui mediu curat si sanatos. In acest sens, de-a lungul timpului, Guvernul a adoptat diverse initiative, mai mult sau mai putin controversate, una dintre ele fiind si taxa timbrului de mediu. In general, taxa pentru poluarea produsa mediului de catre autovehicule trebuie sa constituie o componenta importanta a politicilor de protectie a mediului.
In ultimii opt ani taxa auto a suferit multe schimbari ale formulei de calcul si, din pacate, principiul poluatorul plateste a fost prea putin respectat.
Pentru contracararea efectelor poluarii rezultate din industrie, transport, energie, agricultura, Guvernul a introdus timbrul de mediu in martie 2013. Efectele nu au fost cele scontate. In 2013 vanzarile de masini second hand au crescut cu peste 40.000 de autoturisme fata de 2012, in timp ce vanzarile de masini noi au scazut cu peste 8.000 autoturisme. In plus, in 2013, incasarile statutului roman au fost de 730 milioane lei iar despagubirile in procese â€" 570 milioane lei. Potrivit Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile livrarile totale de autovehicule au inregistrat pe intreg anul 2014, o crestere de 21,5% comparativ cu anul trecut”, Romania clasandu-se in topul tarilor europene in ceea ce priveste inmatricularea masinilor noi. In ceea ce priveste inmatricularile de autoturisme rulate, acestea au scazut cu circa 1%, comparativ cu anul 2013”.
In aceste conditii, mai este necesara taxa pe timbru de mediu? Ideea taxei, in ansamblu, a fost si este una de laudat, daca ne gandim la impactul asupra mediului. Insa, pentru un posesor de automobil inmatriculat dupa anul 2007, aceasta taxa de poluare este discriminatorie. Taxa privind timbrul de mediu constituie in acest moment o povara financiara pentru cei care au masini foarte vechi, un factor blocant al tranzactionarii de masini rulate.
Romania nu poate ramane ancorata intr-un model care nu mai este viabil pentru romani si pentru economie. Am ajuns intr-un punct in care trebuie sa regandim aceasta taxa, in termeni de anulare a ei. Eliminarea taxei din aritmetica inmatricularii masinilor ar aduce o gura de oxigen pentru foarte multi dintre romani, pentru economie, in general. In acelasi timp, ar atenua multele procese in care instantele au dat castig de cauza celor care au platit taxa, si nu statului roman.
Tot mai multi romani au evitat sa plateasca taxa/timbrul prin inmatricularea autovehiculelor in statele UE din vecinatate, cel mai adesea in Ungaria sau Bulgaria. Astfel, suntem martorii fenomenului de inmatriculare in tarile vecine a autovehiculelor ce apartin cetatenilor romani, fara a putea interveni, chiar daca au existat cateva demersuri in acest sens. Astfel, TVA-ul, asigurarile si toate celelalte elemente nu mai ajung la bugetul Romaniei, tara noastra pierzand foarte mult din aceasta perspectiva.
Consider ca anularea taxei privind timbrul de mediu ar avea un impact pozitiv asupra bugetului national, iar statul roman ar avea mai mult de castigat, decat de pierdut. Doresc ca romanii sa nu mai fie impovarati de taxe si impozite. Bunaoara, eliminarea acestei taxe este un obiectiv indraznet, pe care mi-l asum cu toata raspunderea.