MosheMordechai: Socoteala post coitum (Autor: Daniel Octavian Bejan)
Intr-o normalitate pe care nu intentionam sa o vizitam prea curand, dupa votul de duminica lucrurile ar fi trebuit sa fie simple, pasii urmatori perfect previzibili. Votul exprimat de catre cetateni, intr-o maniera neasteptat de ferma, ar trebui sa fie raspunsul clar la toate intrebarile. Nu e. Pentru ca, asa cum ne-am obisnuit deja, la noi votul popular conteaza doar daca se intampla ca sensul sau sa coincida cu deciziile deja luate. De cine? Putem incerca mai multe variante de raspuns, la fel de corecte toate. PSD vine cu un solid capital obtinut in urma alegerilor, e o certitudine. Mai departe e de vazut daca acestia vor alege sa cheltuiasca rapid o consistenta parte din acest capital pe batalia pentru Dragnea sau vor ajunge o cale mai prudenta, mai cumpatata, evitand o batalie destul de complicata, care ar putea risipi rapid o buna portie din capitalul proaspat castigat. Miza e desigur uriasa, iar socotelile trebuie sa tina seama de mai multi factori. Numirea unui alt premier din cadrul PSD ar insemna, pentru Liviu Dragnea, o posibila punere in discutie a puterii sale in interiorul partidului. Cel care va deveni premier are toate conditiile pentru a deveni cel mai important om din PSD. In acelasi timp, Dragnea nu-si poate ingadui o lupta prea lunga si prea zgomotoasa, cu tot ceea ce implica ea, pentru a impune propria nominalizare, decat daca isi asuma riscul unei serioase pierderi de imagine - totul ar capata atunci aspectul unei mize strict personale. Sigur, condamnarea suferita de Dragnea e una cel putin discutabila, dar ea exista, pana una alta. In acelasi timp nu e de omis faptul ca domnul Dragnea este implicat intr-un alt dosar, in care instanta inca nu s-a pronuntat. In ipoteza de neomis in care in acel dosar Liviu Dragnea ar suferi o noua condamnare, conform art. 110 din Constitutie, guvernul si-ar inceta mandatul. Ne aflam astfel in situatia in care ceea ce parea o uriasa victorie electorala deschide, de fapt, pentru PSD un sir de lupte, din care nu e deloc de neglijat posibila lupta interna pentru fotoliul de premier, cu tot conflictul de putere care s-ar putea declansa ulterior in PSD. Din acest punct de vedere, jocul lui Iohannis e unul extrem de simplu, in care nu are altceva de facut decat sa dea semnalul declansarii acestei lupte. Iar acest semnal a fost deja dat prin naucitoarea declaratie referitoare la anuntarea ambasadelor cu privirea la viitorul premier. (Este absolut scandalos modul in care Presedintia alege sa introduca ambasadele in conversatia despre un proces democratic intern!). Daca cei de la PSD vor insista pentru nominalizarea lui Dragnea, asta inseamna o prelungire a mandatului cabinetului Ciolos, pentru ca o eventuala modificare a Legii 90/2001, rezolvarea exceptiilor de neconstitutionalitate s.a.m.d. inseamna proceduri de durata care ar putea amana instalarea unui nou guvern pana in a doua jumatate a lunii ianuarie. In conditiile in care jocul cu dosarele si miscarile in campul tactic, cu sau fara ambasadele invocate de catre Iohannis, se afla dincolo, pentru PSD lucrurile raman complicate, iar deciziile care vor fi luate in perioada care urmeaza ar trebui sa formuleze solutii prin care victoria in alegeri sa se traduca si in castigarea puterii. Iar asta nu e deloc simplu. Pentru ca in acest moment, social democratii nu au decat niste voturi obtinute in alegeri si niciun instrument efectiv al puterii. Iar la noi voturile sunt un element nesemnificativ. Este, cred, util sa vedem si ce spune, la articolul 2, mult invocata Lege nr.90/2001.
Art. 2.
Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara, se bucura de exercitiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnari penale si nu se gasesc in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 4 alin. (1).
E o prevedere care ar fi meritat o lectura la fel de atenta si la instalarea Guvernului Ciolos. Chiar daca juristii din PSD invoca o posibila neconstitutionalitate a acestor prevederi, ma tem ca obiectiunea este lipsita de substanta. Art.105, alin.2 , din Constitutie prevede posibilitatea extinderii incompatibilitatilor prevazute la alin.1 , din acelasi articol, prin intermediul legilor organice. Solutia, daca se insista cu nominalizarea lui Dragnea, nu poate fi, deci, decat modificarea legii. Iar asta poate costa. Pentru PSD ar fi de preferat ca, de aici incolo, sa isi aleaga cu grija bataliile. Prima e cea legata de numele viitorului premier.