Senatorul Timotei Stuparu a sustinut o declaratie politica, intitulata: Repunerea in drepturi a industriei nationale de aparare. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
De la inceputul acestei sesiuni, pe agenda Comisiei pentru aparare se afla Propunerea legislativa privind industria nationala de aparare, apartinand mai multor senatori si deputati cu experienta atat in domeniul politicii privind sistemul securitatii nationale, cat si al procedurilor legislative.
Pe de o parte, data fiind importanta acestui domeniu strategic, apreciez ca era firesc ca initiativa elaborarii unei reglementari care sa-i asigure viabilitate si competitivitate sa-i fi apartinut Guvernului, prin ministerul de resort, si nu unui grup de parlamentari.
Pe de alta parte, documentarea pe care am realizat-o mi-a relevat o situatie total necorespunzatoare privind reglementarea in acest domeniu, datand inca din anul 2002, cu consecinte care se inscriu in linia generala a regresului industriei romanesti. In acel an, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2002 reglementa, in principal, doar disponibilizarea unei parti a personalului, cu acordarea de salarii compensatorii, iar cel ramas avea atributii pe linie de intretinere, revizii, conservare, securizare.
Relevant este ca, abia dupa o inexplicabila pauza de patru ani, pentru domeniul industriei de aparare au fost elaborate strategii pe termen mediu si lung, insa transpunerea acestora intr-o lege coerenta si de perspectiva, dupa cum voi arata in continuare, nu a mai constituit un obiectiv pentru institutiile, de cel mai inalt nivel, care le-au elaborat.
Astfel, in februarie 2006, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a adoptat Conceptia de inzestrare cu sisteme si echipamente majore a Armatei Romaniei in perioada 2006 â€" 2025. Prin hotararea respectiva, la art. 6, se recomanda Guvernului Romaniei ca prevederile specifice de atribuire a contractelor sa incurajeze programul de implicare a capacitatilor autohtone, cu participarea unor companii de prestigiu in plan international si atragerea acestora in procesul de modernizare si privatizare a industriei de aparare.
Tot in anul 2006, in luna iunie, intr-o informare trimisa Comisiei pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala de catre Departamentul pentru Armamente al MApN privind programele majore de achizitii se arata:
- Se are in vedere, prin majoritatea viitoarelor programe majore de achizitii, implicarea industriei autohtone atat in procesul competitional pentru fabricatia propriu-zisa, cat si pentru asigurarea suportului logistic pentru intregul ciclu de viata.
Aceste angajamente au mai fost luate si in anul 2009, si in anul 2010, in cadrul unor activitati de documentare si control parlamentar desfasurate de comisie, cu participarea reprezentantilor Ministerului Economiei, la finele carora s-a stabilit obligatia ministerului de a elabora un proiect de lege.
Acesta nu a mai fost realizat, astfel ca dupa zece ani, pe baza aceleiasi Ordonante de urgenta a Guvernului nr. 95/2002, Ministerul Economiei, pentru anul 2016, reglementeaza la 1 368 numarul maxim de personal pentru operatorii economici din industria de aparare, cu atributii identice acelora din anul 2002. Deci ne-am intors de unde am plecat, desi Directia Industria de Aparare si Probleme Speciale din cadrul ministerului are ca obiectiv, in mod ironic, aplicarea politicii Guvernului in domeniul industriei de aparare.
In aplicarea carei strategii? Pe baza carei legi? Pentru rezolvarea caror probleme speciale? Au fost doar cateva din intrebarile pe care le-am adresat, in sedinta comisiei din 22 februarie anul curent, secretarului de stat care a sustinut punctul de vedere al Guvernului, de respingere a propunerii legislative, dar fara sa prezinte o alternativa la aceasta, respectiv un proiect de lege sau macar un numar consistent de amendamente. Raspunsul a fost cel stiut de atata timp: Ministerul Economiei lucreaza la un proiect de lege!
La data respectiva, Comisia pentru aparare, cu unanimitate de voturi, a stabilit un termen de 30 de zile, la finele caruia sa fie prezentat proiectul mult asteptat, dar dupa acest termen, la 29 martie, s-a primit o adresa semnata de viceprim-ministrul Costin Grigore Borc prin care se solicita amanarea dezbaterilor, fara nicio precizare privind un nou termen. De atunci a mai trecut aproape o luna!
In acest cadru, solicit in mod oficial domnului Costin Grigore Borc, viceprim-ministru si ministrul economiei, nu numai proiectul de lege promis, ci si o sinteza a masurilor pe care directia de specialitate a ministerului le preconizeaza pentru sustinerea industriei de aparare in acest an.