De ce fanii civilizati din Romania nu mai vin la stadion (3)
(Continuare)

prosport.ro/11 cauze pentru care fanii civilizati din Romania nu mai vin la stadion. Stucan descrie bizonul care populeaza tribunele: nesimtit, speculant, obscen, bataus, mizerabil, nepasator, bisnitar


3. Piraterie cu Corsicani: bautura si mancare la pret A trecut vremea tigancilor care strabateau tribunele din Divizia A cu traiste de rafie atarnate de gat si care strigau, cu glas cantat, De floare si bostan, neamule. Acum, comertul pe stadioanele din Liga 1 a inceput sa se numeasca, pretios, catering. Ce ironie. Doar doua litere difera fata de cuvantul caterinca, provenit din argoul tribunelor. Cum altfel decat caterinca poti numi actiunile cluburilor in privinta satisfacerii poftelor propriilor suporteri intr-o zi de meci. Acum cativa ani, pe vremea hulitului George Copos, Rapid externalizase in mod bizar tot ce tinea de capitolul mancare si bautura. Cui pasase Hagi Tudose al fotbalului romanesc aceasta responsabilitate care in Occident se traduce printr-o cifra importanta din bugetul pe un sezon? Ati ghicit, baietilor cefosi care conduceau galeria si care, in schimbul sumelor obtinute din vanzarea de Cola rasuflata si hot-dogi inveliti in multa paine, inchideau ochii la lipsa de investitii a lui Copos. Practic, fostul comunist legitima exploatarea fanilor de catre fani. Pe langa faptul ca un pahar de suc de 200ml costa 6 lei, adica dublu fata de pretul unei sticle de 1,25 litri, iar un hot-dog te usura de alti 10 lei, imediat dupa ce te asezai la coada erai anuntat sa pregatesti bani ficsi”. In traducere, pregateste-te sa lasi 4 lei bacsis nedorit baietilor grabiti din galerie care toarna suc in pahare si mustar sau ketchup in chifla.
Rapid - clubul unde mancarea si bautura costa aproape cat la Radisson sau la Marriott - nu e un caz izolat. Ani de-a randul, liderul de galerie cu prenume de jucator brazilian, Elias Bucurica, a controlat comertul din interiorul stadionului Stefan cel Mare, cu voia actionarilor indispusi la gandul de a fi injurati. La Arena Nationala, in ciuda numeroaselor ghisee de distributie a mancarii, experienta din pauza este de cele mai multe ori nefericita: ori coada e prea mare, ori vanzatorul are doua maini stangi, paharul de suc e pe jumatate gol, Cola e rasuflata sau hot-dogul are ketchup in loc de mustar. Pretul este la fel: piraterie sau corsicarie curata!
Cum se poate schimba
Suntem platiti prost. Firma incearca sa-si scoata banii din inchirierea spatiilor”, spunea un vanzator de sucuri si sandwichuri de pe National Arena, inainte de meciul cu Ungaria. Capitalismul in Romania inseamna profit cu orice pret. Principiul e: daca 20 de fani nu vor mai veni niciodata la stadion din cauza conditiilor proaste oferite, alti 20 de neinitiati le vor imediat locul. In Premier League, calculul e altfel. 20 de fani vechi + 20 de fani proaspeti = 40 de fani multumiti. Acum doi ani, Manchester City a semnat un parteneriat cu firma Fabulous Feast a celebrului bucatar Jamie Oliver, iar intr-un an clubul era pe primul loc intr-un clasament al experientei fanilor in zi de meci. Suntem extrem de mandri sa fim recunoscuti in acest fel, spunea Danny Wilson, directorul de vanzari al clubului. Niciun club din Romania nu se apropie cu bugetul de banii de buzunar ai seicului Mansour, proprietarul lui City, insa respectul fanilor se poate castiga si cu alte firme de catering decat Corsicanu' Impex SRL sau Elias De-ale Gurii S.A.

(Va urma)