INPOLITICS informeaza: Ion Cristoiu: Prin Iohannis, Romania a optat pentru un nou Mare Licurici: Germania
Inainte de a pleca la Bratislava, la summitul informal al UE, Klaus Iohannis a tinut o conferinta de presa. Despre summit a vorbit presedintele si dupa incheiere. Dat fiind ca de data asta au fost repetari ale primei, un soi de apa chioara indulcita cu un optimism de novice fata de soarta UE, Documentul care exprima cel mai bine pozitia Romaniei se gaseste in interventia de la Cotroceni. Spre deosebire de alte situatii, cand conferinta s-a rezumat la citirea unei Declaratii de presa, fara partea dedicata intrebarilor, indispensabila intr-o minima democratie, de asta data presedintele a binevoit sa se stea de vorba cu ziaristii acreditati la Cotroceni. Limitarea intrebarilor la problemele summitului de la Bratislava, impusa de purtatorul de cuvant, adevaratul sef al ziaristilor acreditati la Cotroceni (nu asculti indicatiile, te-ai lins pe bot de un voiaj peste hotare cu domnul presedinte), deconspira vointa de a evita din rasputeri abordarea si a unor chestiuni de politica interna, indeosebi. Daca adaugam aceasta strasnica limitare faptului ca insusi presedintele a tinut sa comunice opiniei publice pozitia Romaniei la Bratislava, putem presupune, fie si cu nitica ingaduinta, un efort de a semnala importanta spuselor la aceasta rara reuniune cu presa a lui Klaus Iohannis. Din nenorocire, Declaratia de presa a presedintelui, un fel de prevenire a romanilor in privinta pozitiei asumate de Romania la summitul de la Bratislava, a trecut neobservata: de presa si, lucru mult mai grav, de clasa politica. De ce din nenorocire? Pentru ca Romania a optat deja pentru pozitia Germaniei in confruntarea din UE numai si numai din nevoia lui Klaus Iohannis de a avea si el un Mare Licurici. Marea Britanie a iesit din Uniunea Europeana, pentru ca Uniunea Europeana s-a transformat din ceea ce a fost initial - o formula de armonizare a intereselor nationale - intr-un fel de fost CAER pentru tarile socialiste. De prin 1960, URSS, sprijinita de catelusi precum RDG, a pledat pentru o asa-zisa mai mare integrare a tarilor socialiste in Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER in varianta romaneasca, COMECON, in varianta internationala). Prin Gheorghiu-Dej mai intai si prin Nicolae Ceausescu mai apoi, Romania s-a opus din rasputeri planurilor de integrare, unele faimoase, precum Planul Valev. Motivul Romaniei era unul temeinic. Dincolo de vorbele frumoase despre un Comecon actionand unitar, smulgind succese magistrale prin planificare la nivelul intregii Europe de Est, sedea la panda interesul crucial al Rusiei de a-si asigura dominarea Estului printr-un instrument aparent in interesul celorlalte tari socialiste. Pentru ca, desi teoretic, CAER era rezultatul unei armonizari a intereselor nationale ale fiecarei tari socialiste, in practica, el intruchipa doar interesele URSS. Planul Valev, cel care a declansat ruperea oficiala a Romaniei de sub dominatia coloniala a Moscovei, prevedea pentru Romania conditie de tara agricola, furnizoare de haleala pentru Germania, consacrata industriei. Asa cum au sesizat euroscepticii din Anglia, Uniunea Europeana a devenit un instrument de calcare in picioare a intereselor nationale ale tarilor membre. Si nu prin impunerea de catre Birocratia de la Bruxelles a unor norme rigide, absurde uneori, ci prin folosirea UE de catre noua putere continentala - Germania -, care si-a luat drept aliat de fatada o Franta tot mai in declin, pentru promovarea Ordinii nemtesti pe continent, in stilul deja binecunoscut din timpul celor doua razboaie mondiale. Anglia, care a iesit din Uniune si cu sprijinul serviciilor, atente la interesul national, a provocat in Uniune Revolta unor tari ramase, dar si ele afectate de Noua Ordine, germana: Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Grecia, Italia. Semnalul de alarma l-a constituit chestiunea emigrantilor. Germania