Judecand logic am putea spune ca, in tara cu cea mai numeroasa populatie si cel mai mare numar de calculatoare comercializate, vanzarea sistemelor de operare sa fie o afacere foarte profitabila. China este insa o mare exceptie si, in primele doua saptamani de la lansarea Windows Vista, Microsoft a reusit sa vanda doar 244 de copii ale programului. Informatia a fost facuta publica chiar de directorul de vanzari al filialei din Beijing a Microsoft.

Desi piata chineza de IT este in continua crestere, este profitabila insa doar pentru integratorii de sisteme, cum este compania locala Lenovo, si pentru producatorii de componente, dar nu si pentru dezvoltatorii de software.

Putem compara piata chineza cu cea a Romaniei de acum 5-10 ani cand licentele sistemelor de operare erau o prezenta rara chiar si in cadrul companiilor. Lipsa legislatiei sau neaplicarea ei face ca unele companii, precum Microsoft, sa inregistreze pierderi imense datorate pirateriei. Situatia nu ar trebui sa mire pe nimeni daca tinem cont ca pe strazile oraselor din China, cu doar 1$, se poate cumpara Windows Vista impachetat frumos in tipla.

Conform BSA (Business Software Alliance), organizatia care reprezinta drepturile intelectuale ale multor dezvoltatori de software, rata pirateriei in China era de 90% in anul 2005.