Atentie mare la cumparaturile on line! Acesta a fost sfatul dat de Bogdan Marcel Pandelica, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, prezent ieri la Craiova.

In contextul economic actual, cumpararea produselor pe internet devine tot mai populara, mai ales ca permite, dupa caz, economisirea de timp si bani. "Comertul on line a crescut in ultimii ani cu peste 50%. Acesta se adreseaza mai ales persoanelor cu suficiente resurse financiare, care nu au timp, dar si tinerilor care au timp suficient, dar nu foarte multi bani", a declarat Bogdan Marcel Pandelica, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), la o intalnire cu studentii organizata ieri la Facultatea de Agronomie din Craiova. Totusi, atunci cand se hotarasc sa faca astfel de achizitii, consumatorii ar trebui sa se asigure ca site-ul de pe care fac cumparaturi este sigur. "Trebuie sa fie un site cunoscut, sa se asigure ca exista date de contact si sa stabileasca daca societatea respectiva are un sediu social, conturi bancare. In cazul in care este notata doar adresa de e-mail, ar trebui sa se autosesizeze", a spus Paul Anghel, consilier ANPC. Mai mult decat atat, ar trebui sa se informeze cu privire la drepturile pe care le au (produsele comandate trebuie sa ajunga in maximum 30 de zile, consumatorii au dreptul la sapte zile - dupa ce primesc produsele - timp in care se pot razgandi, bunurile de folosinta indelungata trebuie sa aiba cel putin doi ani garantie). In plus, este important ca actele doveditoare de cumparare (comanda listata, dovada platii, factura) sa fie pastrate, astfel incat, daca exista nemultumiri si/sau daca produsele nu au caracteristicile prezentate sa va adresati Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC) si sa puteti face dovada cumpararii. De altfel, potrivit reprezentantilor ANPC, in curand va exista un ordin potrivit caruia fiecare site va fi obligat sa aiba un link catre site-ul Protectiei Consumatorului.

"Numarul reclamatiilor creste, mai ales pe domeniul serviciilor financiare"

Problemele legate de cumparaturile on line nu sunt insa singurele asupra carora se concentreaza inspectorii OPC. "Numarul reclamatiilor creste, mai ales pe domeniul serviciilor financiare (vizeaza contractele de credit, modificarea dobanzilor sau anumiti indici). Pe restul domeniilor, procentul este cam acelasi ca in anii trecuti. Peste 80% din sesizari sunt favorabile consumatorilor", a declarat Petrica Dumitrescu, directorul coordonator al Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorului (IRPC), la o conferinta de presa care a precedat intalnirea de la Facultatea de Agronomie. Doljenii urmeaza trendul national. "In 2008, dintre cele 52.000 de reclamatii de la nivel national, 14% au vizat domeniul alimentar, 28% domeniul nealimentar, iar restul, domeniul serviciilor, inclusiv al celor financiar-bancare", a precizat Bogdan Marcel Pandelica.
Precizari ANPC
In cadrul intalnirii cu studentii, reprezentantii ANPC au atras atentia asupra faptului ca prezentarea ambalajului original la garantie este obligatorie numai daca acest lucru este inscris pe certificatul de garantie. In caz contrar, daca vi se refuza garantia, trebuie sa va adresati la OPC.
Mai mult decat atat, vanzatorul nu poate da o garantie mai mica decat producatorul, ci eventual mai mare. In plus, potrivit legislatiei in vigoare, pentru bunurile de folosinta indelungata (aragaz, frigider, televizor, calculator etc.) garantia nu poate fi mai mica de doi ani de la data cumpararii.