Magazin : Gara pentru zei (Autor :ADRIAN-NICOLAE POPESCU)
Pe o linie din incinta Remizei CFR Mogosoaia (unde accesul se face doar pe baza unei solicitari scrise), intr-un hangar special amenajat, inconjurat de padure, asigurat in conditii optime de conservare, fiind ferit de soare, ploaie si zapada, se afla Trenul Regal. In iunie 1928, a iesit din uzinele Ernesto Breda/Construzioni Meccaniche Milano, fiind livrat Casei Regale a Romaniei. Garnitura este compusa din 5 vagoane de tip salon si de dormit, cu paturi si cazi de baie. Vagoanele sunt finisate cu materiale scumpe: piele de Cordoba (scaunele si fotoliile din saloane), furnir de nuc si trandafir (mese si unele lambriuri), sticla de Murano si cristale de Boemia (lampile din vagoane si oglinzile din salonul regal), alabastru de Grecia (statuete si obiecte decorative). Intre 1948 si 1977, acesta a devenit, conform vremurilor, tren prezidential. Si a vazut multe!
- In toamna anului 1955, Gheorghiu-Dej si tatukul Nikita Hrusciov au calatorit cu garnitura de lux in timpul unei vanatori organizate in Transilvania. Un fel de legenda spune ca atunci, dupa o betie crunta, abilul Dej ar fi obtinut de la prietenul sau promisiunea retragerii trupelor de ocupatie ruse de pe teritoriul Romaniei. Adevarul e ca, nici dupa un an, ultimele formatiuni militare sovietice plecau dincolo de Prut.
- Pe 6 august 1975, in vagonul regal au luat micul dejun presedintele SUA, Gerald Ford si secretarul de stat Henry Kisinger, impreuna cu Ceausescu. Intinerarul a fost Bucuresti-Sinaia si in aceeasi zi, la dejunul de lucru de la Castelul Peles s-a hotarat acordarea Clauzei Natiunii celei mai favorizate pentru Romania. Istoria se scrie si intre doua gari.
Pe o buna parte din teritoriul tarii noastre a circulat si circula celebrul Orient Express. De fapt acesta este numele unei linii feroviare de distanta lunga pentru pasageri, initiata in 1883 de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania Internationala de Vagoane de Dormit) dupa modelul existent in Statele Unite si operate de Compania Pullman. Ruta ei s-a schimbat de multe ori.
Desi originalul Orient Express a fost o linie feroviara internationala de lux creata prin negocieri extraordinare cu toate statele prin care trecea. Devenita legendara prin calatorii celebri si prin romanul Crima din Orient Express de Agatha Christie, numele acestui tren a devenit sinonim cu calatoria luxoasa.
Astazi, luxul sau exorbitant nu a coborat stacheta (apropo: pretul unui bilet, care trebuie rezervat cam cu un an in avans, trece lejer de 7.000 de euro, adica peste 300 de milioane de lei vechi!), dar cel mai luxos din lume se spune ca ar fi un tren cu aburi care face o calatorie de lux in Africa de Sud, din care nu lipsesc peisajele de vis, un safari de cinci stele, petreceri fastuoase si, desigur, fluviile de sampanie scumpa. Bani sa fie