Revistabiz.ro: Ce se ascunde intr-un iPad? (Autor: Ovidiu Neagoe)

Publicarea listei de producatori de componente pentru indragitul iPhone sau celebra tableta iPad demonstreaza ca produsele companiei, desi gandite la sediul din Cupertino, reprezinta un efort global al mai multor companii, unele chiar concurente directe cu Apple. Samsung Electronics, Sony Corporation, LG Display, Toshiba Mobile Display, Panasonic Corporation sunt numai cateva dintre cele 156 de companii (97% dintre furnizori) care produc pentru gigantul din Silicon Valley.
Totul a pornit de la unul dintre furnizori, Foxconn, care s-a aflat in ultimele luni in epicentrul unui cutremur puternic ale carui unde au lovit Apple, dupa ce mai multi angajati ai fabricilor din China au amenintat cu greve si chiar cu sinucideri in masa, in speranta ca vor obtine conditii mai bune de munca. In replica, Apple a anuntat recent ca, in colaborare cu Fair Labor Association (FLA), va demara o serie de proceduri de auditare speciale la toti furnizorii, inclusiv la fabricile Foxconn din Shenzhen si Chengdu. Acest parteneriat este o premiera pentru industria tehnologica. "Credem ca este dreptul fiecarui angajat sa beneficieze de un loc de munca cinstit si lipsit de pericole, de aceea am apelat la FLA pentru a analiza independent performanta celor mai mari furnizori ai nostri", spunea Tim Cook, CEO la Apple, intr-un comunicat de presa. "Inspectiile nu au precedent in industrie, atat ca anvergura cat si ca scop", continua Cook, care pune piciorul in prag si ameninta furnizorii ca nerespectarea poate duce la incheierea colaborarii cu Apple.

PICATURA CHINEZEASCA UMPLE PAHARUL

Foxconn este parte a companiei taiwaneze Hon Hai Precision Industry, unul dintre cei mai important producatori de componente pentru industria IT&C, care produce aproape 40% din produsele electronice din intreaga lume, inclusiv iPhone, iPad, Kindle al Amazon sau Xbox al Microsoft. Compania are 1,2 milioane de angajati si peste 12 fabrici doar in China. Foxconn produce placi de baza, console de jocuri, playere MP3 si terminale mobile pentru nume mari din industrie, precum Dell, HP sau Sony Corporation. Totusi, Apple este de departe cel mai important partener al companiei. Foxconn a anuntat in vara anului trecut ca veniturile totale din China (inclusiv Hong Kong si Taiwan) au atins 8,8 miliarde de dolari in primele trei trimestre ale anului fiscal trecut, de sase ori mai mult decat suma obtinuta in aceeasi perioada a anului 2010. Potrivit informatiilor facute publice de banca Morgan Stanley, gigantul american ar putea vinde in anul 2013, doar in China, 40 de milioane de dispozitive iPhone, in conditiile in care Apple a vandut la nivel mondial 68,5 milioane de terminale in anul 2011.
Cu toate acestea, reputatia Foxconn nu este una tocmai de invidiat si tot mai multe voci critica in presa international faptul ca muncitorii sunt tratati ca niste masinarii si dorm in complexuri nu tocmai confortabile ale companiei. In urma cu un an, o explozie care a avut loc la fabrica Foxconn unde se produce iPad 2 a ucis patru persoane si a ranit alte 18. Incidentul a avut loc din cauza lipsei de pregatire a angajatilor in utilizarea produselor chimice. In anul 2010 angajatii fabricii Foxconn din Shenzhen au beneficiat de doua mariri salariale, dar nu din pricina conditiilor grele de munca sau a aprecierii muncii acestora, ci pentru ca organizatia s-a confruntat cu un val de sinucideri fara precedent. Si probleme nu sunt numai la compania taiwaneza. Ultimul audit al Apple a descoperit ca numai 38% dintre furnizori au respectat numarul maxim de 60 de ore de munca pe saptamana. Apple s-a bazat din plin pe acesti furnizori, care, nu de putine ori i-au oferit prioritate in productie, chiar si cu ocazia lansarii celei de-a treia versiune a celebrei tablet iPad, care a avut loc pe 7 martie.
Noua tableta, prevazuta cu un display Retina are o rezolutie de 1,3 milioane de pixeli si va costa 499 de dolari (modelul de 16 GB), 599 de dolari (varianta de 32 GB) si 699 de dolari (cea de 64 GB). Nu toti fanii au fost multumiti, noul iPad fiind considerat mai degraba un facelift al lui iPad 2, nu un produs cu totul nou, pe care il asteptau chiar si specialistii din industrie.