Pe langa mijloacele clasice, internetul poate oferi solutii numeroase de promovare prin motoare de cautare (search engine marketing), comunicarea in mediile sociale (social media communication), marketing viral. Pentru a fi eficiente, acestea trebuie abordate cu grija.

Chiar daca nu exista o reteta de promovare care poate fi aplicata la toate afacerile, in paralel cu mijloacele clasice de promovare, internetul poate aduce un plus de imagine, pe masura ce creste numarul utilizatorilor. Pe langa crearea unui site bun, care sa contina toate informatiile necesare (cine este firma X, ce ofera, preturile practicate, contact), optimizat pentru motoarele de cautare, specialistii va sfatuiesc sa aveti in vedere si comunicarea in mediile sociale (bloguri, forumuri etc.), care aduce succesul pe termen mediu si lung.
"Retelele sociale nu sunt marketing agresiv, nici PR, ci dialog", a declarat Tudor Totolici, strategy consultant la MB Dragan, la o conferinta organizata recent la Craiova. Potrivit acestuia, comunicarea prin retele sociale are mai multe avantaje: informarea si cresterea increderii actualilor si potentialilor clienti, atragerea unora noi, rezolvarea problemelor la nivel personal cu ei. "Interactiunea nu inseamna doar sa dai un raspuns, ci trebuie sa va implicati in tot procesul. Important este ca subiectul pe care-l aduceti in discutie sa fie de valoare", a adaugat Totolici, care a atras atentia asupra faptului ca, atunci cand apare o reactie negativa pe un forum sau pe un blog, aceasta se raspandeste foarte usor, astfel ca este recomandat sa reactionati atunci cand omul a avut problema sau la interval scurt.

Marketingul viral

Alt mod de promovare on line este si marketingul viral. "Acesta implica transmiterea unui mesaj de marketing cu viteza rapida. Nu e manipulare. Este puterea zvonurilor si a recomandarilor", a precizat Adrian Soare, strategy director Metromind. Acest tip de marketing imita procesul de virusare, doar ca in locul virusului apare un mesaj de marketing, iar oamenii sunt cei care transmit, cu buna stiinta, acest mesaj mai departe. Daca un procent cat mai mare de potentiali sau actuali clienti trimit (forward) mai departe mesajul de marketing cat mai multor persoane (prieteni, rude, colegi), atunci cresterea numarului de receptori ai mesajului este exponentiala. Rezultatul este marirea numarului celor care primesc mesajul, la niste costuri reduse. Oamenii nu transmit orice mesaj.
"Oamenii dau mai departe daca i-ai facut sa rada, daca au primit o recomandare buna, daca le stimulezi spiritul de competitie (joc, miza), daca au posibilitatea de a castiga bani usor, daca pot ajuta la o cauza nobila si orice altceva i-ar putea face sa simta o emotie puternica", a adaugat Adrian Soare. Acesta a subliniat ca, pe langa faptul ca trebuie sa fie atractiv, oamenii catre care este trimis trebuie sa fie influenti, deoarece marketingul viral functioneaza atata timp cat mesajul vine de la persoane de incredere.

"85% din cautari se opresc la prima pagina"

Comunicarea in mediile sociale (social media communication) si marketingul viral nu sunt insa singurele metode de promovare prin intermediul internetului. "Exista situatii in care publicitatea on line nu mai atrage clienti si nu face decat sa enerveze, iar pe site-ul firmei nu sunt vizitatori", a precizat Gabi Nistoran, manager al biroului din Craiova al MB Dragan.
Acesta a explicat ca vizitatorii pot fi atrasi catre site-ul firmei prin intermediul motoarelor de cautare.
"Trebuie sa fim pozitionati acolo unde oamenii cauta, iar 85% din cautari se opresc la prima pagina", a adaugat Nistoran. Un model de publicitate pe internet care utilizeaza motoarele de cautare si site-urile de continut (cum ar fi blogurile) este Pay Per Click (PPC), in cazul caruia firma plateste pentru fiecare clic.