are un interes urias in aducerea din Orientul Mijlociu a unei forte de munca educate (din Siria) pentru a face fata depopularii. Una e sa vina in Germania insi cu acte in regula, chemati oficial, si alta e ca ei sa intre ca imigranti. In cel de-al doilea caz, imigrantul, chiar doctor fiind, sovaie cand vine vorba de pretentii. Criza imigrantilor aici isi are rostul. Si pentru ca Germania nu-i poate primi pe toti emigrantii, prin instrumentul care e Uniunea Europeana, Germania a impus cotele obligatorii. Cele mai afectate, asadar, de transformarea UE intr-o Divizie a noului Reich sunt fostele tari din Est. De aceea, Grupul de la Visegrad a cerut si cere o reforma profunda a UE astfel incat parlamentele nationale sa aiba un cuvant mai greu de spus ca pana acum. Acestei reforme i se opun liderii UE, simpli agenti ai Germaniei. Cand vine vorba de Criza Uniunii, ei o pun exclusiv pe seama proastei comunicari a Comisiei sau - si mai ridicol - pe seama faptului ca Uniunea nu-i suficient de sexy pentru a seduce popoarele de pe Continent. Grupului de la Visegrad Germania ii opune teza unei mai mari integrari a UE. Ceea ce inseamna transformarea Uniunii intr-un fel de CAER al Germaniei. Ce spune Klaus Iohahnis in numele Romaniei? Exact ceea ce spune Germania? Contrar Grupului de la Visegrad, Romania sustine ca e nevoie de o si mai mare integrare a tarilor din UE astfel incat toate deciziile sa fie luate la Bruxelles:
- O integrare mai profunda este una din solutiile pentru multiplele crize europene.
Cat despre solutiile la Criza europeana, Klaus Iohannis, in numele Romaniei, le reduce la o mai buna comunicare:
- In al treilea rand, cred ca trebuie sa fim foarte onesti si sa ne concentram pe cresterea transparentei si a legitimitatii institutiilor europene. Auzim de foarte multe ori, la intalniri cu alegatori, la intalniri cu experti, la intalniri cu alti politicieni, intrebari legate de felul in care actioneaza institutiile europene, de felul in care se poate intelege ce se intampla in cadrul unui proces european. Aceste lucruri trebuie mult mai bine explicate, mult mai bine clarificate. Este nevoie de o comunicare serioasa, este nevoie de o comunicare credibila si este nevoie de o comunicare intensa.
Explicabil in acest context bizareria din pozitia Romaniei asumata exclusiv de Klaus Iohannis. In timp ce toata lumea vorbeste de o criza a UE, (premierul Italiei a spus-o raspicat), la conferinta de presa de dupa summit, presedintele a exprimat in numele Romaniei un optimism vecin cu nerozia:
- Cu toate aceste crize, Uniunea nu este un pacient cronic, ci este o reusita.
Sa zicem ca alinierea noastra la noii Stapani ai Europei ar fi corespunzatoare interesului national, desi asumata exclusiv de 2 agenti de influenta ai motorului germano-francez - Klaus Iohannis si Dacian Ciolos -alinierea asta e dubioasa. Daca Romania raminea aici mai era de inteles. Prin Klaus Iohannis, Romania s-a grabit sa arda cateva bulane pe spatele Grupului de la Visegrad:
- Constatam foarte des ca la Bruxelles vin lideri nationali si toti vorbesc de bine despre Uniunea Europeana, despre viitorul ei, despre ce trebuie sa facem noi ca sa functioneze. Aceiasi lideri merg acasa si incep sa aiba un discurs exact opus, acuza Uniunea Europeana, pentru toate greselile care de fapt se fac in plan national, pentru toate esecurile pe care fiecare le are la el acasa. Asa nu se poate!
Grupul de la Visegrad e antipatizat de Germania, pentru ca se opune Noii Ordini Germane pe continent si mai ales pentru ca suspecteaza manevre germane de apropiere de Rusia. Prin atacarea neasteptata a Grupului de la Visegrad, pana la urma sustinand cauza celor pe care Germania vrea sa-i transforme in componenti ai noii Axe, Romania, lasata la mana lui Klaus Iohannis si a lui Dacian Ciolos, s-a situat pe una dintre cele mai jegoase pozitii din Istoria sa moderna: Cea de sluga care le scuipa pe celelalte slugi de dragul Stapanului! (Ion Cristoiu â€" EVZ)