tabletworld.ro : CE ESTE O TABLETA ?

O tableta (eng., Tablet Computer) reprezinta un calculator personal mobil complet, mai mare in dimensiuni decat un telefon mobil sau un PDA, integrat intr-un display sensibil la atingere si care se opereaza in cea mai mare parte prin atingerea ecranului.
Tableta utilizeaza o tastatura virtuala sau un pix digital, insa poate utiliza si o tastatura fizica conectata prin USB, Bluetooth etc.
De la mijlocul anului 2010, calculatoarele mobile de tip Tablet PC au primit o noua perspectiva, avand sisteme de operare mobile cu o interfata utilizator moderna si ergonomica, conducand la aparitia unui nou tip de dispozitiv de calcul. Aceste dispozitive, denumite tablete sunt operate cu ajutorul degetelor, prin utilizarea ecranelor capacitive cu atingere multipla, astfel de ecrane fiind superioare calitativ ecranelor rezistive operate prin stilou. Prima tableta a fost iPad, lansata de compania Apple, urmata de Samsung Galaxy Tab, precum si altele.
Tabletele moderne utilizeaza procesoare cu arhitectura ARM, special conceputa pentru echipamente portabile, acum fiind destul de puternica (odata cu introducerea familiei ARM Cortex) pentru sarcini de tipul navigare pe internet, productie usoara si jocuri.
Desi termenul a fost initial introdus de Microsoft in 2000-2001, astazi tableta se refera la orice dispozitiv personal de calcul de dimensiuni reduse, avand ecran sensibil la atingere si oricare din sistemele de operare utilizate in prezent.
Componentele unei tablete
Interfata cu utilizatorul
O caracteristica de baza a tabletelor este reprezentata de introducerea tactila (eng., touch input ). Aceasta permite utilizatorului sa navigheze cu usurinta prin aplicatiile software ale tabletei si sa tasteze utilizand tastatura virtuala din ecran.
Tableta prezinta o interfata mult mai naturala cu utilizatorul, iar procesarea evenimentelor generate de catre sistemul de operare se realizeaza prin atingeri cu degetul a ecranului senzitiv. Implementarea diferita a tabletelor fata de cea traditionala pentru PC-uri sau laptop-uri a condus spre scaderea vanzarilor acestora din urma in favoarea primelor, in special odata cu aparitia noilor tablete cu interfata ce include tehnologia de tip multi-touch.
Ecranul
Ecranele sensibile la atingere (eng., touchscreen ) sunt, de obicei, de doua tipuri:
• Rezistive: Ecranele rezistive sunt pasive si pot raspunde la orice presiune aplicata acestora. Ele permit un nivel ridicat al preciziei, insa acuratetea atingerii poate fi conditionata de operatiuni de calibrare. Datorita inaltei rezolutii a detectiei, ecranele rezisitive folosesc adeseori un stilou pentru atingere. Desi exista cateva posibilitati de implementare a tehnologiei multi-touch la ecranele rezistive, acestea sunt destul de limitate. Intrucat tabletele moderne se bazeaza din ce in ce mai mult pe capacitatile multi-touch, ecranele rezistive sunt inlocuite de ecranele capacitive.
• Capacitive: Ecranele capacitive tind sa fie mult mai precise si mai sensibile la atingere decat cele rezistive. Intrucat necesita un material conductiv pentru atingere, cum ar fi varful degetului, aceste ecrane nu folosesc, in general, stiloul, si se gasesc cu precadere in tablete de dimensiuni reduse, care necesita capabilitati multi-touch.
Tehnologia multi-touch recunoaste atingerile simultane si multiple ale degetelor, permitand manipularea imbunatatita si naturala a obiectelor de pe ecran.
Tabletele se regasesc sub forma dreptunghiulara si in diverse dimensiuni, de la PDA-uri pana la dimensiuni mai mari de genul laptop-urilor. Tabletele moderne sunt, in general, de dimenisuni mai reduse decat laptop-urile si utilizeaza procesoare cu arhitectura RISC (ARM sau MIPS), dar si de tip x86.
Arhitectura sistemului
Pe piata tabletelor competitia are loc intre doua mari arhitecturi: x86 si ARM. In ultimii ani, arhitectura ARM a castigat popularitate, urmand succesul tabletei iPad. Arhitectura ARM este mai eficienta din punct de vedere al energiei si costurilor pentru calculul mobil si devine tot mai intalnita in tabletele cu dimensiuni reduse ale altor fabricanti, cum este Samsung cu tableta Galaxy Tab.
Incepand cu anul 2005, peste un miliard de telefoane mobile vandute in fiecare an aveau un procesor ARM. Procesoarele cu arhitectura ARM sunt utilizate cu precadere in dispozitivele electronice de consum, cum sunt PDA-urile, telefoanele mobile, playerele digitale multimedia, consolele pentru jocuri, calculatoarele si perifericele acestora (hard disc-uri, routere etc.).
Arhitectura ARM este licentiabila. Dintre companiile licentiate actuale si cele din trecut se numara:
• Alcatel-Lucent, Apple Inc., Atmel, Broadcom, Cirrus Logic, Digital Equipment Corporation, Freescale,
• Intel (prin DEC), LG, Marvell Technology Group, Microsoft, NEC, Nuvoton, Nvidia, NXP (mai inainte, Philips),
• Oki, Qualcomm, Samsung, Sharp, STMicroelectronics, Symbios Logic, Texas Instruments, VLSI Technology, Yamaha si ZiiLABS.
Procesoarele ARM sunt dezvoltate de compania ARM si licentiati ARM. Cele mai proeminente familii de procesoare dezvoltate de ARM Holdings sunt reprezentate de ARM7, ARM9, ARM11 si Cortex. Iar cele mai notabile procesoare dezvoltate de licentiatii ARM includ Apple A4/A5, Samsung Hummingbird, DEC StrongARM, Freescale i.MX, Marvell (mai inainte, Intel) Xscale, Nvidia Tegra 2, Qualcomm Snapdragon, Texas Instruments OMAP si ST-Ericsson Nomadik.
(va urma)