4tuning.ro informeaza: Vesnica intrebare la inceput de primavara: a venit oare timpul sa ne punem anvelopele de vara?
- Anvelopele de vara, montate la peste 7 grade C in medie
- Cauciucurile de iarna nu sunt doar de zapada
- Pneurile de iarna franeaza mai bine pe uscat cand e frig
Zilele trecute am avut temperaturi chiar si de 20 de grade in Romania, cu mult peste media normala in aceasta perioada. Soarele continua sa ne incalzeasca si urme de zapada abia se mai vad in zonele muntoase. Asa ca soferii se intreaba: o fi cazul sa imi pun pe masina anvelopele de vara? Soferul din Romania nu prea are multe de retinut in fiecare an: doar sa-si faca rovinieta, asigurare si sa schimbe anvelopele in functie de sezon. Adica atunci cand e cald sa aiba anvelope de vara si cand vine frigul sa aiba anvelope de iarna. Pare usor, dar nu facem mereu cele mai bune alegeri cand vine vorba de schimbul de cauciucuri. De exemplu, soferii romani isi pun cauciucurile de iarna cat mai tarziu posibil. In loc sa faca asa cum este bine, adica imediat cum vine gerul si temperaturile medii peste zi sunt mai mici de 7 grade, ei asteapta sa vina prima zapada si se mira ca la vulcanizari este coada mare de tot. Primavara, cand este cazul sa schimbe anvelopele de iarna cu cele de vara, se intampla invers: se grabesc sa isi puna inapoi cauciucurile de vara la prima raza de soare. Asa s-a intamplat in Bucuresti saptamana trecuta, cand vreo 3 zile la rand au fost temperaturi de peste 10 grade cu soare si la vulcanizari deja au aparut soferii cu rotile de vara in portbagaj. Acestia insa uite de un singur lucru: inca nu este vara! Daca o zi sau doua sau trei sunt cu soare si temperaturi mari, nu inseamna ca a venit vara! Si mai uita ca anvelopele de iarna NU sunt anvelope de zapada, ci anvelope de temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. Ei bine, noaptea se intampla si acum sa fie mai putin de 7 grade Celsius, asadar avem nevoie de anvelope pentru iarna. Unde mai pui ca daca mergi la munte o sa dai de temperaturi negative fara probleme, chiar si jos, la Sinaia sau Predeal? Adica cei care isi pun cauciucurile de vara prea devreme se iau dupa o scurta perioada de caldura, fara sa se gandeasca ca noaptea e frig si ca daca ajung pe drumuri mai inalte sau daca traverseaza muntii pe DN1, au nevoie de cauciucuri de iarna.
- Lasa, ca sunt bune si alea de vara! spun multi soferi, chiar daca este frig afara.
Nimic mai gresit, pentru ca la 2 grade sa zicem, o anvelopa de iarna franeaza mult mai bine ca una de vara pe asfalt curat si uscat. Deoarece asa este facut materialul, sa aiba aderenta maxima cand e frig, in timp ce anvelopa de vara are aderenta cand este mult mai cald.

Sursa: 4tuning.ro