Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu

estiri.ro - Stiri

Cauta in



RSS
 Stiri / Tehnologie / Internet
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
PAGINA DE MEDIA: Solutii contra fake-news. Cum iti poti da seama daca ai de-a face cu stiri dubioase. Sfaturi pentru consumatorii de presa
Poti sti daca o stire e un fake sau nu? Cum poti verifica veridicitatea unei informatii? Unde trebuie sa te uiti? De ce au luat amploare stirile false? Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, intr-un Ghid de validare si verificare a informatiilor, redactat de Ella Nica - Asociatia Romana de Relatii Publice (ARRP). Sunt sfaturi, pentru ca nu exista un vaccin pentru dezinformare.

Check-list pentru validarea informatiilor din online

- Verficarea URL-ului sursei - Ajuta la evaluarea credibilitatii sursei
- Verificarea adresei sponsorilor catre care trimit eventualele materiale publicitare - Ofera indicii despre interesul din spatele articolului
- Frecventa postarii articolelor - Releva daca site-ul respectiv are o activitate sustinuta sau sporadica
- Identificarea sursei primare - Releva veridicitatea sursei
- Cercetarea mediului online pentru identificarea utilizatorilor care posteaza sau acceseaza sursa
- Autorul - Unde lucreaza? Ce afiliere are? Ce educatie are? Ce alte articole a mai scris? A fost citat de alte surse?
- Articol - Este de actualitate? Este publicat in premiera sau reprezinta o varianta actualizata? Care este frecventa publicarii?
- Modul de reflectare - Material informativ, de opinie sau propaganda? Informatiile sunt documentate sau pot fi combatute? Exista divezi care sustin informatiile? Autorul este obiectiv si impartial?

Ce trebuie sa te intrebi cand citesti o stire?

Trebuie luata informatia pe nemestecate? Gandirea activa este esentiala, cand ai de-a face cu o informatie care miroase a fake (si nu numai). Trebuie sa te intrebi, spune Ella Nica:
- De ce a aparut informatia in spatiul public?
- De ce in acel moment si nu in altul?
- Este parte a unui plan mai amplu de comunicare strategic (chiar si in sensul neetic al cuvantului)?
- Cui foloseste aceasta informatie? Cine are de pierdut? Este utila pentru mine?
Propune si o serie de solutii practice, insa care necesita timp pentru ca nu exista un vaccin pentru dezinformare:
- Educatia
- Gandirea critica
- Respectarea unui cod etic minimal
- Utilizarea adecvata a tehnologiei
- Reprofesionalizarea celor care livreaza informatia: jurnalistii si comunicatorii.

De ce s-a dezvoltat fenomenul fake-news? Un posibil raspuns din Ghidul semnat de Ella Nica

- S-a dezvoltat pentru ca a folosit cuiva care a investit. Informatia, evident, poate fi furnizata si diseminata, in online, in special, de oricine.
Ghidul propune cateva solutii impotriva intoxicatiei cu informatii false. In special, puncteaza faptul ca totul pleaca de la noi si de la modul in care ne raportam la informatiile care apar in spatiul public.
- Putem verifica individual, noi singuri, si este cat se poate de simplu, cu conditia sa gandim activ.
Documentul vine cu cateva metode care ar putea ajuta cititotii sa valideze informatiil, atat cele din online, cat si cele din presa traditionala.
- Este mai usor sa acceptam informatii fake. Nu tine de gradul de inteligenta, ci de anumite erori de gandire umana, de lipsa unei gandiri critice, de obisnuinte. Se intampla oricui, subliniaza de la inceput autoarea.

Cele mai importante cauze care au alimentat fenomenul: Credem ce convine sistemului nostru valoric

Acelasi ghid, redactat de Ella Nica, trece in revista si patru cauze importante care au amplificat raspandirea stirilor false:
- Existenta unor super experti in comunicare, chiar neetici, ce pun interesul clientului inainte de orice. Pentru ei, scopul scuza mijloacele si folosesc arta manipularii cu talent. Fenomenul s-a dezvoltat pentru ca a folosit cuiva care a investit.
- Informatia furnizata si diseminata, in online, de oricine. Acest lucru nu prea se poate schimba, insa putem sti cum ne alegem sursele de informare, cum le validam.
- Deprofesionalizarea mass-media: subfinantare, salarii neplatite, lipsa invatarii pe tot parcursul vietii, lipsa unor masuri care sa ajute bransa la dezvoltare sustenabila si a comunicatorilor.
- Credem ce convine sistemului nostru valoric, creat in timp, in functie de ce am consumat, ca informatie.

(Sursa: paginademedia.ro)
(Sambata 15.06.2019 06:30, Mireille Astrid POPA) © estiri.ro
 Alte articole din aceasta categorie
Solstitiul de vara marcheaza inceputul verii astronomice, la aceasta data fiind cea mai lunga zi si cea mai scurta noapte ale anului (21.06.2019)
Jocuri pentru telefonul mobil: Crash of Cars, Blockbuster, Lets Fish si Retro Highway (17.05.2019)
Teo Trandafir interactioneaza zilnic cu prietenii sai de pe Instagram si Facebook (05.05.2019)
Masinile cu drone de transport pasageri ar putea rezolva traficul din oras (05.05.2019)
Masinile cu drone de transport pasageri ar putea rezolva traficul din oras (05.05.2019)
Noi masuri prevazute de Facebook (18.04.2019)
Google a realizat un doodle special pentru a celebra miscarea artistica Bauhaus (12.04.2019)
Olivia Steer a ramas fara pagina de Facebook (23.03.2019)
Celebrul muzician german Johann Sebastian Bach, celebrat de Google joi, 21 Martie 2019 (21.03.2019)
Chris Cox, director de produs, si Chris Daniels, director WhatsApp, parasesc compania Facebook (18.03.2019)
 CURS VALUTAR
Marti 23.07.2019
1 EUR 4.7231 lei -0.18%
1 USD 4.2103 lei
1 HUF 0.0145 lei -0.07%
1 RUB 0.0668 lei
1 BGN 2.4149 lei -0.18%
1 MDL 0.2392 lei -0.13%
1 Gr. AUR 192.9580 lei -1.00%
Toate valutele
Luni 22.07.2019, BNR
Penthouse de vanzare - Maria Rosetti 38
Interviu / Exclusiv
Gheorghe Florescu: Daca barbatul i-ar face iubitei lui o cafea buna, sunt convins ca oamenii nu ar mai divorta!

Gheorghe Florescu: Daca barbatul i-ar face iubitei lui o cafea buna, sunt convins ca oamenii nu ar mai divorta!

Ultimele cautari
salarizare unica
baia mare
global
tanase gheorghe
lavinia sarbu
franco
dana
accident rutier lasaliste in 12 11 2009 seara
accident rutier in brasov 2010
rosca maria
Top cautari
telefonul telespectatorului la protv
antena
accident
pro
rezultate
lista
rezultate titularizare educatoare bucuresti 2011
isj satu mare posturi propuse pentru restrangere
accidente rutiere 2010 cluj bihor
raluca
Reteaua de siteuri

© 2002 - 2019 estiri.ro. Toate drepturile rezervate.
gazduire siteuri
gazduit de fhr.ro
Pagina generata in 0.0555 sec.