Jurnalul National publica un interviu intitulat '"Mainile pe volan si asculta-l pe politist!". Seful Directiei Rutiere, despre politistul arogant si soferul inconstient', din care puteti citi in continuare o alta parte.

"Relaxarea" rutiera, teribilism pe sosele

Jurnalul National: Domnul Dinita, senatorii vor sa mai "slabeasca" putin Legislatia Rutiera. Au votat ca depasirea vitezei legale cu maximum 20 km/h, vorbitul la mobil si nepurtarea centurii de siguranta sa fie sanctionate cu avertisment la prima abatare. E un moment potrivit pentru "o relaxare" rutiera?
Lucian Dinita: Am mai spus-o si o repet. Societatea va trebui sa-si stabileasca prioritatile. Pentru ca sunt doua chestii diferite. La un moment societatea romaneasca a afirmat ca Legislatia Rutiera din tara noastra este una ultra-drastica. Se intampla prin 2008-2009. Sa ne aducem aminte ca in 2008 au urmat doua Ordonante de Urgenta care au modificat legislatia in sensul unei relaxari. Constatul amiabil, spre exemplu. Ulterior , au fost voci care au spus ca e prea permisiva. Iarasi ma intorc si spun. La momentul in care un sofer a fost depistat circuland cu un autoturism mult peste viteza legala admisa, atunci se elibera dovada fara drept de circulatie. Era clar o atitudine care nu mai tinea de lipsa de control al autoturismului, era o fapta premeditata. Nu poti sa spui ca ai viteza maxima 130 si ca nu ti-ai dat seama cand ai mers cu 200. Masura care se lua era retinerea permisului cu suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 90 de zile, cu dovada fara drept de circulatie. In momentul in care s-a modificat legea, cand cineva comite astfel de fapte, ii eliberezi dovada de circulatie 15 zile si ii dai posibilitatea sa conteste aceasta masura. Sigur, e deja o relaxare. Deci, revenim. In conditiile in care vezi foarte bine ce se intampla in fiecare zi, principala cauza a accidentelor in Romania, cel putin in primele cinci luni, este viteza excesiva, iata ca noi mergem pe relaxari in Legislatia Rutiera. Comisia Economica pentru Transport a Uniunii Europene a transmis o scrisoare Romaniei in care arata ca tara noastra nu-si poate permite relaxarea rutiera in momentul de fata, cu atat mai mult cu cat UE inaspreste sanctiunile. Toate celelate state pana la granita cu Romania au inasprit sanctiunile.

Jurnalul National: Sa intelegem ca propunerile senatorilor nu prea sunt potrivite, raportat la ceea ce se intampla la noi pe sosele?
Lucian Dinita: Sigur, sunt niste propuneri, urmand ca, dupa analizare, Camera Deputatilor sa le admita sau sa le respinga. Daca in momentul de fata, cand ii aplici o sanctiune, plus sanctiunea complementara prin aplicarea punctelor de penalizare, daca acum, ele nu au caracterul de corectie, credeti ca un avertisment o sa aiba caracter de corectie? In conditiile in care luam in discutie vorbitul la telefon, care poate sa fie periculos, nepurtarea centurii de siguranta... Aduceti-va aminte cate astfel de evenimente rutiere au fost... Mai mult decat atat, tratam cu avertisment nepurtarea centurii de siguranta, dar in Ungaria primesti 300 de euro amenda pentru asta... Exista o directiva privind portul centurii pe care noi am implementat-o, dar nu o sanctionam. Sigur, noi aplicam ce stabileste Parlamentul Romaniei, dar in acelasi timp Asociatia Profesionala Europeana nu va intreba Parlamemtul, ne va intreba pe noi: pai cum, noi marim amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranta tocmai in ideea ca omul sa constientizeze utilitatea ei, si voi mergeti pe avertisment?