- continuare -
Mihaela Raileanu este autoarea unui curs online in desfasurare intitulat Actiunea politica si busola morala in Urzeala tronurilor. Costul cursului: 0,00 RON. Lector: Mihaela Raileanu. Numar intalniri: 7. Perioada de desfasurare: 06/03/2019 - 17/04/2019. Cursul incepe la ora: 18,30 - 20,30, miercuri, saptamanal. Locatie: la sediul Academiei Private si ONLINE.

4) Este razboiul din Westeros un razboi drept?

Conform teoriei clasice cunoscute, un razboi poate fi considerat drept numai daca face bine unui numar mare de oameni, daca este declansat de o cauza dreapta, daca este purtat corect si daca este sustinut de o autoritate legitima. Un stat este justificat sa initieze un razboi daca decizia este luata de autoritatea legitima a acelui stat in conformitate cu legile. Cetatenii statului trebuie sa fie notificati de catre autoritate, ca si cetatenii statului rival. Daca insa statul este guvernat de un tiran, atunci ii lipseste legitimitatea de a declansa un razboi drept. Vom vedea ca cerintele de a purta un razboi drept sunt dificil de respectat in totalitate.

Teme de discutie:

â€" Este razboiul declansat de Robb Stark impotriva celor fideli regelui Joffrey si a tronului de fier un razboi drept? Sunt actiunile lui Robb Stark, de exemplu, atat de justificate cum par la prima vedere?
â€" Este cruzimea lui Joffrey motivata sau justificata de ororile razboiului?

5) Moartea lui Ned Stark si a idealismului?

Urzeala tronurilor ridica o importanta intrebare filosofica: o viata virtuoasa aduce cu sine fericirea? Platon si Aristotel (mai ales) ar crede ca da si par a-i da dreptate multi autori ai unor importante creatii epice din cultura occidentala: J.R.R. Tolkien, Victor Hugo, J.K. Rowling, C.S. Lewis. George Martin ne spune insa o alta poveste, mult diferita. Urzeala tronurilor este un joc asemanator ruletei rusesti: il poti castiga, sau nu. Si chiar daca il castigi, acest joc al puterii implica o pierdere totala a fericirii de dragul unei recompense potentiale, pentru o perioada limitata de timp.

Teme de discutie:

â€" Este Eddard Stark fericit?
â€" Este Eddard Stark un erou al cetatii sau un dusman al acesteia?
â€" Daca Tywin Lannister este considerat un personaj rau, Eddard Stark este mai bun?
â€" Urmaresc personajele din Urzeala tronurilor fericirea, puterea personala sau bunastarea cetatii?

6) Relativismul cultural in Urzeala tronurilor

Din vremea vechilor greci, unii filosofi au sustinut ca anumite adevaruri morale sunt universale, in vreme ce altele sunt relative. Pe de alta parte, foarte simplificat spus, relativismul cultural sustine ca fiecare cultura are propriul ei cod moral. Problema acestuia â€" a relativismului cultural â€" este cumva inevitabila in analiza si interpretarea filmului Urzeala tronurilor, in masura in care privitorului ii sunt puse inainte (ca trasaturi culturale ale diferitelor comunitati) anumite aspecte greu digerabile sau de-a dreptul inacceptabile (violul, incestul, depravarea).

Teme de discutie:

â€" In mod clar, fiecare cultura din lumea fictionala a lui Martin are propriul sau stil de viata si felul ei de a gestiona problemele morale sau sociale. Dar o asemenea diversitate nu se reduce doar la lumea imaginarului, o intalnim si-n lumea reala. Cum o gestionam?
â€" Care este reactia lui Daenerys in fata realitatii Dothraki? Dar a lui Jon Snow in fata grozaviilor facute de Craster?
â€" Exista o diferenta intre felul cum privesc obiceiurile de nunta ale Dothraki Jorah Mormont sau Illyrio Mopatis si cum le priveste Daenerys?
â€" Exista standarde universale de bine si rau? Putem demonstra ca un cod moral este mai bun decat altul? Orice cod moral e la fel de bun ca oricare altul (anything goes)?
â€" Ne poate face relativismul cultural mai toleranti fata de alte culturi?

7) J. R. R. Tolkien vs. George R. R. Martin

Fantezia, ca specie literara, a evoluat atat de mult incat a devenit astazi un jalon al culturii noastre. Cronologic, saga lui Martin vine dupa ce opera lui Tolkien intrase deja in constiinta publicului. Dar este cu adevarat necesara o comparatie a celor doi scriitori?

Teme de discutie:

â€" In ce masura este utila o comparatie intre cei doi scriitori?
â€" Cine vi se pare mai important?
â€" Poate fi George Martin considerat cu adevarat un continuator al lui Tolkien?
â€" Care au fost sansele lui Martin de a deveni celebru dupa succesul scriitorului britanic?
â€" Unde crede Martin ca a gresit Tolkien in constructia naratiunii sale

Vom raspunde asadar de-a lungul cursului la intrebari interesante despre o lume in care la inceput a fost Egg, nu lupta pentru tronul de fier, o lume prea putin realista (cu lupi stravechi, copiii padurii, umblatori albi, corbi vorbitori, dragoni), dar cu plauzibilitatea ei, in care exista lucruri facute din dragoste (dar si minciuna si intriga), in care idealismul pare ca a ajuns la sfarsitul istoriei (odata cu moartea Lordului Stark), o lume in care ne dau lectii de stiinta politica Tyrion Lannister, Varys si Littlefinger. Este o lume in care nu numai dragonii fac istorie, dar si femeile care preiau puterea, elibereaza sclavi si au pretentia de a ocupa tronurile. Nu ne propunem sa aflam daca exista sau nu comparatii imediate intre politica Westerosului si politica internationala. In schimb, scopul declarat al acestui curs este acela de a intelege mai bine lumea in care traim si mai ales strategiile de putere ale celor de langa noi. Va invitam, asadar, intr-o aventura pe aripile dragonilor, intr-un regat imaginat de un scriitor american de succes.

Referinte optionale:

- Carson, Thomas: Lying and Decepton. Theory and Practice (Oxford University Press, 2012)
- Hobbes, Thomas: Leviatanul (Editura Herald, 2017[1651])
- Jacoby, Henry (ed.): Game of Thrones and Philosophy. Logic Cuts Deeper Than Swords (Wiley, 2012)
- Machiavelli, Niccolo: The Prince (CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015[1532])
- Mahon, James : Kant on Lies, Candour and Reticence,” Kantian Review 7 (Martie, 2003)
- Martin, George R. R.; Garcia, Elio; Antonsson, Linda: The World of Ice & Fire: The Untold History of Westeros and the Game of Thrones(Bantam, 2014)
- Platon, The Republic (cca.380 B.C.; disponibila on-line)
- Twain, Mark: My First Lie, and How I Got Out of It (disponibila on-line)
- William, Bernard: Truth and Truthfulness. An Essay in Genealogy (Princeton University Press, 2002)

xxx

Cursul poate fi urmarit si online pe youtube (cu link privat ce se transmite inainte de inceperea cursului). Pe parcursul cursului i se pot adresa intrebari lectorului prin intermediul chat-ului dedicat. Cursul este disponibil participantilor pe youtube 2 saptamani pentru revizionare.

(Sursa: academiaprivata.ro)